30 686 läst ·
51 svar
31k läst
51 svar
Eviga frågan - vilken högtryckstvätt
När min k5 gick sönder, köpte jag en billig nilfisk från jula. Märker inget större skillnad! Jag tvättar iofs bara terassen, altan taket o garage infarten.furulundman skrev:
Tycker kärcher är bra men kan lätt gå sönder, speciellt om man har det i kall garage.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Har en KEW100 Extra som jag haft i över 35 år. Den har varit helt suverän, turbomunstycke av stål (lite som bläster), strå-l/dusch reglerbart munstycke av stål som gått sönder invändigt samt det suveräna underspolningsmunstycket, av metall och vinkla t med platt stråle. Slangen typ stel som är krånglig och har gått sönder intill fästet, tyvärr. Jag fann inga reservdelar varför jag inhandlat en Kärcher K5 Premium av nåt plastsmäck.Duger till altan samt tvätta bilen med. Jag saknar mest det vinklade ståmunstycket som var perfekt till skärmar och underspolning. Söker för att finna adapter till K5.
varför kan man inte göra tillbehören av metall?:banghead:
Nu för tiden allt tillverkas ju i Kina. Om Kärcker är tysk märke behöver inte betyda att delarna är tillverkade i Tyskland.
Jag är på den linjen att av allt som kallades för stark varumärke är bara namnet kvar. Kvaliteten är eller har närmart sig till medelmåttlig.
De flesta bolag med stark varumärke satsar hårt på det medelmåttliga produkten. Detta av den enkla anledningen att det säljer bäst.
Det finns få som vill betala för kvalite.
En av de är en av Sveriges största företag som jag jobbar hos. För ett par år sen byter de strategi att gå över till mid market.
Jag är på den linjen att av allt som kallades för stark varumärke är bara namnet kvar. Kvaliteten är eller har närmart sig till medelmåttlig.
De flesta bolag med stark varumärke satsar hårt på det medelmåttliga produkten. Detta av den enkla anledningen att det säljer bäst.
Det finns få som vill betala för kvalite.
En av de är en av Sveriges största företag som jag jobbar hos. För ett par år sen byter de strategi att gå över till mid market.
Jag köpte en Kärcher. Den höll tills ungefär tio minuter efter att garantin gått ut. Motorn brann. Jag hade just då panikbehov av en högtryckstvätt och hittade en liten stackare på Lidl. Den var allt annat än kraftig men fungerade utmärkt tills dess jag fick en Kärcher(!!!) som bonus när jag köpte husfärg. Den har jag haft i nästan två år utan krångel. Å andra sidan har jag knappt använt den...
Kärcher är tyvärr numera schmäck. Kränzle får bra betyg.
Själv har jag en noname på 190 bar från rusta, där allt trillat ihop. Köpte snabbkoppling, riktig gummislang (12m), lans och 10 m avloppsrens för 800:- på Ebay och handtag från tretti. För att kunna köra Kärchertillbehör. Funkar kalas. Det är en polsk firma på Ebay som har allt man kan behöva till olika märken. till mycket bra pris. Jämför själva 12m gummislang (250bar) med svenska handlare.
Själv har jag en noname på 190 bar från rusta, där allt trillat ihop. Köpte snabbkoppling, riktig gummislang (12m), lans och 10 m avloppsrens för 800:- på Ebay och handtag från tretti. För att kunna köra Kärchertillbehör. Funkar kalas. Det är en polsk firma på Ebay som har allt man kan behöva till olika märken. till mycket bra pris. Jämför själva 12m gummislang (250bar) med svenska handlare.
Produkter som diskuteras: "avloppsrens"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
airtools24.gb på Ebay. Sen kan du kolla i deras webbutik efter vad du behöver. Han svarar snabbt på email också om du behöver hjälp.ConnyK skrev:
http://www.ebay.com/usr/airtools24.gb?euid=7d1e1eb510cd470fbf7b28b8dbc1a68c&bu=43203712546&cp=1&sojTags=bu=bu
Redigerat:
Jag köpte en K7:a i fjol när min gamla K-520 som jag haft i över 15 år började bli lite seg. Var egetligen sugen på en maskin från Kärchers proffssortiment men kunde inte försvara merkostnaden mot en K7:a så det blev en sån ändå. Var inte riktigt nöjd med den, lite väl plastig, och rassligt spolhandtag tyckte jag att det var på den så när farsan behövde en ny tvätt så tog han över min nästan nya K7:a och så beställde jag en Kärcher HD 6/13 från England och den är jag helnöjd med, bra tryck i den med högt vattenflöde, och gediget och bra spolhandtag. Kostade ca 5,500:- från England mot ca 11-12,000:- här hemma så det var ett kap tyckte jag.
