5 900 läst ·
73 svar
6k läst
73 svar
EU-beslut: Parkslide är en invasiv växt
Absolut. Det är ett riktigt stort problem. Upplever även där ibland finns en övertro på ”det löser sig och så har vi alltid gjort”.Kalle B skrev:
Inte hade jag en aning om att det är tyskar som får engelsmän att laga den bästa maten jag någonsin ätit utomlands. Varken New York, Milano eller Nairobi plus ett antal till. Allra sämst åt jag i Frankrike. Världens matmässigt mest övereklamerade land. Parksliden slokar säkert där, den också!Utsättaren skrev:
Ja men då så. Vilka är de enkla metoderna. I mitt grannområde hade man fått parkslide. Man högg ner allt och gräsklippte nästan varje dag udner flera år. Försvann. Men rötter kan ligga kvar. Så gräsklippning ständigt. Vilka andra enkla metoder finns. Parkslide sänker fastighetspriset i UK:Nissens skrev:
”Rötter kan ligga kvar” det är klart de ligger kvar, men de är sannolikt döda.Pajala skrev:
Det finns väl egentligen bara en enkel metod: glyfosatbehandling. Om det inte är ett mindre isolera bestånd där täckning kan vara den metoden.Pajala skrev:
Om man också räknar in att under åratal under vegetationsperioden regelbundet plocka skott så kan det sägas vara en enkel metod. Men det kräver åratal och den kräver att man kan plocka med några veckors mellanrum utan avbrott. I min mening gör det metoden inte enkel för många.
Det kan ta väldigt många år innan rötter på parkslide dör. De är riktiga överlevare och kan ligga länge i vila innan de kanske vaknar igen. Kanske kan man till och med vända på det till ”sannolikt vid liv”.Nissens skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Men hur som helst är parkslide inte som i "Jack och bönstjälken". Man hinner reagera innan det nya skottet klyver huset i två delar och växer upp till himlen.D divander skrev:
Diskussionen borde handla om förvildade bestånd ute i skogen där problemet finns och inte om eventuella plantor i gamla blomrabatter.
Nej inte på mitten men det kan absolut ställa till det. Det är ifrån rabatten den först kom och det är även där det är enklast att bekämpa den. Och det är väldigt lätt att den sprids därifrån. Ute i skogen är det nog ett förhållandevis litet problem just nu men risken är stor att det blir stora problem.imported_Benno skrev:
Det får du ju tro på om du vill. Jag tror på det först om många vittnar om att de varit med om det.D divander skrev:
Att vissa (som du) tror saker och sprider de gissningarna hjälper ingen.
Du har säkert fler år och mer erfarenhet av att jobba med parkslide än vad jag har. Men man får som tur är ha olika uppfattningar. Har bara mina egna erfarenheter, mina kollegors, min utbildning samt en del forskning som bekräftar det så jag fortsätter gå på den linjen och hellre vara lite mer försiktig än nödvändigt än att chansa.Nissens skrev:
Om du hade följt forumen bättre så hade du fått ta del av andras erfarenheter. Jag har hittills inte sett en enda person som erfarit det du gissar om parkslide.D divander skrev:Du har säkert fler år och mer erfarenhet av att jobba med parkslide än vad jag har. Men man får som tur är ha olika uppfattningar. Har bara mina egna erfarenheter, mina kollegors, min utbildning samt en del forskning som bekräftar det så jag fortsätter gå på den linjen och hellre vara lite mer försiktig än nödvändigt än att chansa.
Det finns så många skrönor om den växten vilket är oerhört märkligt.
Skrönorna är alltifrån att de fördärvar hus, att de fördärvar rör i marken, att de inte behöver fotosyntes, det var till och med någon som påstod att växten hade lyft upp en altan…
Alla dessa uppgifter är rena skrönor.
Sedan kommer dessa uppgifter om att rötterna skulle kunna vara vilande i många år, hittills har jag inte sett en enda person som upplevt det. Skulle det mot förmodan vara sant så är det väl bara att plocka bort de små skotten igen tänker jag.
Det är bara en växt, det är inte en alien…
Redigerat:
Jag har följt olika diskussioner kring parkslide senaste åren men litar mer på vetenskapliga slutsatser, utbildning, naturvårdverket… samt egna och kollegors erfarenheter.Nissens skrev:
Men du har säkert minst lika mycket erfarenhet och kunskap som oss men har dragit en annan slutsats.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag saknar rapporter om förstörda hus i Sverige pga parkslide.D divander skrev:Nej inte på mitten men det kan absolut ställa till det. Det är ifrån rabatten den först kom och det är även där det är enklast att bekämpa den. Och det är väldigt lätt att den sprids därifrån. Ute i skogen är det nog ett förhållandevis litet problem just nu men risken är stor att det blir stora problem.
Konstigt eftersom växten har funnits i våra rabatter i 100 år, eller hur?
Det är i skogen jag hittat vilda parkslidebestånd och det ser lite mer problematiskt ut än de rabatter jag stött på. Inte så ovanligt att folk kör ut trädgårdsavfall i skogen.
Diskussioner finns det hur mycket som helst, och det är ju där skrönorna frodas.D divander skrev:
Som sagt, om du hade följt forumen bättre så hade du kanske haft en annan syn på det. Det blir erfarenheter från en betydligt större krets än vid fikabordet med kollegorna om man säger så…D divander skrev:
Växten har funnits i ca 150 år i Sverige och har planterats in i mängder av villaträdgårdar.
Varför skrönorna tagit fart på senare tid finns det teorier om, men ingen vet säkert (tror jag).