14 623 läst ·
56 svar
15k läst
56 svar
Ett mycket lönsamt år med LLVP som komplement till FLVP
Förtid? Kanske det, men den sparar ju el så att du kan köpa en ny i så fall.W wakkz skrev:
Sliter du inte på bilen när du kör den också?
Jag tycker det är ett väldigt konstigt resonemang. I princip så går en FLVP i ekonomidrify enbart på kompressorn på sommaren och kompressorn arbetar hela tiden på vintern. Skillnaden blir inte särskilt stor därför.
Kanske bara avslöjar mitt okunnande här, men om du ställer upp tempen på natten till 25 grader, och sedan någonstans på morgonen slår över till 19 grader, börjar inte LLVP att jobba för att kyla huset istället då? Eller missförstår jag bara vad du säger?pacman42 skrev:
Jag är mycket brutalare, jag ställer värmen på 25 grader på natten (27 grader när det var som kallast) och nyttjar LLVPs COP till max. Sedan ställer jag på 19 grader på dagen. Framåt två-tiden börjar LLVP arbeta igen lite lätt efter att ha kört not 25 grader fram till 06.00.
Jag kör hög värme hela natten så att möbler och annat hinner bli varmt, det är där värmen lagras!
”Varmvatten” är alltså tappvarmvattnet. När jag ställt ner gränsen för elpatronen så har jag haft en ok framledningstemp på golvvärmen, men varmvattnet har droppat till 36-37 grader, trots plusgrader ute och LLVP igång på 22 grader. Har ett rätt energisnålt hus i övrigt, så tycker det borde gå.Tomture61 skrev:
En fråga , är varmvatten det du får i vattenkranen i köket eller är det värmevattnet till uppvärmningen av huset ?
Hur många gr har du i bostaden ?
Har själv en FLVP som återvinner ca 2 kwh och klarar i nuläget -5 gr utanför huset , detta utan eltillskott .
Hus på 161 kvm 2 pl byggt 2008 . Har ca 20-21 gr i grundvärme och eldar i kamin för att höja temp .
Känns som om jag missat nån inställning??
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 322 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 322 inlägg
Ensamt klarar en FLVP att värma ett normaltstort
hus utan hjälp från elspets till ca +5 gr utomhustemp .
Den håller då även varmvatten på ca 50 gr .
Fixar den inte det så kan det vara läge för en djupare felsökning , av antingen hus eller VP .
Har i min egen IVT490 ställt ned tillgängligt eltillskott till 3kw (från 9kw) plus ändrat kurvlutning (som har med husets isolerstandard att göra) till lägre/flackare , plus ändrat till lägre framledningstemp (finjusteringen)
Min teori för lägre eltillskott är att kompressor jobbar under tiden som 3kw får jobba längre tidsmässigt .
Plus att jag eldar mycket i min täljstenskamin på 600 kg .
Har ju även stängt av ca 20 kvm golvvärme (där kaminen bor) Ö-våningen har ingen uppvärmning alls .
Bor längre norrut också
Konsumerade 1488 kwh Dec 2022 , 1950 kwh Dec 2021
(Dec 2021 var det 0,3 gr varmare medeltemp)
Värmer även ett garage på 35 kvm med LLVP till 19-20 gr .
Hur du skall ställa in din egen VP har jag tyvärr inga bra tips om
Den håller då även varmvatten på ca 50 gr .
Fixar den inte det så kan det vara läge för en djupare felsökning , av antingen hus eller VP .
Har i min egen IVT490 ställt ned tillgängligt eltillskott till 3kw (från 9kw) plus ändrat kurvlutning (som har med husets isolerstandard att göra) till lägre/flackare , plus ändrat till lägre framledningstemp (finjusteringen)
Min teori för lägre eltillskott är att kompressor jobbar under tiden som 3kw får jobba längre tidsmässigt .
Plus att jag eldar mycket i min täljstenskamin på 600 kg .
Har ju även stängt av ca 20 kvm golvvärme (där kaminen bor) Ö-våningen har ingen uppvärmning alls .
Bor längre norrut också
(Dec 2021 var det 0,3 gr varmare medeltemp)
Värmer även ett garage på 35 kvm med LLVP till 19-20 gr .
Hur du skall ställa in din egen VP har jag tyvärr inga bra tips om
Redigerat:
Precis som tomture säger så klarar min F370 mitt hus ensamt utan elpatron till 4-5° utetemp.P Putteman skrev:”Varmvatten” är alltså tappvarmvattnet. När jag ställt ner gränsen för elpatronen så har jag haft en ok framledningstemp på golvvärmen, men varmvattnet har droppat till 36-37 grader, trots plusgrader ute och LLVP igång på 22 grader. Har ett rätt energisnålt hus i övrigt, så tycker det borde gå.
Känns som om jag missat nån inställning??
Kör även med fläktsynkdrift så fläkten går ner till 60% när kompressorn inte går och varvar upp till 76% när den startar igen.
Hej!
Rätt okunnig på värmepumpar men ni menar alltså att en FLVP stöttad med en LLVP kan ge lägre total elförbrukning? Vad är teorin bakom detta? Mkt nyfiken då vi i vårt hus från 2018 har en FLVP Nibe F730 och i somras installerade vi en LLVP Panasonic HZ35XKE med huvudsyftet att fungera som AC.
Huset är 1,5 plan, ca 155 m2 totalt, 2022 förbrukade vi 10 275 kWh. Vattenburet med radiatorer. På vintern håller vi ca 21 grader på nedervåningen,18 på övervåningen. FLVP klarar att hålla inomhustemp utan tillsats ned till några minusgrader.
MVH
/M
Rätt okunnig på värmepumpar men ni menar alltså att en FLVP stöttad med en LLVP kan ge lägre total elförbrukning? Vad är teorin bakom detta? Mkt nyfiken då vi i vårt hus från 2018 har en FLVP Nibe F730 och i somras installerade vi en LLVP Panasonic HZ35XKE med huvudsyftet att fungera som AC.
Huset är 1,5 plan, ca 155 m2 totalt, 2022 förbrukade vi 10 275 kWh. Vattenburet med radiatorer. På vintern håller vi ca 21 grader på nedervåningen,18 på övervåningen. FLVP klarar att hålla inomhustemp utan tillsats ned till några minusgrader.
MVH
/M
L L50 skrev:Hej!
MVH
/M
Tanken är man ersätter elpatronen med LLVP. F730 är ju dock bättre än de gamla FLVP så du har nog inte lika stora vinster att hämta där.
Som tumregel funkar gamla FLVP ner till 5+ utomhus medans nya klarar ca -5 utomhus innan elpatronen behöver gå in och stötta. Så är det kallare än så kan det löna sig att låta LLVP förvärma luften.
Redigerat:
Bra tabell!A Argastesnickaren skrev:
För de som går i tankar om en egen solcellsanläggning på taket kan det vara bra att veta att ca 50% av årsproduktionen av solel på våra breddgrader infaller under de tre månaderna maj, juni och juli. Det betyder i klartext att det är under dessa tre månader som det största överskottet/försäljningen infaller.
Det är alltså då man ska ha stort elbehov för högsta lönsamhet. I tabellen går också att utläsa låga spotpriser jämfört med vintermånaderna under dessa månader alla år förutom 2022.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden