Tack, då faller jag in i ledet att det är fas/huvudspänning AC.
Fick också lära mig att beräkna max längd på vertikalt monterad kabel d^_^b

sajjen skrev:
Det heter H här också om kabeln är baserad på en harmonisarad standard. SE-N betyder svensk nationell standard, dvs standarden som kabeln är baserad på finns bara i Sverige.
d^_^b
Så det gäller at se upp med vad man använder om man exporterar -kan bli en dyr historia
fel kabel i maskin installation levererades till Frankrike bara att åka ner och byta
(hur dom upptäckte det är ett mysterium men troligtvis på någon material lista)

Vadå fel. Detta är EU!
Är det godkänt i Sverige är det godkänt i Frankrike!
Vad trött jag blir ibland.

Just kraven för fast installation är sånt där EU-länderna fortfarande får ha nationella standarder. Anledningen är ju att hus är rätt svåra att flytta mellan olika länder, alltså gör det inget om en svensk installation inte är godkänd i andra länder.

Problemet blir när man använder materiel som är avsett för byggnader när man bygger maskiner.

Kunde inte hitta entrådig kopplingstråd på byggvaruhuset utan köpte ledartyp "F"= extra mångtrådig för anslutningsledning enl ELFA.
Jag vet att det inte är rätt men tänker ändå dra dom i slang fram till arbetsplatsen.
Problemet nu är att jag bara kan hitta skruvplintar typ sockerbit och toppskruvar. Ingen av dessa är särskilt lämpliga för motsv. RK.
Nämnas bör att kopplingsboxarna saknar fasta anslutningspunkter så här gäller "lösa förbindelser"
Har någon en bra ide?

Europastandard för hur man betecknar kablar (HD 361) är inte helt ny, kom 1978 och har säkert uppdaterats sedan dess. Elbranschen är en smula konservativ, så det kommer nog dröja innan dessa nymodigheter får något större genomslag. Sedan några år är det också samma färgkodning av ledarna i hela Europa. Det som heter EKK i Sverige finns i nästan alla länder under olika namn. Likaså varianter på jordkabel och skärmad kabel. EKRK är dock en svensk specialitet. Den fick uppgraderas med en biledare till skärmen för ett antal år sedan när Elsäkerhetsverket insåg att den inte uppfyllde europeiska krav.

Det går bra att köra 10A enfas på 1 mm2. Har varit standard i sydeuropeiska länder. I Sverige används ju schablonmässigt samma säkringsstorlek oavsett antalet faser men i en trefaskabel finns faktiskt tre varma ledare istället för två. Det ger ju 50% mer värme i kabeln varför man egentligen borde gå ner en säkringsstorlek mot enfaskabeln.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.