Hej!
Rev den stående z-panelen och hade förväntat mig läkt och vindpapp. Istället var det en c.a. 6mm tjock eternitskiva direkt bakom panelen. Bakom eternitskivan c.a. 11,5 cm gullfiber.
Panel, eternitskiva, isolering, plastfilm, träreglar(av något slag), spånskiva, rummet.
Panelen som jag rev var inte tokslut men ändå så det var dags att byta efter 30-50 år.
Jag vet det dåliga och bra med eternit. Att bara sätta upp panelen på vore ju enkelt och förmodligen något som håller många år. Är mest orolig över att spika i eterniten, så jäkla hård! Dessutom verkar den inte speciellt vindtät med mkt glipor, huset blir kallt när blåser.. Kanske dessa kan åtgärdas med byggtejp, vem vet.
Annars är det att riva bort eterniten, lägga på asfaboard, luftläkt och spikläkt innan panelen. Detta bygger c.a.5-6 cm och då vet jag inte hur det blir med mötet med taksponten. Vill ju få dit vindskivorna på ett bra sätt.
Bara pratar av mig.. Vad har ni för tankar?
Mvh Erik
Rev den stående z-panelen och hade förväntat mig läkt och vindpapp. Istället var det en c.a. 6mm tjock eternitskiva direkt bakom panelen. Bakom eternitskivan c.a. 11,5 cm gullfiber.
Panel, eternitskiva, isolering, plastfilm, träreglar(av något slag), spånskiva, rummet.
Panelen som jag rev var inte tokslut men ändå så det var dags att byta efter 30-50 år.
Jag vet det dåliga och bra med eternit. Att bara sätta upp panelen på vore ju enkelt och förmodligen något som håller många år. Är mest orolig över att spika i eterniten, så jäkla hård! Dessutom verkar den inte speciellt vindtät med mkt glipor, huset blir kallt när blåser.. Kanske dessa kan åtgärdas med byggtejp, vem vet.
Annars är det att riva bort eterniten, lägga på asfaboard, luftläkt och spikläkt innan panelen. Detta bygger c.a.5-6 cm och då vet jag inte hur det blir med mötet med taksponten. Vill ju få dit vindskivorna på ett bra sätt.
Bara pratar av mig.. Vad har ni för tankar?
Mvh Erik
Produkter som diskuteras: "byggtejp"
Byggtejp
Byggtejp är ett mångsidigt verktyg som varje hantverkare bör ha till hands. Den är stark, hållbar och lätt att använda och klarar de tuffa kraven på byggplatser. Byggtejp används ofta för att säkra och täta olika material, för att
Läs mer
Är din yttre panel skadad på något vis? Min är 84 år och håller 84 år till med rätt skötsel, är den ok så känns det som du tar på dig onödigt arbete. Tänk också på att eternitplattor har en tendens att gå sönder om du spikar över med ny panel.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Otrevlig konstruktion. Är huset från ca 1974-1975 när tillverkarna var tvungna att panikanvända eternit till allting innan det blev förbjudet med asbesthaltigt byggnadsmaterial? Har ingen bra lösning tyvärr.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rötskada på panel bakom luft/luft pump
Värmepumpar -
Vad är det som knäpper bakom taklisten?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur får man bort getingar bakom platonmattan?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Byte av syllar på fasad med eternitskivor
Byggmaterial & Byggteknik -
Fibercement/kakel/klinker bakom och under vedeldat bastuaggregat
Bastu