imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag saknar rapporter om förstörda hus i Sverige pga parkslide.
Konstigt eftersom växten har funnits i våra rabatter i 100 år, eller hur?

Det är i skogen jag hittat vilda parkslidebestånd och det ser lite mer problematiskt ut än de rabatter jag stött på. Inte så ovanligt att folk kör ut trädgårdsavfall i skogen.
Ja de skadorna är ganska få så rapporterna är nog inte så vanliga. Men visst tar de sig ibland in i sprickor, krypgrunder, m.m.

• Liten växt som växer ur en spricka mellan betongvägg och golv, symboliserar infiltration i byggstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Diskussioner finns det hur mycket som helst, och det är ju där skrönorna frodas.

Som sagt, om du hade följt forumen bättre så hade du kanske haft en annan syn på det. Det blir erfarenheter från en betydligt större krets än vid fikabordet med kollegorna om man säger så…

Växten har funnits i ca 150 år i Sverige och har planterats in i mängder av villaträdgårdar.
Varför skrönorna tagit fart på senare tid finns det teorier om, men ingen vet säkert (tror jag).
Som jag skrev så har jag följt en hel del diskussioner, m.m. under några år. Men den egna erfarenheten, forskning, m.m. väger inte heller lätt.

4774
D divander skrev:
Ja de skadorna är ganska få så rapporterna är nog inte så vanliga. Men visst tar de sig ibland in i sprickor, krypgrunder, m.m.
Men å andra sidan så kan antagligen varenda växt som trivs i habitatet göra det.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Men å andra sidan så kan antagligen varenda växt som trivs i habitatet göra det.
Ja om de har lite ”aggressiva” rötter. Parkslide är nog inte den vanligaste växten som ställer till såna problem. Men kanske lite svårare att bli av med.

4774
D divander skrev:
Ja om de har lite ”aggressiva” rötter. Parkslide är nog inte den vanligaste växten som ställer till såna problem. Men kanske lite svårare att bli av med.
Då skulle du ha träffat vår vackra löjtnantshjärta som höll på att lyfta plattan med sitt rotsystem i hörnet där den var placerad. Lösningen blev motorsåg och nytt ställe långt från huset. Väldigt enkelt 😀

D divander skrev:
Men huset har inte spruckit. Det är inte ovanligt att andra växter också tar sig in genom springor. Tar man inte bort skotten så växer de förstås till sig om förhållandena är gynnsamma och då handlar det mer om misskötsel om det får ske.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D divander skrev:
Ja, men den förstör ingenting. Den är bara bra på att ta sig in i befintliga sprickor/hålrum.

Det är stor skillnad på det och att förstöra byggnader… du får hålla isär begreppen..

Skrönan kommer sannolikt från England där de har mildare klimat och enklare byggregler som får till följd att det finns glipor att ta sig in i. I Sverige har Parkslide planterats i villaträdgårder sedan ca 150 år tillbaka och har inte förstört några byggnader hittills. 😊

I äldre hus kan det finnas mer glipor även i Sverige. 😊

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nissens
D divander skrev:
Som jag skrev så har jag följt en hel del diskussioner, m.m. under några år. Men den egna erfarenheten, forskning, m.m. väger inte heller lätt.
Ändå skriver du om att den skulle skada byggnader, vilket den alltså inte gör.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D divander skrev:
Forskningen väger faktiskt ganska lätt för den är så dålig. Jag har läst publikationerna löpande över åren. Det beror på att det här är rätt perifer forskning som inte görs med så stora resurser, ofta illa designade studier och som inte förväntas komma fram till något av större värde. Det är ju en växt och vi kan utifrån vår allmänna kunskap om växter förstå hur den fungerar.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Forskningen väger faktiskt ganska lätt för den är så dålig. Jag har läst publikationerna löpande över åren. Det beror på att det här är rätt perifer forskning som inte görs med så stora resurser, ofta illa designade studier och som inte förväntas komma fram till något av större värde. Det är ju en växt och vi kan utifrån vår allmänna kunskap om växter förstå hur den fungerar.
Ja om din egen forskning är mer gedigen ska du så klart tro på den.

Nissens Nissens skrev:
Ändå skriver du om att den skulle skada byggnader, vilket den alltså inte gör.
Finns massa växter som kan skada byggnader. Det kan även parkslide göra. Men det är kanske inte det största problemet. Men har man ex. en kallmurad eller gammal grund kan det vara bra att inte ha växter med aggressiva rötter i närheten.

Nissens
D divander skrev:
Finns massa växter som kan skada byggnader. Det kan även parkslide göra.
Där ser man. Kan du beskriva hur det skulle ha gått till med Parkslide?

