5 547 läst ·
73 svar
6k läst
73 svar
EU-beslut: Parkslide är en invasiv växt
Att den felaktiga informationen om att parkslide går igenom oskadade grunder är nog inte mycket spridd. Jag har nästan aldrig hört eller läst om det. Inte heller här men jag kan så klart ha missat det.Nissens skrev:
Visst är det märkligt att man ständigt sprider falsk information om Parkslide.
Parkslide är bra på att ta sig in i befintliga skador och sprickor, men den förstör absolut inga byggnader. Det är en skröna som nu även Byggahus sprider.
Växten har funnits i typ 150 år i Sverige, så det är lite märkligt att dessa skrönor dykt upp nu… men sannolikt beror de på att växten i UK ibland tagit sig in i redan dåliga byggnader. I det landet har de ett mildare klimat än vi och har därför helt andra byggnormer med sämre kvalitet på byggnaderna än vad vi har.
Utöver det vittnar många även i Byggahus forum att man relativt enkelt blivit av med växten. 😊
Att den funnits här länge gör den inte mindre problematisk. Snarare tvärt om då den haft tid på sig att spridas.
Ja ibland är de enkla att bli av med men andra gånger kan det vara ett riktigt elände. Precis som med mycket annat.
Nej orsaken är en annan. I det här fallet är den rationella metoden för bekämpning i de flesta fall - glyfosat - förbjuden för konsument via förordning och att gröna politiker har valt att fasa ut glyfosatprodukterna genom påverkansarbete nationellt och på EU-nivå.D divander skrev:
Ja glyfosat är förbjudet att använda i trädgården och utan licens (precis som många andra bekämpningsmedel). Fel använt kan den ställa till stor skada men rätt använt kan den många gånger vara både effektivt, ekonomiskt och miljövänligt jämfört med andra metoder. Det är även anledningen till att den ofta används vid bekämpning av parkslide och att det i regel inte är några problem att få dispens.Claes Sörmland skrev:
Jag jobbar med det runt Stockholm och på Gotland. Om du behöver hjälp kan du säkert hitta någon i närheten på den här sidan.Alti skrev:
https://svensktradgard.se/tradgardsrad/invasiva-frammande-vaxter/certifierad-parkslidebekampare/
För att bli av med Parkslide behövs varken tillstånd eller speciella verktyg…D divander skrev:
Det är mest de som säljer ogräsbekämpning som påstår att det behövs. Du är väl en av dom ser det ut som. 😊
Glyfosat ställer inte till stor skada när konsument använder det. Vi har ingen evidens för att detta var ett problem under alla de år som det var tillåtet för konsument. Det var ett rent ideologiskt beslut drivet av politiker och aktivister med grön ideolologi som ledde till att förra rödgröna regeringen förbjöd det. Alltså alldeles nyss.D divander skrev:
Det är definitivt problem att få för konsument. Liksom det är problem att köpa medlet eftersom samma politiker såg till att det fasades ut från handeln som konsument har tillgång till.D divander skrev:
Ja där har vi kanske lite olika erfarenheter och åsikter. Jag är ingen forskare eller professor i biologi/ekologi/agronom… Men har ändå en examen men framför allt många års professionell erfarenhet av trädgårdar, trädgårdsmänniskor, m.m. Gissar att även du har ordentligt med erfarenhet och jag vet att man kan uppleva och se olika saker. De bra svaren är sällan de självklara och enkla.Claes Sörmland skrev:
Glyfosat ställer inte till stor skada när konsument använder det. Vi har ingen evidens för att detta var ett problem under alla de år som det var tillåtet för konsument. Det var ett rent ideologiskt beslut drivet av politiker och aktivister med grön ideolologi som ledde till att förra rödgröna regeringen förbjöd det. Alltså alldeles nyss.
Det är definitivt problem att få för konsument. Liksom det är problem att köpa medlet eftersom samma politiker såg till att det fasades ut från handeln som konsument har tillgång till.
Länka gärna till den forskning som visar det och vilka enkla metoder som fungerar.Nissens skrev:
Ibland kan det absolut finnas ytterst enkla och billiga metoder som varken kräver tillstånd eller speciella verktyg. Enklast av de alla är att låta den vara helt och hållet vilket ofta fungerar bra. Men om man börjar, gräva, klippa, m.m. är risken stor att den börjar bråka och skjuta massa nya skott.
