Kollar på ett hus och troligen så behöver syllarna bytas.
Frågan är om det går att byta syllarna utan att först ta bort eternitskivorna (som skulle medföra ökad kostnad pga specialhantering osv.).
Se bifogade bilder.
Frågan är om det går att byta syllarna utan att först ta bort eternitskivorna (som skulle medföra ökad kostnad pga specialhantering osv.).
Se bifogade bilder.
Finns krypgrund. Bifogat den enda bild jag har, det är inte mot ytterfasaden, vet inte om det ser likadant ut där.Ossian K Olsson skrev:
Men en sidofråga, det man ser på den bilden är väl också en syll i meningen att det är mötet mellan betong och träkonstruktionen. Kanske en innersyll? Behöver inte dessa bytas med om syllarna mot fasaden behöver det?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 319 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 319 inlägg
Varför tror dy syllarna behöver bytas öht?G Gargamel777 skrev:Finns krypgrund. Bifogat den enda bild jag har, det är inte mot ytterfasaden, vet inte om det ser likadant ut där.
Men en sidofråga, det man ser på den bilden är väl också en syll i meningen att det är mötet mellan betong och träkonstruktionen. Kanske en innersyll? Behöver inte dessa bytas med om syllarna mot fasaden behöver det?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 319 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 319 inlägg
Okej! Det är liknande förutsättningar som vårt hus (byggt 1962). Där var också en rätt unken doft när vi flyttade in.G Gargamel777 skrev:
Vad är det för ventilation? För i vårt fall så var det ”självdrag” som inte drog något över huvud taget. Luften stod med andra ord helt still och det luktade ”sommarstuga”, ett rum hade inte ens ventil. Vi satte in riktigt ventilation (FTX) och nu är doften borta. Så en annan lösning är att lösa ventilationen först och se om det hjälper.
OK, vet inte om det är en långsiktig lösning. Det är självdrag, men finns ventiler i varje rum som kan öppnas o stängas. Vad jag förstått så kommer lukten bara bli värre med tiden och då kanske det inte hjälper med bara bättre ventilation. Jag gissar att det inte är samma problem, de här syllarna har impregnerats med något (kanske giftigt som PCP). Kan vara bäst att åtgärda grundorsaken långsiktigt.Ossian K Olsson skrev:
Okej! Det är liknande förutsättningar som vårt hus (byggt 1962). Där var också en rätt unken doft när vi flyttade in.
Vad är det för ventilation? För i vårt fall så var det ”självdrag” som inte drog något över huvud taget. Luften stod med andra ord helt still och det luktade ”sommarstuga”, ett rum hade inte ens ventil. Vi satte in riktigt ventilation (FTX) och nu är doften borta. Så en annan lösning är att lösa ventilationen först och se om det hjälper.
Eller var det så att det konstaterades att lukten var från impregnerade syllar hos er?
Ser ut att vara eternit där under också...G Gargamel777 skrev:Finns krypgrund. Bifogat den enda bild jag har, det är inte mot ytterfasaden, vet inte om det ser likadant ut där.
Är det syllen i underkant vägg som behöver bytas? För den bör ligga ovanför bjälklaget så då går det inte att byta den inifrån grunden..G Gargamel777 skrev:Finns krypgrund. Bifogat den enda bild jag har, det är inte mot ytterfasaden, vet inte om det ser likadant ut där.
Men du har förmodligen en syll under bjälklaget med men den brukar inte störa inomhusluften..
OK, har inte riktig koll på vilka syllar som finns och vilka exakt som behöver bytas.J Jansson69 skrev:
De firmor jag kontaktat ville byte utifrån iaf (de ville ha bilder på huset osv.)
Kan det inte vara syllar under bjälklag (trodde alla syllar var under bjälklag) störa inomhusluften om de som i det här fallet är impregnerade med något ämne?
Ska tillägga att varken jag eller besiktningsmannen kände lukten när vi var i krypgrunden. Men den kändes ganska tydligt (kom i pustar) i vissa delar av huset. Endast på nedervåningen och mest i hallen.