S
Hej!
I ett av rummen så har jag två uttag (på samma vägg) varav ett helt plötsligt slutat fungera, det är inte säkringen och kablar och så verkar intakta. Har ni något mer felsökningstips eller ska jag bara kontakta en elektriker?

Är säkringen och kabel hel så måste det vara en anslutning eller kopplingspunkt som glappar.

Öppna och kolla att alla kablar ser fina ut, att alla kablar är anslutna överallt och att uttaget eller närliggande uttag inte är trasigt.

S
jag hade ett nytt uttag liggande så det var det första jag bytte, men inte hjälpte det. Närliggande uttag fungerar (men fungerar inte som kopplingspunkt, vet ej var det sitter). Ska åka bort imorgon, är det något som man bör vara orolig över (typ börja brinna) eller kan jag med gott samvete försvinna?

Det kan vara en glappkontakt som i värsta fall kan orsaka brand vid belastning. Jag hade stängt av den aktuella säkringen för säkerhets skull.

S
och kontakta elektriker antar jag då?

Tack för svaren!

C
Japp, vi råkade ut för samma sak här och det visade sig vara en gammal kulo som brunnit av. Hade kunnat bli farligt...

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Mikael_L
Vi har alldeles för lite info för att kunna avgöra om det är något ofarligt, eller allvarligt.

Med den lilla infon vi har så slå ifrån eller skruva ur säkringen när du åker bort.

Jag utgår ifrån att det inte finns något vitalt på den säkringen, men vi har ingen info om det heller

stefan991 skrev:
och kontakta elektriker antar jag då?

Tack för svaren!
Om du inte hittar ett uppenbart fel, typ avbränd kabel, trasigt uttag eller kabel som lossnat låter det som rätt åtgärd.

Ett uttag slutar inte funka bara sådär, utan något har hänt och el-glapp kan leda till brand vid belastning.

Hur kan man med säkerhet veta vilken säkring som matar uttaget som inte fungerar?

tommib
Man följer trådarna hela vägen, alt mäter/kollar med tongenerator och prob.
När uttaget fungerar är det lätt. Då tar man ur säkringen och ser om det blev strömlöst :)

Det är inte så enkelt att det är en säkring som har löst ut utan att det syns? Har du de gamla "propparna" är det inte ovanligt att den röda (om det är 10 A) pluppen sitter kvar även om säkringen har löst ut.

S
Nja, säkringen är en ny "vippsäkring" (vad det nu kan heta) så det är ok. Är 99% säker på att säkringen inte är problemet men väntar fortfarande på elektriker (semestertider!)...

stefan991 skrev:
jag hade ett nytt uttag liggande så det var det första jag bytte, men inte hjälpte det. Närliggande uttag fungerar (men fungerar inte som kopplingspunkt, vet ej var det sitter). Ska åka bort imorgon, är det något som man bör vara orolig över (typ börja brinna) eller kan jag med gott samvete försvinna?
Är du säker på att det nya uttaget blev rätt inkopplat?

Ofta finns det blinda kopplingspunkter på uttagen som är avsedda att skarva en tråd på. Men dessa är alltså inte kopplade till uttaget.

• Gilla
bobstar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.