42 870 läst ·
192 svar
43k läst
192 svar
Exempel på dessa farliga misstag man kan begå om man installerar el själv?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det finns många elektriker som slarvar med att mäta. mäter de så är det enbart med phasen penna. Säkert ännu fler hemmapulare som slarvar med.
Men jag tror ändå inte är vanligt med livsfarliga hemmapul. Dock är ofta hemmapul inte alltid så snyggt klamrat.
jag har fått lära mig att man inte får klamra skarvsladdar.... Det är nog ett vanligt fix hemma. som inte behöver direkt farligt.
Jag tycker att felaktiga kopplingar utförda av elektriker är värre än felaktiga än utförda av hemma pulare. även om kopplingen är lika dödlig. Men just det att man betalar för att det ska bli rätt.
Men båda grupperna kan koppla fel och gör det också
kan man inte ska man inte göra det
Men jag tror ändå inte är vanligt med livsfarliga hemmapul. Dock är ofta hemmapul inte alltid så snyggt klamrat.
jag har fått lära mig att man inte får klamra skarvsladdar.... Det är nog ett vanligt fix hemma. som inte behöver direkt farligt.
Jag tycker att felaktiga kopplingar utförda av elektriker är värre än felaktiga än utförda av hemma pulare. även om kopplingen är lika dödlig. Men just det att man betalar för att det ska bli rätt.
Men båda grupperna kan koppla fel och gör det också
kan man inte ska man inte göra det
På bilder av sönderbrända kontakter som återkommande postas torde dålig kontakt i anslutningar vara största brandrisken och därmed faran. Kan ju också vara det svåraste att upptäcka då det går utmärkt tills någon sätter ett el-element över natten i uttaget.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
När man monterar en fasskena och alla gafflar inte hamnar under anslutningsskruvarna i jordfelsbrytaren. Syns inte och märks inte med dragprov. Allt kan fungera som vanligt i flera år.
Resultatet kan bli varmgång i fasskenan som i sin tur smälter isoleringen och kan leda till kortslutning mellan faserna. I bästa fall upptäcks det pga blinkande lampor.
Fråga mig inte hur jag kom att tänka på detta exempel.
Resultatet kan bli varmgång i fasskenan som i sin tur smälter isoleringen och kan leda till kortslutning mellan faserna. I bästa fall upptäcks det pga blinkande lampor.
Fråga mig inte hur jag kom att tänka på detta exempel.
Redigerat:
Ja, det är nog det enda exemplet jag också skulle kunna komma på. Dock undrar jag hur man lyckas koppla så att det problemet uppstår... Jag menar, om man skalar så att isoleringen slutar någon millimeter före skruven när ledaren bottnar i fästet och man testrycker i ledaren efter åtdragning så ser jag att enda risken är att något skit kommit in i fästet som delisolerar kopparn... Och helt ärligt har jag hittills aldrig uttryckligen kontrollerat just den biten med skit som kommer mellan ledare och skruvfäste (utöver okulärbesiktning av att det ser ok ut). Å andra sidan räknas byte av uttag till elarbeten man enligt lag får göra själv, så då borde inte just det fallet falla in i kategorin ”farliga misstag vid olagligt elarbete”.rotbackarn skrev:
När blir man en seriös hempulare och inte bara tror att man är det?L LukasK skrev:Efter att ha följt ämnet om egenutförda elinstallationer i hemmet i flera år kan jag konstatera att det ofta pratas svävande om riskerna med detta. Det som kommer upp som argument mot sådana arbeten är saker i stil med med "du vet inte vad det är du inte vet" och "ett litet misstag kan få hela huset att brinna ner" osv. Jag har dock aldrig sett konkreta exempel på vilka dessa misstag skulle kunna vara.
Därför utmanar jag alla er som pratar er varma mot egna installationer: ge minst ett exempel på hur en seriös heminstallatör kan begå ett misstag som gör att någon dör eller huset brinner ner.
