På konsumentens sida
· 3 624 inlägg
Parkslide svartlistas i EU och Naturvårdsverket ska nu ta fram riktlinjer för hur den ska hanteras.
Du kan läsa artikeln här: EU-beslut: Parkslide är en invasiv växt
Du kan läsa artikeln här: EU-beslut: Parkslide är en invasiv växt
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Framtidsyrke: parkslidekonsulent. 
Kan man inte byta namn på växten? När jag läser snabbt så tänker jag alltid på Lidls verktyg.
Det verkar trots allt som att myndigheterna kommer att ha en ganska avslappnad attityd till parkslide, i varje fall i de delar av landet där den är etablerad. Förmodligen anser de att slaget där redan är förlorat. På de håll i landet där den inte är utbredd och det finns en realistisk chans att hålla den tillbaka kommer det troligen att bli hårdare tag med förelägganden mot markägare att utrota växten.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Sansade metoden om man står på folkets sida är att kommunerna får på sig att anställa sanerare som åker runt och sprutar glyfosat till självkostnadspris. Eller så är man ännu mer radikal och släpper glyfossat fritt.
Men jag misstänker att man kommer skinna husägarna genom krav på obligatoriska parkslideinventeringar med kontrollplaner, auktorisationer och annat så det som kunde kostat ett par timmars arbete och lite glyfosat kommer svälla till sexsiffriga belopp.
Mina damer och herrar - beskåden födseln av en ny utsugarbransch!
Men jag misstänker att man kommer skinna husägarna genom krav på obligatoriska parkslideinventeringar med kontrollplaner, auktorisationer och annat så det som kunde kostat ett par timmars arbete och lite glyfosat kommer svälla till sexsiffriga belopp.
Visst är det märkligt att man ständigt sprider falsk information om Parkslide.
Parkslide är bra på att ta sig in i befintliga skador och sprickor, men den förstör absolut inga byggnader. Det är en skröna som nu även Byggahus sprider.
Växten har funnits i typ 150 år i Sverige, så det är lite märkligt att dessa skrönor dykt upp nu… men sannolikt beror de på att växten i UK ibland tagit sig in i redan dåliga byggnader. I det landet har de ett mildare klimat än vi och har därför helt andra byggnormer med sämre kvalitet på byggnaderna än vad vi har.
Utöver det vittnar många även i Byggahus forum att man relativt enkelt blivit av med växten. 😊
Parkslide är bra på att ta sig in i befintliga skador och sprickor, men den förstör absolut inga byggnader. Det är en skröna som nu även Byggahus sprider.
Växten har funnits i typ 150 år i Sverige, så det är lite märkligt att dessa skrönor dykt upp nu… men sannolikt beror de på att växten i UK ibland tagit sig in i redan dåliga byggnader. I det landet har de ett mildare klimat än vi och har därför helt andra byggnormer med sämre kvalitet på byggnaderna än vad vi har.
Utöver det vittnar många även i Byggahus forum att man relativt enkelt blivit av med växten. 😊
Eftersom det skulle drabba många kommunalt ägda marker så tror jag inte det blir så omfattande. Växten gör ju inte mycket skada heller.A Anders_Nilsson skrev:Men jag misstänker att man kommer skinna husägarna genom krav på obligatoriska parkslideinventeringar med kontrollplaner, auktorisationer och annat så det som kunde kostat ett par timmars arbete och lite glyfosat kommer svälla till sexsiffriga belopp.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Du har naturligtvis rätt, men här finns en möjlighet att göra profit. Se till exempel CopySwede som drar in pengar för att du skall lagra dina egna bilder. Kommunen kan bara anställa några arbetslösa, ge dem en kurs och så sätter de an med obegränsade mängder glyfosat.Nissens skrev: