4 014 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Avloppsbrunn - Glasfiber eller betong, den eviga frågan
Hej,
Jag står och väljer mellan Tranås trekammarbrunn (4m3) och Baga slamavskiljare (3m3). Jag ser at det finns en hel del frågor kring betong eller plast eller glasfiber. Kan någon ge mig något konkret om varför betongbrunnar skulle vara bättre (förutom priset)? Jag undrar lite om det är så att folk bara är rädda för det "nya". Av det jag har läst så skulle BAGAs slamavskiljare + infiltration ge lägre risk för slamflykt, mindre yta för infiltration och lättare installation (även vid hög grundvattennivå).
Är det så att livslängderna verkligen skiljer sig åt så är saken klar. Men som sagt, jag har fortfarande inte hört någon bekräfta att BAGA enbart håller 10-15 år.
Tack på förhand!
Jag står och väljer mellan Tranås trekammarbrunn (4m3) och Baga slamavskiljare (3m3). Jag ser at det finns en hel del frågor kring betong eller plast eller glasfiber. Kan någon ge mig något konkret om varför betongbrunnar skulle vara bättre (förutom priset)? Jag undrar lite om det är så att folk bara är rädda för det "nya". Av det jag har läst så skulle BAGAs slamavskiljare + infiltration ge lägre risk för slamflykt, mindre yta för infiltration och lättare installation (även vid hög grundvattennivå).
Är det så att livslängderna verkligen skiljer sig åt så är saken klar. Men som sagt, jag har fortfarande inte hört någon bekräfta att BAGA enbart håller 10-15 år.
Tack på förhand!
En betongbrunn riskerar inte att flyta upp, så det behövs ingen förankring som entreprenören kan misslyckas med. Man kan också återfylla direkt med de massor man har grävt upp, så man slipper betala för borttransport och flera ton sand för skyddsfyllning.
Så det blir en billigare och enklare installation.
Så det blir en billigare och enklare installation.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 683 inlägg
Jag är den enda som röstat, så för närvarande är resultatet att 100% tycker att du borde satsa på betong
.
Vad gäller livslängd vet jag ett flertal 3-kammarbrunnar i betong som använts i mer än 50 år, hur det är med glasfiber vet jag inte.
Vad gäller livslängd vet jag ett flertal 3-kammarbrunnar i betong som använts i mer än 50 år, hur det är med glasfiber vet jag inte.
Har också röstat nu så det är då 200 % som tycker att man ska använda betong..SågspånPappspikEternit skrev:
Man kan nog hitta bevis för livslängden hur som helst. Vi har en trekammarbrunn av betong som är trasig, dels läcker den nånstans mitt på då nivån aldrig går över cirka hälften. Dels är både in- och utlopp numera rejäla kratrar av någon anledning. Men vi satsar på en ny betongbrunn vid byte.
Klicka här för att svara