Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
"Går den att koppla in på två faser?"
Det är rätt fråga att ställa. Jag hoppas och tror att svaret är ja på de flesta spisar som säljs.

Lyckades nu också hitta denna info om samma häll, svarar detta på frågan?

"Teknisk information
Anslutningseffekt: 7400W
Minsta säkring 2×16A eller 1×32A. Spänning 220-240V
Ingen stickkontakt medföljer. Fast installation."

Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Minsta säkring 2×16A eller 1×32A. Spänning 220-240V
Det besvarar frågan. Den går att koppla till två faser.

• Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det står ju såhär i texten: 2x16A eller 1x32A
Det finns ju inga andra rimliga sätt att koppla så...
Är 2x16A = tvåfas?

A Avemo skrev:
Det besvarar frågan. Den går att koppla till två faser.
Ok vad bra. vi skrev samtidigt så blev lite dubbelt här! Tack alla för era svar!

Jag tror inte installationsanvisningen bekräftar att hällen verkligen är utformad så att den går att koppla in på två faser då det kan finnas varianter, men ganska säkert är det.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror inte installationsanvisningen bekräftar att hällen verkligen är utformad så att den går att koppla in på två faser då det kan finnas varianter, men ganska säkert är det.
vad menar du med varianter?

T.ex att det finns en variant som enbart går att koppla in på en fas och en annan som går att koppla in på två faser. Det kan vara samma bruksanvisning till dem båda. Jag tror dock inte att så kan vara fallet här, men man vet endast när man ser inkopplingsanvisningen som är stämplad på hällen.

• Gilla
Nirre och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering : IKEAs ovan nämnda vita induktionshäll installerad sedan ett tag tillbaka och fungerar klockrent. Efter en hel del efterforskningar visade det sig att den alltså gick att koppla på fler än ett sätt. Elektrikerns term ”tvåfas” nämndes dock inte i manualen (de nämnde endast V) och därför var det inte helt tydligt för en lekman. Förstår att tvåfas är en aningens missvisande (gammaldags?) term.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.