Byggahus.se

Eternittak

1. J
    Medlem · Nivå 9
    Jag har pratat med flera företag om hur jag ska hantera mina eternittakpannor, alla säger samstämmigt att det ska vara inplastat,
    innan dom hämtar, alt tar emot.
    Tar jag hem en container (sluten) ska eterniten t.o.m plastas in innan jag ställer in den i containern.
    Kör jag iväg den själv ska den vara inplastad.
    Finns ingen som tar emot eternit om den inte är inplastad, dessutom i dubbla lager.
    Här i Stkh kostar det ca 1.700:-/ton att lämna in

Redigerat 16 okt 15:06
    • Laddar…
  2. R
    Medlem Nivå 4
    Jag skall snart bygga om mitt hus, och har förra veckan plockat ner 460 kg eternitplattor.
    Hos oss får man lämna in 40 kg gratis per person och dag. Man får inte lämna mer mot betalning.
    Tog en blå IKEA-kasse och en bagagevåg för att mäta upp 20 kg högar som jag sedan plastade in med byggplast.
    Det blir en del vändor till ÅVC, men det är så kommunen vill att man skall göra.

Jag kollade upp vad en container skulle kosta, men det var betydligt billigare att köra 11 gånger till ÅVC.
    Dessutom skulle det vara plastat även i containern.

Det borde vara lätt att bli av med miljöfarligt avfall.

3. J
    Medlem · Nivå 7
    Googla "transport eternit" så hittar du både AV och kommuner som beskriver hur det ska gå till.

Det är inte direkt superjobbigt att lägga en presenning eller byggplast i släpet och tejpa ihop.

Ja, det finns 1 fiber per kubikmeter normalt. Det gör det nu inte nödvändigt att köra i 80 o sprida ut i onödan. Det motsvarar vind på 25m/s, så visst skulle det yra mer än vid vanlig blåst.