Upplever du att tillverkare och försäljare av ogräsmedel trycker på den här diskussionen? Upplever det inte alls så. Gissar att ogräsmedel för parkslide är mer eller mindre helt ointressant för leverantörerna då det går åt så lite och kostar så lite.
Jag vill inte göra det så subjektivt. Man kan tycka att det är puckat, onödigt eller omoraliskt när någon konsument har felanvänt glyfosatprodukter, det klassiska är väl att spruta det på bar jord eller nära steril asfaltskant. Jag håller med om att det är okunnigt och onödigt. Men det leder inte till "stor skada". Det är (var) verkligen ett marginalproblem. Rent objektivt menar jag.D divander skrev:Ja där har vi kanske lite olika erfarenheter och åsikter. Jag är ingen forskare eller professor i biologi/ekologi/agronom… Men har ändå en examen men framför allt många års professionell erfarenhet av trädgårdar, trädgårdsmänniskor, m.m. Gissar att även du har ordentligt med erfarenhet och jag vet att man kan uppleva och se olika saker. De bra svaren är sällan de självklara och enkla.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Prova med vanlig trädgårdsskötsel, dvs rensa bort oönskade växter. Något som är ett återkommande jobb för den som bryr sig om sin trädgård. Få använder väl ogräsmedel i sina rabatter?D divander skrev:Länka gärna till den forskning som visar det och vilka enkla metoder som fungerar.
Ibland kan det absolut finnas ytterst enkla och billiga metoder som varken kräver tillstånd eller speciella verktyg. Enklast av de alla är att låta den vara helt och hållet vilket ofta fungerar bra. Men om man börjar, gräva, klippa, m.m. är risken stor att den börjar bråka och skjuta massa nya skott.
Upplever du att tillverkare och försäljare av ogräsmedel trycker på den här diskussionen? Upplever det inte alls så. Gissar att ogräsmedel för parkslide är mer eller mindre helt ointressant för leverantörerna då det går åt så lite och kostar så lite.
Det är först när parkslide får växa ohämmat t.ex ute i naturen som den blir ett problem, dvs invasiv.
Ja vi verkar ha olika erfarenheter och därför drar olika slutsatser.Claes Sörmland skrev:
Jag vill inte göra det så subjektivt. Man kan tycka att det är puckat, onödigt eller omoraliskt när någon konsument har felanvänt glyfosatprodukter, det klassiska är väl att spruta det på bar jord eller nära steril asfaltskant. Jag håller med om att det är okunnigt och onödigt. Men det leder inte till "stor skada". Det är (var) verkligen ett marginalproblem. Rent objektivt menar jag.
Tycker det är bra att det finns men bra att det är reglerat. Upplever att få amatöranvändare har haft koll på ex, vattendrag och brunnar, vilken koncentration som ska användas, när på säsongen det bör och absolut inte bör användas, på vilka växter, hur man skyddar andra växter från det, hur det appliceras, m.m.
Bästa sättet att hindra spridning av parkslide vore väl att försöka få grävmaskinister och andra som hanterar jordmassor att lära sig känna igen den och inte sprida massor där den finns. För den kan ju inte sprida sig med frö här, den sprids bara med mänsklig hjälp.
Absolut men rör helst inte parkslidet och dess rötter och flytta inte den jorden den växer i. Då håller den sig förmodligen på sin plats.imported_Benno skrev:
Sen är nästa eventuella problem när den börjar korsas med andra växter och då även sätter frön. Då hjälper det inte att bara låta den vara.
https://for.se/2024/09/30/ny-upptackt-frospridning-av-hybridslide-skapar-oro-for-framtida-spridning/
Vad är det för erfarenhet du har som t ex KEMI inte hade när de tog fram underlaget för de facto-förbudet? De hade inga exempel eller statistik som tydde på någon "stor skada" eller ens risk för "stor skada"?D divander skrev:Ja vi verkar ha olika erfarenheter och därför drar olika slutsatser.
Tycker det är bra att det finns men bra att det är reglerat. Upplever att få amatöranvändare har haft koll på ex, vattendrag och brunnar, vilken koncentration som ska användas, när på säsongen det bör och absolut inte bör användas, på vilka växter, hur man skyddar andra växter från det, hur det appliceras, m.m.
Exempel på att folk kan vara idioter och inte använda det på ett verksamt sätt räknas inte som "stor skada".