905 läst ·
30 svar
905 läst
30 svar
Eternittak återmontera?
Sida 1 av 3
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Är det någon som har koll på regeler angående återmontera eternit tak.
Det ska plockas bort eterniten hel runt en ränndal och en liten plåttak. Ränndalen samt plåttaket ska lagas. När den är lagad så ska det återmonteras eterniten (är asbest alltså ifall någon inte skulle förstå det).
Jag har ju egentligen svårt att tro det är lagligt (är asbestsanerare med över 9 års erfarenhet).
Någon som har koll på detta?
När jag googlade så stod det typ för privatpersoner är det rekommenderat.
Men företag stod det det är olagligt att återmontera, och när man väl tagit bort det så ska det gå som farligt avfall..
Det ska plockas bort eterniten hel runt en ränndal och en liten plåttak. Ränndalen samt plåttaket ska lagas. När den är lagad så ska det återmonteras eterniten (är asbest alltså ifall någon inte skulle förstå det).
Jag har ju egentligen svårt att tro det är lagligt (är asbestsanerare med över 9 års erfarenhet).
Någon som har koll på detta?
När jag googlade så stod det typ för privatpersoner är det rekommenderat.
Men företag stod det det är olagligt att återmontera, och när man väl tagit bort det så ska det gå som farligt avfall..
Eftersom det mesta av regleringen kring asbest ligger inom arbetsmiljörätten stämmer det att hanteringen är mycket striktare om åtgärderna kring eternit görs inom ramen för arbete än om det sker på egen ägd byggnad på fritiden.
Parallellt ligger miljöbalken som reglerar avfall. Avfall är enligt miljöbalken: "Med avfall avses i denna balk varje ämne eller föremål som innehavaren gör sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med."
Du är inte skyldig att göra dig av med eterniten som används på en byggnad sedan gammalt, vi har ännu ingen användningsförbud och därmed är det min förståelse att du kan reparera taket utan att du är skyldig att göra dig av med eterniten. Den är därmed inte avfall.
Parallellt ligger miljöbalken som reglerar avfall. Avfall är enligt miljöbalken: "Med avfall avses i denna balk varje ämne eller föremål som innehavaren gör sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med."
Du är inte skyldig att göra dig av med eterniten som används på en byggnad sedan gammalt, vi har ännu ingen användningsförbud och därmed är det min förståelse att du kan reparera taket utan att du är skyldig att göra dig av med eterniten. Den är därmed inte avfall.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
som sagt, i första hand använd kompatibla skivor utan asbest. Men strikt formellt så verkar det vara tillåtet att återmontera tillfälligt nedtagna skivor. Som yrkesverksam tror jag inte att du får återmontera.
Alltså. Att bya ut en liten mängd skivor på ett helt tak, låter lite onödigt. Problemet är väl att få bort och senare tillbaka de oskadda. Men går det, skulle jag inte ens tänkt tanken att slänga fullt fungerande taktäckning för att köpa annan liknande fullt fungerande taktäckning. Gå inte över ån efter vatten.
jag har massor av skivor i reserv om någon behöverIntet skrev:
Alltså. Att bya ut en liten mängd skivor på ett helt tak, låter lite onödigt. Problemet är väl att få bort och senare tillbaka de oskadda. Men går det, skulle jag inte ens tänkt tanken att slänga fullt fungerande taktäckning för att köpa annan liknande fullt fungerande taktäckning. Gå inte över ån efter vatten.
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 829 inlägg
Jag har inte lyckats hitta den klassiska diagonalplattan i närtid, det verkar som att den produktionen kan vara nedlagd.useless skrev:
EDIT:
Nej, Cembrit verkar ha blivit uppköpta av Swisspearl som helt enkelt bara inte har den på sin svenska hemsida, däremot hittar jag den på den danska.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 829 inlägg
Jag hann klämma in en redigering, plattan finns kvar på danska marknaden.F fribygg skrev:
Kommer snart ha 800kvm eternittak att mysa med.
Kan jag få tag på fibercementvarianten så är det defintivt ett alternativ till kommande behov av takbyte.
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 36 inlägg