Är det någon som har koll på regeler angående återmontera eternit tak.
Det ska plockas bort eterniten hel runt en ränndal och en liten plåttak. Ränndalen samt plåttaket ska lagas. När den är lagad så ska det återmonteras eterniten (är asbest alltså ifall någon inte skulle förstå det).

Jag har ju egentligen svårt att tro det är lagligt (är asbestsanerare med över 9 års erfarenhet).

Någon som har koll på detta?
När jag googlade så stod det typ för privatpersoner är det rekommenderat.
Men företag stod det det är olagligt att återmontera, och när man väl tagit bort det så ska det gå som farligt avfall..

Det finns ju nytillverkade fibercementskivor utan asbest med samma profil som de gamla eternitskivorna. Är det inte bättre att lappa ihop med såna?

• Gilla
5605 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Eftersom det mesta av regleringen kring asbest ligger inom arbetsmiljörätten stämmer det att hanteringen är mycket striktare om åtgärderna kring eternit görs inom ramen för arbete än om det sker på egen ägd byggnad på fritiden.

Parallellt ligger miljöbalken som reglerar avfall. Avfall är enligt miljöbalken: "Med avfall avses i denna balk varje ämne eller föremål som innehavaren gör sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med."

Du är inte skyldig att göra dig av med eterniten som används på en byggnad sedan gammalt, vi har ännu ingen användningsförbud och därmed är det min förståelse att du kan reparera taket utan att du är skyldig att göra dig av med eterniten. Den är därmed inte avfall.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
som sagt, i första hand använd kompatibla skivor utan asbest. Men strikt formellt så verkar det vara tillåtet att återmontera tillfälligt nedtagna skivor. Som yrkesverksam tror jag inte att du får återmontera.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Alltså. Att bya ut en liten mängd skivor på ett helt tak, låter lite onödigt. Problemet är väl att få bort och senare tillbaka de oskadda. Men går det, skulle jag inte ens tänkt tanken att slänga fullt fungerande taktäckning för att köpa annan liknande fullt fungerande taktäckning. Gå inte över ån efter vatten.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Alltså. Att bya ut en liten mängd skivor på ett helt tak, låter lite onödigt. Problemet är väl att få bort och senare tillbaka de oskadda. Men går det, skulle jag inte ens tänkt tanken att slänga fullt fungerande taktäckning för att köpa annan liknande fullt fungerande taktäckning. Gå inte över ån efter vatten.
jag har massor av skivor i reserv om någon behöver

B Bill Algö skrev:
jag har massor av skivor i reserv om någon behöver
Toppen.

• Gilla
Bill Algö
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Toppen.
Det är dock olagligt att ge bort och sälja gäller även privatpersoner (så ni vet).

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
A andersjohansson84 skrev:
Det är dock olagligt att ge bort och sälja gäller även privatpersoner (så ni vet).
Är du orolig för asbesten trots att du vet hur du ska handskas med skivorna?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns ju nytillverkade fibercementskivor utan asbest med samma profil som de gamla eternitskivorna. Är det inte bättre att lappa ihop med såna?
Jag har inte lyckats hitta den klassiska diagonalplattan i närtid, det verkar som att den produktionen kan vara nedlagd.

EDIT:

Nej, Cembrit verkar ha blivit uppköpta av Swisspearl som helt enkelt bara inte har den på sin svenska hemsida, däremot hittar jag den på den danska.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har inte lyckats hitta den klassiska diagonalplattan i närtid, det verkar som att den produktionen kan vara nedlagd.
OT: Trist, kan du inte göra egna ersättare av Cembrit om du behöver byta enstaka/underhålla taket?

F fribygg skrev:
OT: Trist, kan du inte göra egna ersättare av Cembrit om du behöver byta enstaka/underhålla taket?
Jag hann klämma in en redigering, plattan finns kvar på danska marknaden.

Kommer snart ha 800kvm eternittak att mysa med.
Kan jag få tag på fibercementvarianten så är det defintivt ett alternativ till kommande behov av takbyte.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A andersjohansson84 skrev:
Inte ett dugg. Handlar inte om det
Hej,
Vad är problemet du har med detta? Är det ditt tak så är det väl bara bra att firman löser det på bästa och enklaste sättet?

F fribygg skrev:
Vad handlar det om då? Du har tydligen mångårig yrkeserfarenhet inom området och verkar inte ha koll..
Jag frågade vad lagen säger kring återmontera eterniten.
Det är inte riktigt samma som som asbestsanerare.

K Kontoristen7 skrev:
Hej,
Vad är problemet du har med detta? Är det ditt tak så är det väl bara bra att firman löser det på bästa och enklaste sättet?
Jag frågade bara vad lagen säger om det, men uppenbarligen får man inte fråga saker här...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.