Fast det är ju bara lagligt om man vet vad man gör och gör rätt annars saknar man nödig kännedom och får inte göra jobbet.L LukasK skrev:Ja, det är nog det enda exemplet jag också skulle kunna komma på. Dock undrar jag hur man lyckas koppla så att det problemet uppstår... Jag menar, om man skalar så att isoleringen slutar någon millimeter före skruven när ledaren bottnar i fästet och man testrycker i ledaren efter åtdragning så ser jag att enda risken är att något skit kommit in i fästet som delisolerar kopparn... Och helt ärligt har jag hittills aldrig uttryckligen kontrollerat just den biten med skit som kommer mellan ledare och skruvfäste (utöver okulärbesiktning av att det ser ok ut). Å andra sidan räknas byte av uttag till elarbeten man enligt lag får göra själv, så då borde inte just det fallet falla in i kategorin ”farliga misstag vid olagligt elarbete”.
Jag förstår, kanske inte var tydlig, men är framförallt ute efter misstag man kan begå trots att man läst på ordentligt inför det arbete som ska göras och sedan utför det nästintill pedantiskt (det jag menar med att vara seriös). Ett exempel på ett sådant misstag jag nu själv kommer på är det där med att jordledaren ska vara längst av alla ledare vid installation av utanpåliggande uttag (så att ryck i kabeln i första hand resulterar i att fasen eller nollan lossnar och felet därför märks ganska snart till skillnad från om jorden hade lossnat).S SueCia skrev:Du frågade vad risken är att hempulare gör fel. Jag tog det första exemplet jag kunde komma på.
Mäter man mellan fas och avstängd tändtråd får du 230V, sumrar du mellan avstängd tändtråd och jord kan du ha kontakt. Menar du att du förväntar dig att hempulare ska ohmmäta detta och dessutom veta vilka värden som är rimliga? Du ställer krav på hempulare som gör att man ifrågasätter varför dom då inte bara blev elektriker istället
Röd jord är jättevanligt, röd tändtråd är inte ovanligt, så risken finns där.
Var otydlig igen kring det där med tändtråden. Jag antog alltså i mitt svar där att det fanns en jordfelsbrytare installerad (gör hela tiden misstaget att ha mitt hus som utgångspunkt). Utan jordfelsbrytare förstår jag att sumring mellan fas och jord kan ge utslag. I sådana fall skulle jag gå på de andra alternativen, dvs ge upp eller byt allt (eller ring elektriker).
Och dom få "väl pålästa" hempularna utgör ingen fara, det är alla dom som inte är pålästa och tror sig kunna som kan ställa till det. Som tex gör starkströnsinstallationer av ekkx men för säkerhets skull dubblar paren.
När elektrikern man känner säger att denne inte skulle tveka att anställa en efter att ha sett ens installation (hänt mig). Nej men jag förstår vad du menar, problemet är egentligen inte att någon utan behörighet utför arbetet ”by the book”, utan att någon utan behörighet TROR att denne gör det (tyvärr gör lagen ingen skillnad här). Det blir alltså en fråga om hur mycket självinsikt man har respektive ödmjukhet inför det man inte kan. Är själv pedantisk, så ser alltid till att vara ordentligt påläst innan jag tar mig an något (el eller inte) samt gör inget om jag känner mig det minsta osäker.E elmont skrev:
Bilden på elcentralen nedan bevisar egentligen inte mycket om dess elsäkerhet, men däremot att noggrannhet och tydlighet är trevligt och minskar risken för galna kopplingar avsevärt. Du får gärna påpeka om du ser något galet.
Det första jag ser är att det är ledare som är kopplad med Wago i centralen som exempel jordledare fast det finns lediga anslutningar på jordskenan, lika så med nollor. Partmärkning av jord är inget fel i sig men lite överarbetat vilket brukar vara en signal om hempul och då ringer varningsklockor.L LukasK skrev:När elektrikern man känner säger att denne inte skulle tveka att anställa en efter att ha sett ens installation (hänt mig). Nej men jag förstår vad du menar, problemet är egentligen inte att någon utan behörighet utför arbetet ”by the book”, utan att någon utan behörighet TROR att denne gör det (tyvärr gör lagen ingen skillnad här). Det blir alltså en fråga om hur mycket självinsikt man har respektive ödmjukhet inför det man inte kan. Är själv pedantisk, så ser alltid till att vara ordentligt påläst innan jag tar mig an något (el eller inte) samt gör inget om jag känner mig det minsta osäker.
