Hej!
Har försökt googla mig fram och tillbaka och min förståelse när det är W-formation på takstolarna är de självbärande?
Vi håller på att göra om 2st små sovrum till ett större sovrum samt det lilla sovrummet till en Walk-in-closet. (det är en liten mini hall med 2st dörrar till resepektive sovrum idag)
Vi kommer behöva flytta väggen ca 30-40cm. Se bifogad skiss, där jag ritat ut rött på de som ska rivas och grönt på den nya.
Även lagt med några skisser från HomebyMe hur vi tänker.
Fotade uppe på vinden hur takstolarna ser ut. Vi kommer ju som sagt inte ens ta bort väggen då en ny vägg med en öppning åker upp. Men tänker mest om man kan fritt riva första väggen och sen bygga den nya eller ska vi ta det säkra före det osäkra och regla upp nya väggen sen plocka ner den gamla? Har även bifogat några bilder på själva hallen vi börjat plocka ner MDF:en från, ja det är MDF på alla väggar istället för gipsskivor.
Bifogar lite bilder som förhoppningsvis är till hjälp för den kunnige
Tack på förhand!
Har försökt googla mig fram och tillbaka och min förståelse när det är W-formation på takstolarna är de självbärande?
Vi håller på att göra om 2st små sovrum till ett större sovrum samt det lilla sovrummet till en Walk-in-closet. (det är en liten mini hall med 2st dörrar till resepektive sovrum idag)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kommer behöva flytta väggen ca 30-40cm. Se bifogad skiss, där jag ritat ut rött på de som ska rivas och grönt på den nya.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fotade uppe på vinden hur takstolarna ser ut. Vi kommer ju som sagt inte ens ta bort väggen då en ny vägg med en öppning åker upp. Men tänker mest om man kan fritt riva första väggen och sen bygga den nya eller ska vi ta det säkra före det osäkra och regla upp nya väggen sen plocka ner den gamla? Har även bifogat några bilder på själva hallen vi börjat plocka ner MDF:en från, ja det är MDF på alla väggar istället för gipsskivor.
Tack på förhand!
Förmodligen inte bärande. Men du har inga sektionsritningar eller andra ritningar på huset?D daskind skrev:Hej!
[bild]
[bild][bild]
Tack på förhand!
Under förutsättning att det är ett enplanshus och att takstolsbilderna visar vinden över det aktuella utrymmet så är väggen inte bärande.
Hej! Ja precis det är ett enplanhus, och det jag visade var precis ovanför rummet på bilden med takstolarna. Men takstolarna behöver alltså inte stöd / vägg under sig då?Ingenjören skrev:
Hittade dessa, blir du något klokare utifrån dem?K Kane skrev:
Det är ju den högra delen de gäller. Verkar vara 1200 mellan takstolarna , 3 st?
Ja det hjälper. Som du ser på takstolsritningen så är upplagen inritade i änden på var sida. Det är dom platta reglarna under själva takstolen som är 170mm breda. Märkta med 1 och 7.
Det är dessa som bär upp taket så din mellanvägg är inte bärande.
Det är dessa som bär upp taket så din mellanvägg är inte bärande.
Stort tack för informationen!😍🙏🏻 de platta reglarna under takstolarna, vart kunde du utläsa att dem är 170mm?Matti_75 skrev:
Klicka här för att svara