3 614 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Ethernet i normcentral
Hur drar man till exempel en ethernetkabel till en normmonterad styrserver i en elcentral? Ethernetkabeln har ju inte isolation som svarar mot den högsta spänningen i kopplingsutrymmet (varken ledarna eller det gemensamma höljet). Finns det någon praxis för styrkablar av sådant slag? Anses det t.ex. OK om man avdelar en horisontell kabelkanal för enbart styrning och i övriga utrymmet stoppar in styrkabeln i slang/hölje som svarar mot isolationskrav för 400V?
Jag har sett två sorters ethernetanslutningar på normmoduler: ethernetkabel in på framsidan, dvs utanför kopplingsutrymmet så en vanlig patchkabel går bra samt de med speciella anslutningar på över/underkant där de var anslutna med en speciell tp-kabel med högre isolationsklass på manteln.
Det finns säkert fler alternativ, jag har inte sett så många utrustningar av den här typen.
Det finns säkert fler alternativ, jag har inte sett så många utrustningar av den här typen.
kolla på www.hager.se dom har en ny multimedia central på gång.
Trä på skyddslang på ethernetkabeln när den passerar kopplingsutrymmet!Pen skrev:Hur drar man till exempel en ethernetkabel till en normmonterad styrserver i en elcentral? Ethernetkabeln har ju inte isolation som svarar mot den högsta spänningen i kopplingsutrymmet (varken ledarna eller det gemensamma höljet). Finns det någon praxis för styrkablar av sådant slag? Anses det t.ex. OK om man avdelar en horisontell kabelkanal för enbart styrning och i övriga utrymmet stoppar in styrkabeln i slang/hölje som svarar mot isolationskrav för 400V?
Tack för svaret. Det är så jag har gjort. Ville bara kolla.
Lite förvånad över det ringa antalet svar. Det borde ju vara vardag idag med all elektronisk styrutrustning som huserar i normcentraler. Kanske inte just Ethernet men väl någon annan lågvoltssida. Och jag gissar att man inte kör med 400V ledningar på lågvoltssidan alltid.
Pen
Lite förvånad över det ringa antalet svar. Det borde ju vara vardag idag med all elektronisk styrutrustning som huserar i normcentraler. Kanske inte just Ethernet men väl någon annan lågvoltssida. Och jag gissar att man inte kör med 400V ledningar på lågvoltssidan alltid.
Pen
Det är bara dra dessa på sidan om starkströmmen, det är ju ett kopplingsskåp.
"vanliga" kopplingsskåp för ventilation mm är utformade så.
Alltså separera rören/kablarna någorlunda innan dom kommer in i centralen.
"vanliga" kopplingsskåp för ventilation mm är utformade så.
Alltså separera rören/kablarna någorlunda innan dom kommer in i centralen.
Klicka här för att svara