Demmpa Demmpa skrev:
Flytta över koncentriska ledarna (jorden) till jordpliten nere till höger, kontrollera hur det är kopplat i matande änden (mätarplatsen), kontrollera/flytta så att jordledaren är kopplad till jordplinten & nolltråden är kopplad till nollplinten i matad ände (gruppcentralen) samt att jord & nollan inte är sammankopplade i matad ände.
Det finns ingen riktig jordplint i dosan, bara en skruv som mest verkar vara till för att jorda själva kapslingen.

I matande ände är PE och N ihopkopplade. I andra änden sitter stugans elcentral där dom delas upp i en jordfelsbrytare. Avgreningen jag tänkte göra kommer också att gå till en central med jfb, så jag ser ingen anledning att koppla om på vägen. Dessutom är matande änden plomberad...

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om din kabel har flerkardeliga ledare så kan du använda en ringkabelsko som ansluts under ena muttern.
Det blir enkelttrådig. Jag får skaffa ~5 meter EKKJ/N1XV 4x6/6 eller 5g6 till nästa gång jag på åker upp till sommarstugan.

Nån som har en stump över? :thinking:

Hur funkar en flertrådig kabel, typ N1XV, med dom klämmorna jag har?

Man bör inte blanda EK & FK under samma klämma, men du har dubbla klämplattor i varje klämma, så då kan du lägga FK-tråden från N1XV-kabeln mellan dom två klämplattor som inte har någon tråd mellan sig. Se hur det är gjort men nollan & jord.

Jo, det var så jag tänkte. Det blir många trådar i PEN-klämman, men jag kanske kan hitta nån passande bricka i elcentralskrothögen hemma så man kan göra en 'våning' till.

PE och N är ju ihopkopplade i båda ändar, så det borde väl vara rätt att dom är det även på mitten så att säga?

Dela även i matad ände (gruppcentralen), lägg nollan direkt till JFBn.

Du bör kanske förtydliga att det är en omläggning till TN-S du förordar, i mätarskåpet. Alla matade (nya och befintliga) elcentraler måste då också kopplas om till TN-S. Man bör kanske kolla att det är möjligt först.

Eftersom matande ände är det plomberade mätarskåpet så har jag inga planer på att ändra där.

Normalt är utgående anslutning åtkomlig utan att bryta plombering men du kanske har ett udda utförande. Har du kollat hur det ligger till där?

Sen är det ju inte nödvändigt att ändra i dosan till separering men det vore inte fel när man ändå rotar där. Och inte stort jobb i anslutna ändarna heller.

Du har rätt - Det utrymmet är inte plomberat. Men det är ju en PEN som kommer in där också, så det är inte så mycket att separera.

• Elektrisk fördelningslåda med oplomberat utrymme och synlig PEN-ledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Separationen finns där redan, allt är klart för att tillämpa TN-S på utgående huvudledning, förutsatt att den koncentriska ledaren har lika stora area som de andra.

Eftersom du har PEN-ledare fram till utgående kopplingsplint i mätarskåpet så kan uppdelningen till N & PE ske i utgående plinten, ju tidigare separeringen sker ju mindre risk för ström i skyddsjorden blir det.

Det är bara på två ställen det behöver göras omkopplingar, kopplingslådan och gruppcentralen.

Ser en del problem som du, useless, behöver gå genom.. Kolla så ledarna från mätarskåpet är ordentligt anslutna, ettan ser för kort ut och tvåan ansluten på isoleringen, känn även på ledarna, ibland kan gängorna skära.

I nästa låda ser vi att matningen kommer in som en TN-S, men hur är det med kabeln som går vidare? Har du 4 eller 5 ledare där? Du har gjort fel oavsett då du gjort någon slags övergång från TN-S till TN-S, har du 5 ledare behöver du 5 plintar, har du 4 får du koppla väck och isolera den blå men om kabeln är mindre än 10 kvmm klarar du inte kravet för PEN vilket krävs med dina moderna färger.

L3 i dosan ska du inte ha att trycka mot L2-plinten, blir den varm kommer den smälta genom.

Dina plintar är bra anpassade för att ansluta RK-kabel, men kan du komma över en större låda blir livet ändå lite enklare, då får du in plintar för 5 poler lätt också.

Kan du få ner kablarna ordentligt är det plus i kanten, ser slarvigt ut och kan lätt locka in hungriga gnagare som är sugna på koppar, gräv ner så kablarna kommer upp spikrakt och skruva upp ett skydd framför. (Inte lätt nu i efterhand, jag vet.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.