B Boende45 skrev:
Du får gärna berätta vilket elbolag som tillåter dig att spara sommarens elproduktion (kWh) till vinterhalvåret.

Vad jag vet finns det inget bolag som erbjuder den lösningen längre.

Att du får betalt för sommarens överproduktion av solel (då priserna är lägre) och att pengarna står kvar för att betala vinterns förbrukning är liksom inte riktigt lika fördelaktigt.
Jämtkraft med Jämtpris har jag...

anders07 anders07 skrev:
Jämtkraft med Jämtpris har jag...
Bra val.

Men det är inte kWh du sparar från överproduktion sommarhalvåret till vintern utan värdet i kronor från vad du skulle ha fått betalt när du hade överproduktionen.

Det finns alltså inget värde i att spara ersättningen hos Jämtkraft istället för att få ut pengarna direkt.

Jag hoppas att du förstått det och att ingen annan solcellsägare blir lurad och tror att det går att spara kwh från överproduktion på sommaren (med lågt elpris) till behovet på vintern (med högt elpris) hos Jämtkraft.

• Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
vi är mycket nöjda!
Tack för detta. Vi har också flvp och min tanke var att sätta in en llvp för att stötta. Kommer att hända inför ästa vinter. :)

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Tack för detta. Vi har också flvp och min tanke var att sätta in en llvp för att stötta. Kommer att hända inför ästa vinter. :)
Samma här! (y)

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Det är snart ett år sedan jag fick min Daikin LLVP installerad i suterränghusets bottenvåning. Jag kan nu börja dra lite slutsatser om hur mycket pengar jag sparat in med hjälp av den.

Det första som skall sägas är att installationen av luftvärmepumpen inte är det enda jag gjort, jag har även optimerat värmen en aning, samt också skaffat timdebitering (i början av september) och flyttat last till nätterna. Med det sagt, bara sedan september har vi sparat in 9500 kr på dessa åtgärderna. Mest pengar sparades in i december (föga förvånande) då drygt 2800 kr sparades in på lägre förbrukning och lägre snittpriser än vad som skett om jag hade haft förra årets förbrukning med detta årets rörliga pris. Min gissning är att värmepumpen har betalt sina omkostnader redan till våren.

De flesta av de optimeringar jag gjort av uppvärmningen av hus och vatten, samt införande av timdebitering hade inte gått att göra om jag inte köpt en LLVP, så jag räknar i princip alla optimeringarna som en förtjänst av LLVP som komplement till FLVP. Jag hade säkert kunnat tjäna pengar på timdebiteringen även utan optimeringar, men siffrorna från december antyder att de hade varit väldigt små (i december hade jag gått med rätt stor förlust på timtaxan om jag inte kunnat flytta uppvärmning till natten också). Vi har använt torktumlaren även under hösten, det är bara det att den företrädesvis hart fått köra under natten.

I september hade vi (helt utan uppvärmning) en förbrukning på ca 1000kWh, dvs 400kWh mindre än året före. Skillnaden är i princip bara att jag kunnat stänga av elpatronen i vår FLVP och tillverka allt varmvatten med kompressorn. Detta innebar också att den enda husvärme som användes var genererad av FLVP-kompressorn. Detta var faktiskt den månad som hade lägst elförbrukning på hela 2022 iom att inte elpatronen längre gick i onödan.

I december hamnade vi på 1600 kWh, dvs bara 600 kWh mer än i september. Året innan gjorde vi av med 2500 kWh. Då har jag ändå varit tvungen att komplettera ett av sovrummen med ett oljeelement (som dygnet runt kör på 400W då det är som kallast ute) då dottern inte har sin sovrumsdörr öppen tillräckligt mycket för att rummet skall kunna värmas av enbart FLVP-kompressorn när varmvattnet är klart. Jag har tänkt lösa detta genom att sätta in en värmeflyttare mellan dotterns sovrum och rummet där LLVP hänger, men det lär inte ske förrän efter denna vintern.

I min familjs hus så har en investering på knappt 20 kkr alltså gjort att vi gått från ca 19 MWh/år till ca 16 MWh/år under första året, men om vi sträcker ut höstens siffror (utifrån tidigare års förbrukning) så kommer vi under det brutna året september -22 till augusti -23 troligen hamna på ca 14 MWh (med de nya optimeringarna av uppvärmningen).

Jag höll nästan på att glömma att vi har en elbil, en laddhybrid och en eldriven mopedbil i hushållet. Jag räknar med att dessa tre laddas med ca 3 MWh per år tillsammans, men i ärlighetens namn så kan det nog vara lite mer än så också, bara laddhybriden ligger nog på mer än 2 MWh/år när jag tänker efter. Man underskattar lätt hur mycket man kör. Utan elfordonen så skulle husets förbrukning troligen hamna på runt 11 MWh per år.

Det vore synd att klaga på effekten av investeringen, vi är mycket nöjda!
Hur stora investeringar har du gjort, och när tror du att du får tillbaka dem?
Det är ju först när du fått tillbaka investeringen som du tjänat något…

Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Jag räknar och räknar på solceller, men där är riskerna mycket större. Jag har till och med pengarna som behövs liggande på ett konto, men ändå tvekar jag pga riskerna.
Sätt in dem på en indexfond istället. Efter börsens utveckling på senare tid lär det bli en mycket bättre och mindre riskfylld investering. :)

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag minskade min förbrukning med över 30% med hjälp av llvp till min flvp.