Parkslide har nämligen inga egenskaper som förstör byggnader.
D divander skrev:
Men det är kanske inte det största problemet. Men har man ex. en kallmurad eller gammal grund kan det vara bra att inte ha växter med aggressiva rötter i närheten.
Vi kan väl hålla oss till ämnet i tråden. Jag har inte kunskap om alla växter, men har rätt bra koll på Parkslide.

Parkslide är som sagt bra på att ta sig in i befintliga glipor, men vad jag vet förstör den ingenting.

Så upplys gärna med din bild.

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Där ser man. Kan du beskriva hur det skulle ha gått till?

Parkslide har nämligen inga egenskaper som förstör byggnader.

Vi kan väl hålla oss till ämnet i tråden. Jag har inte kunskap om alla växter, men har rätt bra koll på Parkslide.

Parkslide är som sagt bra på att ta sig in i befintliga glipor, men vad jag vet förstör den ingenting.

Så upplys gärna med din bild.
När växter tar sig in i ex dräneringsrör kan de sättas igen i förtid. När rötter går in i sprickor kan sprickorna bli större samt att saker som inte ska röra på sig rör på sig samt att fukt kommer in. Du kan ofta se liknande effekt som det här tydligt om det är asfalterade gångbanor i närheten av tall. Asfalten lyfts och spricker när rötterna letar sig in och växer när de letar sig fram i den lätt fuktiga miljön under asfalten.

Men än så länge är det fullt tillåtet att ha parkslide på tomten så det är inget som hindrar att ha den kvar om man vill och inte är orolig.

Nissens
D divander skrev:
När växter tar sig in i ex dräneringsrör kan de sättas igen i förtid.
Tror inte Parkslide växer i makadam, men tent teoretiskt är det ju inte omöjligt. Nu frågade jag inte efter teoretiska möjligheter, utan faktiska händelser.
D divander skrev:
När rötter går in i sprickor kan sprickorna bli större samt att saker som inte ska röra på sig rör på sig samt att fukt kommer in.
Kan bli?
Alltså, om man har sådana sprickor i sitt hus har man redan skador som behöver åtgärdas, det har inget med Parkslide att göra…
D divander skrev:
Du kan ofta se liknande effekt som det här tydligt om det är asfalterade gångbanor i närheten av tall.
Helt ojämförbart, tall har helt andra egenskaper än Parkslide. Håll dig till Parkslide.
D divander skrev:
Asfalten lyfts och spricker när rötterna letar sig in och växer när de letar sig fram i den lätt fuktiga miljön under asfalten.
Som sagt, tall har helt andra egenskaper, så håll dig till Parkslide.
D divander skrev:
Men än så länge är det fullt tillåtet att ha parkslide på tomten så det är inget som hindrar att ha den kvar om man vill och inte är orolig.
Nä, det finns ingen anledning att vara orolig, det verkar vara du som är mest orolig.

Ser fortfarande fram emot fakta bakom dina påståenden om sådant Parkslide (inga andra växter) faktiskt orsakat.

Nissens Nissens skrev:
Tror inte Parkslide växer i makadam, men tent teoretiskt är det ju inte omöjligt. Nu frågade jag inte efter teoretiska möjligheter, utan faktiska händelser.
Jag har inte skrivit något om makadam men precis som det mesta så kan det säkert växa även där.
Nissens Nissens skrev:
Kan bli?
Alltså, om man har sådana sprickor i sitt hus har man redan skador som behöver åtgärdas, det har inget med Parkslide att göra…
Jag skulle hellre välja att ta bort riskväxter och ev ersätta dem med andra än att ta bort huset. Det är inte så många år som vi byggt med betongplatta på mark, m.m. Väldigt många hus har ex murade grunder vilka fungerar utmärks om man håller större rötter borta.
Nissens Nissens skrev:
Helt ojämförbart, tall har helt andra egenskaper än Parkslide. Håll dig till Parkslide.
Ja tall är annorlunda och även asfalt. Valde det för att det är ett väldigt tydligt exempel som du kan se när du är ute och promenerar. Principen är den samma och parkslide skiljer sig inte så mycket från andra växter med kraftigare rötter.
Nissens Nissens skrev:
Nä, det finns ingen anledning att vara orolig, det verkar vara du som är mest orolig.
Då kan du ta det lugnt. Du frågade och ville ha hjälp att förstå och jag försökte förklara.
Nissens Nissens skrev:
Ser fortfarande fram emot fakta bakom dina påståenden om sådant Parkslide (inga andra växter) faktiskt orsakat.
Varför skulle parkslide fungera helt annorlunda än andra växter? Lade upp en bild tidigare på just parkslide som tagit sig in i huset. Bilden togs för ett par veckor sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.