S
Jo det gjorde jag, problemet är att testpennan också pekar mot att strömmen inte tar sig till uttaget ens. Den borde ju lysa även om man i teorin kopplade fel eller hur?

tommib
stefan991 skrev:
Nja, säkringen är en ny "vippsäkring" (vad det nu kan heta) så det är ok. Är 99% säker på att säkringen inte är problemet men väntar fortfarande på elektriker (semestertider!)...
De heter dvärgbrytare. Om du bryter den aktuella säkringen, är det något mer som blir strömlöst. Det borde vara det, det är mycket ovanligt att en säkring bara matar ett enda uttag i ett bostadsrum. Om det är fallet kan du utesluta säkringen som fel.

Jag lutar också åt att det är fel i någon kopplingspunkt. Som jag förstod det började du byta uttag just för att det gamla plötsligt la av. Men det nya fungerar inte heller. Är det korrekt uppfattat?

Är man inte trygg med el rekommenderar jag att göra just det du har gjort, kontakta elektriker.

Ja om testpennan fungerar (testa mot något annat som fungerar) och den inte ger utslag för någon av trådarna i det här uttaget. Då sitter felet någonannanstans.

Låter som en tråd lossnat eller brunnit av antingen i en kopplingsdosa, eller vid något annat uttag om den är vidarekopplad.

Kan du påminna dig vad du gjorde strax innan det slutade fungera? satte du i något i ett annat uttag? Sågade eller borrade i en vägg/tak? Osv.

S
Dvärgbrytare, så var det ja! Ja, uttaget fungerade inte, jag bytte till ett nytt som jag hade liggande och det fungerade ändå inte. Har inte gjort något tror jag, borrade i och för sig upp en hylla men det var i ett helt annat rum och det känns osannolikt att det skulle ha med saken att göra (men man vet ju förstås inte). Ingen elektriker svarar eller har tid just nu, det är det stora problemet i det lilla.

Tack för snabba, informativa och trevliga svar. Här hjälps man åt!

Då är det bara att börja leta. Trådarna till uttaget bör komma antingen från ett annat eluttag eller från en kopplingsdosa. Kolla vilket håll röret i ditt uttag går åt, så borde du kunna leta dig fram.
Se bara till att dosan du rotar i faktiskt är strömlös. Testpennan är din vän! Ta som vana att använda den varenda gång du öppnar en dosa lossar ett uttag.

tommib
Var det rummet intill? Andra sidan av samma vägg där det defekta eluttaget sitter? I så fall har jag en teori....:)

Om, och det här är ett stort om, du känner dig bekväm med att öppna kopplingsdosor (obs! detta är olagligt) så kan du försöka ta reda på varifrån uttaget matas. Innan du rör något stänger du av all el med huvudströmbrytaren. Sen kollar du att det faktiskt är av. Sen kan du öppna uttaget och alla kopplingsdosor i närheten, inklusive ev takdosor. Därefter drar du i trådarna på uttaget och ser var det rör sig. Det bästa är att vara två för den här övningen. När du har rett ut hur det är kopplat kan du prova att dra i nya trådar om det skulle vilja sig så illa att du har skruvat av något. Har du riktigt mycket otur kan du ha en strömsatt skruv i din nya hylla också....

• Gilla
stefan991
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.