https://www.cleanstore.co.uk/products/Product.asp?ID=1019
https://www.cleanstore.co.uk/products/Product.asp?ID=1019
Har haft en Nilfisk som hade ganska begränsad livlängd precis som min Nilfisk Grovdamsugare. Nilfisk var väl en gång top of the line med sina runda dammsugare men dom har tydligen sålt ut sitt märke med billigt skräp. Nu har jag en Kärcher i mellanprisläge som fungerar bra men känns smäckig. Även Kärcher var väl en gång kvalitetsgrejer men är nu sådant man hittar på stormarknaden. Det tycks vara på modet att förvandla kvalitetsmärken till billiga lågprismärken som säljs på kampanj i stormarknaden. Först i raden var väl Partner som en gång gjorde proffsmotorsågar för yrkesfolk.
/Mats
/Mats
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Jag har en Nilfisk som jag dessvärre inte kan modellbeteckningen på. Den ser ut som denna http://www.jula.se/catalog/bil-och-...riska-hogtryckstvattar/hogtryckstvatt-000931/ fast med högre tryck och en slangrulle.
Köptes på Jula för några år sedan för typ 2000 spänn.
Används flitigt på sommaren av alla som är i sommarstugan för biltvätt och till det ändamålet funkar den bra. Det jag kan klaga på är att slangrullen är värdelös då slangen är för styv och av någon outgrundlig anledning så bygger den upp trycket med några sekunders mellanrum när den står på "tomgång". Låter-tyst-låter-tyst-låter-tyst.
Det skulle kunna vara något med sommarstugans vattensystem (eget vatten) som inte har nog högt tryck enligt tvätten men det skulle även kunna vara något som kommit in i den.
Den klarar dock bara 40 grader.
På jobbet har vi en Kärcher K7 som egentligen bara köptes in för att tvätta en byggnad inför målning så jag har använt den rätt så lite. Det lilla intrycket jag fick var dock att den inte riktigt var värd mer än det dubbla priset mot för vad min kostade. Trycket var 10-20 bar högre än min och den klarade 60 grader.
Däremot en bekants tvätt, Nilfisk Neptune 4-55, det var grejer det. Dock inte i närheten av samma prissegment.
Köptes på Jula för några år sedan för typ 2000 spänn.
Används flitigt på sommaren av alla som är i sommarstugan för biltvätt och till det ändamålet funkar den bra. Det jag kan klaga på är att slangrullen är värdelös då slangen är för styv och av någon outgrundlig anledning så bygger den upp trycket med några sekunders mellanrum när den står på "tomgång". Låter-tyst-låter-tyst-låter-tyst.
Det skulle kunna vara något med sommarstugans vattensystem (eget vatten) som inte har nog högt tryck enligt tvätten men det skulle även kunna vara något som kommit in i den.
Den klarar dock bara 40 grader.
På jobbet har vi en Kärcher K7 som egentligen bara köptes in för att tvätta en byggnad inför målning så jag har använt den rätt så lite. Det lilla intrycket jag fick var dock att den inte riktigt var värd mer än det dubbla priset mot för vad min kostade. Trycket var 10-20 bar högre än min och den klarade 60 grader.
Däremot en bekants tvätt, Nilfisk Neptune 4-55, det var grejer det. Dock inte i närheten av samma prissegment.
Vill du ha bra tvätteffekt så bör du ligga på 600 l/h och högre.
Tillbehören till de sk proffesionella tvättarna brukar kosta mycket mera än till konsumentutrustning.
Kan vara något att titta på också.
Tillbehören till de sk proffesionella tvättarna brukar kosta mycket mera än till konsumentutrustning.
Kan vara något att titta på också.
Förstår inte redigt poängen med och jämföra tvättar i 2 olika kategorier, det är väl inte direkt förvånande att man tycker kräntzle är bättre då?matteburk skrev:
Du får vad du betalar för, Kärcher har en proffsserie vilket är en helt annan sak än deras gula tvättar t.ex..
Hela handlar om budget och hur många gånger man vill köpa en tvätt, använder man den 2 gånger om året så duger det mesta.
Det man får tänka på att alla hobby maskiner har rejäla glädjesiffror gällande tryck, tro inte att någon tvätt har 190 bar i dessa sammanhang.