13200kwh till 9300kwh.

Edit: Har en nibe f370 och har spärrat elpatronen ner till en snittutetemp på - 8.
Gått bra hittills, 0 avfrostningar än denna vinter.

Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
En av de största fördelarna med LLVP är på våren och hösten att kunna ha lägre framledning i golven och kompensera de kallare timmarna med luft om det behövs.

Iaf om man som vi har golvvärme som är trög. Lätt att man värmer golven för mycket som får effekten när man inte vill.
Framförallt när det är runt nollgradigt på nätterna och 12-15 varmt med solinstrålning på dagen.

Gäller att hitta en bra balans där. Drar man ner FLVP helt så skickar man ju ut varmluften utan återvinning.

När vi till vardags jobbar så är det perfekt att låta LLVP värma en halvtimme innan vi vaknar på morgonen om det känns kallt med 20c
Sen har ju solinstrålningen värmt upp nästan för mycket på dagen.

Så håller man bara golven lite uppvärmda så de inte är kalla.

Nissens Nissens skrev:
Hur stora investeringar har du gjort, och när tror du att du får tillbaka dem?
Det är ju först när du fått tillbaka investeringen som du tjänat något…
I slutet av mars är mina 20kkr återbetalda. Så 14 månader. 15 månadernom jag behöver april ppå mig också, men det tror jag inte.

B Boende45 skrev:
Bra val.

Men det är inte kWh du sparar från överproduktion sommarhalvåret till vintern utan värdet i kronor från vad du skulle ha fått betalt när du hade överproduktionen.

Det finns alltså inget värde i att spara ersättningen hos Jämtkraft istället för att få ut pengarna direkt.

Jag hoppas att du förstått det och att ingen annan solcellsägare blir lurad och tror att det går att spara kwh från överproduktion på sommaren (med lågt elpris) till behovet på vintern (med högt elpris) hos Jämtkraft.
Nej då, det är ju väldigt tydligt beskrivet av dem att man sparar kronor och inte kWh.

Hur har utomhustemperaturen sett ut under dessa perioder?

• Gilla
Joastigh
  • Laddar…
L Låset skrev:
Hur har utomhustemperaturen sett ut under dessa perioder?
Jag har jämfört mina temperaturer (som jag loggar på temperatur.nu) och medeltemperaturen har varit nästintill identisk, snarare kallare än varmare utom i december då det var en aning varmare (0,2°C). Men i december så var det ju väldigt kallt i början och det drar ju mer el än man sparar på att det är varmt om temperaturen är samma i snitt, så jag ser det som att jag är på den säkra sidan när jag säger att besparingen inte är temperaturberoende.

B Boende45 skrev:
Bra val.

Ingen jättestor skillnad mellan vinter och sommar gällande elpriset. Elprisstatistik i öre/kWh från Vattenfall; prisökning synlig från 2019 till 2022 per månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Husgubbe och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ja, absolut, och det är ju toppen att du "tjänat" så mycket men jag uppfattade ditt inlägg som "LLVP, det ska alla ha!!!"
Ville bara poängtera att det finns olika förutsättningar och det bevisar ju även @Tomture61 's inlägg...
Annars förklarar rubriken vad han skriver. LLVP är inte heller en ersättare för elvärme eller elpatron. Den är snarare en komplettering till dessa och andra värmekällor. Jag anser att en LLVP är ett mycket bra val till en äldre FLVP. Då den först hjälper till att värma upp rumsluften. För att sedan frånluften värmer upp tillluften från FLVP.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har inte samma erfarenhet som dig i mitt hus , 1,5 pl 161 kvm + garage på 35 kvm (19-20 gr)
Huset byggt 2008 , garaget byggt 2017 .
Betongplatta med ingjuten värmeslang .
Hus med en FLVP + LLVP + täljstenskamin (600 kg)

2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .

Har hösten 2022 installerat en värmeförflyttare från rum med braskamin till trapphus där LLVP med braskaminfunktion finns . Stängt av golvvärmen i rum med braskamin + kör LLVP i 17 gr + sänkt grundvärmen i huset till 20-21 gr .
Eldar istället 6-8 brasor / dag och har sparat 450 kwh i Dec . Dec 2021 konsumerades det 1950 kwh .
Hoppas jag har missförstått. Får intrycket att du knappt utnyttjar llvp;s cop/scop. Om du har ställt den på 17 grader över tiden. Eller bara använder dess fläktfunktion när du eldar. Som du gör med 6-8 st brasor under dagen. För att sedan ställa grundvärmen på 20-21 grader.

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Tomture61
S slurppe99 skrev:
Hoppas jag har missförstått. Får intrycket att du knappt utnyttjar llvp;s cop/scop. Om du har ställt den på 17 grader över tiden. Eller bara använder dess fläktfunktion när du eldar. Som du gör med 6-8 st brasor under dagen.
Höst / vinter 2022-2023 har jag utnyttjat värmen från braskaminen (dagtid/kvällar)
LLVP står på 17 gr börvärde , så mitt i natten / morgonkvisten så kan den bidra med lite värme från utedelen .
Vill stoppa kallraset från ö-våningen + att 17 gr verkar lira ihop med braskaminens tillskott .
Men övrig tid så förmedlar den enbart värme från braskaminen .
Därav 17 gr i börvärde ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.