Hej!

Har försökt googla mig fram och tillbaka och min förståelse när det är W-formation på takstolarna är de självbärande?
Vi håller på att göra om 2st små sovrum till ett större sovrum samt det lilla sovrummet till en Walk-in-closet. (det är en liten mini hall med 2st dörrar till resepektive sovrum idag)
Planskiss av bostad med markerade väggar: röd för vägg att riva och grön för ny vägg med öppning; visar sovrum som ska omvandlas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kommer behöva flytta väggen ca 30-40cm. Se bifogad skiss, där jag ritat ut rött på de som ska rivas och grönt på den nya.

Även lagt med några skisser från HomebyMe hur vi tänker.
Illustration av en lägenhetslayout, visar ett stort sovrum med säng, en walk-in-closet, vardagsrum med soffa och TV, samt garderober.
Skapa konto
3D-skiss av två sovrum och en walk-in-closet med möblering, inklusive säng och garderober, samt en figur som visar placeringen av rummen.
Skapa konto

Fotade uppe på vinden hur takstolarna ser ut. Vi kommer ju som sagt inte ens ta bort väggen då en ny vägg med en öppning åker upp. Men tänker mest om man kan fritt riva första väggen och sen bygga den nya eller ska vi ta det säkra före det osäkra och regla upp nya väggen sen plocka ner den gamla? Har även bifogat några bilder på själva hallen vi börjat plocka ner MDF:en från, ja det är MDF på alla väggar istället för gipsskivor.

Bifogar lite bilder som förhoppningsvis är till hjälp för den kunnige :)

Tack på förhand!

• Planritning av en bostad med markerade rum och mått, visar bland annat kök, vardagsrum och sovrum. Röd och grön markering visar förändringar.
    Skapa konto
  • Takstolar i en vindsvåning med W-formation, träbjälkar och en antenn ligger på golvet.
    Skapa konto
  • Trästolar på vinden i ett hus under renovering, med synliga takstolar och isolering på golvet.
    Skapa konto
  • Flygbild av hustak med markerat område i rött och grönt kryss där en vägg ska rivas och en ny ska byggas om, omgiven av grönska och uteplats.
    Skapa konto
  • Öppning i hall med två dörrkarmar och oisolerad väggstruktur av trä, pågående renovering med MDF borttaget från väggarna.
    Skapa konto
  • En påbörjad rivning av en vägg med synliga reglar i ett rum. En dörr står öppen mot ett annat rum, och en bit av MDF-skiva syns på golvet.
    Skapa konto
D daskind skrev:
Hej!

Har försökt googla mig fram och tillbaka och min förståelse när det är W-formation på takstolarna är de självbärande?
Vi håller på att göra om 2st små sovrum till ett större sovrum samt det lilla sovrummet till en Walk-in-closet. (det är en liten mini hall med 2st dörrar till resepektive sovrum idag)
[bild]
Vi kommer behöva flytta väggen ca 30-40cm. Se bifogad skiss, där jag ritat ut rött på de som ska rivas och grönt på den nya.

Även lagt med några skisser från HomebyMe hur vi tänker.
[bild][bild]
Fotade uppe på vinden hur takstolarna ser ut. Vi kommer ju som sagt inte ens ta bort väggen då en ny vägg med en öppning åker upp. Men tänker mest om man kan fritt riva första väggen och sen bygga den nya eller ska vi ta det säkra före det osäkra och regla upp nya väggen sen plocka ner den gamla? Har även bifogat några bilder på själva hallen vi börjat plocka ner MDF:en från, ja det är MDF på alla väggar istället för gipsskivor.

Bifogar lite bilder som förhoppningsvis är till hjälp för den kunnige :)

Tack på förhand!
Förmodligen inte bärande. Men du har inga sektionsritningar eller andra ritningar på huset?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Under förutsättning att det är ett enplanshus och att takstolsbilderna visar vinden över det aktuella utrymmet så är väggen inte bärande.

• Gilla
daskind och 1 till
  • Laddar…
Ingenjören Ingenjören skrev:
Under förutsättning att det är ett enplanshus och att takstolsbilderna visar vinden över det aktuella utrymmet så är väggen inte bärande.
Hej! Ja precis det är ett enplanhus, och det jag visade var precis ovanför rummet på bilden med takstolarna. Men takstolarna behöver alltså inte stöd / vägg under sig då?

D daskind skrev:
Men takstolarna behöver alltså inte stöd / vägg under sig då?
Normalt inte. Men det kan vara bra att titta på husritningarna.

• Gilla
daskind
  • Laddar…
K Kane skrev:
Tack för snabba svar! :) Jag ska spana vad jag hittar bland papprena när jag kommer hem.

K Kane skrev:
Hittade dessa, blir du något klokare utifrån dem? :)

Det är ju den högra delen de gäller. Verkar vara 1200 mellan takstolarna , 3 st?

• Ritning av takstolar med måttangivelser, fokus på högra sidan. Avstånd mellan takstolarna verkar vara 1200 mm, totalt 3 stycken enligt texten.
    Skapa konto
  • Byggnadsritning som visar takstolar med 1200 mm avstånd, särskilt fokus på den högra delen. Innehåller mått och beskrivningar av byggkomponenter.
    Skapa konto
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Ja det hjälper. Som du ser på takstolsritningen så är upplagen inritade i änden på var sida. Det är dom platta reglarna under själva takstolen som är 170mm breda. Märkta med 1 och 7.
Det är dessa som bär upp taket så din mellanvägg är inte bärande.

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det hjälper. Som du ser på takstolsritningen så är upplagen inritade i änden på var sida. Det är dom platta reglarna under själva takstolen som är 170mm breda. Märkta med 1 och 7.
Det är dessa som bär upp taket så din mellanvägg är inte bärande.
Stort tack för informationen!😍🙏🏻 de platta reglarna under takstolarna, vart kunde du utläsa att dem är 170mm?

Om du tittar på måttkedjan som är ritad under takstolen på den översta ritningen så hittar du måttet där.

• Gilla
daskind
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du tittar på måttkedjan som är ritad under takstolen på den översta ritningen så hittar du måttet där.
Tack för alla kloka råd och svar! :)

• Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.