Bilden på elcentralen nedan bevisar egentligen inte mycket om dess elsäkerhet, men däremot att noggrannhet och tydlighet är trevligt och minskar risken för galna kopplingar avsevärt. Du får gärna påpeka om du ser något galet.
Någon moderator får gärna lägga till kommentaren att mitt påstående om förbindelse mellan jordarna ovan ENDAST är korrekt om man har EN (inte flera) jordfelsbrytare installerad och den ska skydda ALLA grupper.L LukasK skrev:Tack för ditt svar! Då måste jag bara flika in här att man enligt mig inte är seriös om man antar saker om en kabel utan att mäta/kontrollera så att man vet till 100% - och om det är för svårt, skippa att göra vad det nu är man vill göra (eller rycka ut hela skiten och lägga nytt som man har 100% koll på).
När man följt regeln ovan, fått en 100%-ig kännedom om kabeln och sedan kopplat in uttaget på ett korrekt sätt. Då tar man och mäter om uttagets jord är spänningssatt (kan hända att det inte är det vid inaktiv tändtråd) SAMT mäter om det finns en förbindelse mellan den jorden och jorden i något annat uttag i en annan grupp.
Tack för dina synpunkter!E elmont skrev:
Anledningen till Wago-kopplingarna är dels att de sammankopplar jord respektive nolla tillhörande en och samma grupp (och då blir märkningen vid skenan rätt) och dels att det kan tillkomma några fler grupper, vilket skulle göra att platserna i jord- och nollskenorna tar slut. Överarbetat kanske det är, men resultatet blir att det blir extremt tydligt om man skulle ha missat att koppla in jord för någon grupp (innan jag bytte elcentralen hade man missat att koppla in jorden på halva övervåningen, men det framgick ingenstans då elcentralen var ett enda stort kråkbo av ledningar i alla möjliga färger). Dessutom jätteenkelt att felsöka eventuella jordproblem per grupp.
Förstår dock inte varför något som är överarbetat enligt dig skulle vara en varningsklocka, borde väl snarare indikera att installationen utförts av någon som värderar att ha stenkoll?
Redigerat:
I detta forum tycker jag att det oftast är ganska sparsamt med det ensidiga fördömandet att "Detta får du inte göra. Det kräver auktorisation." Vist händer det. Men det är ett fåtal högljudda. Det finns otaliga trådar där det diskuteras hur saker skall kopplas men ändå för kännedom nämns att det inte är tillåtet. Du fångar problemet ganska väl i den citerade meningen. Problemet är inte de som vet vad de gör. Problemet är de som ger sig in i ett jobb de inte har förkunskaperna för. I värsta fall frågar de inte ens forumet. I bättre fall frågar de och får några tips så att det inte blir lika dåligt. I ännu bättre fall inser de att det är över deras nivå och anlitar elektriker. Och i bästa fall sätter de sig så ordentligt in i ämnet att det inte längre är över deras kunskaper.L LukasK skrev:
Jag vet, forumet på byggahus.se är mycket trevligt i det avseendet och det uppskattar jag! Menade inte att det var framförallt här jag såg dessa kommentarer (även om min uppmaning att ge exempel tyvärr och med rätta uppfattas så - gick inte att redigera när jag insåg det), utan på diverse andra håll (även byggahus.se:s egna ”expertartiklar”).A Avemo skrev:I detta forum tycker jag att det oftast är ganska sparsamt med det ensidiga fördömandet att "Detta får du inte göra. Det kräver auktorisation." Vist händer det. Men det är ett fåtal högljudda. Det finns otaliga trådar där det diskuteras hur saker skall kopplas men ändå för kännedom nämns att det inte är tillåtet.