Byggahus.se
Hej alla kunniga!
Vill demontera eterniten från vårt hus för att ta fram den ursprungliga träfasaden. Behöver man bygglov för en sån operation? Tycker ju inte att jag byter fasad i den bemärkelsen i och med att jag bara plockar fram det som satt där redan när huset byggdes. Nån som stått inför detta tidigare? Kan man kanske "glömma" bygglov i ett sånt här fall?



Citat från Stadsbyggnadskontoret:

"Bygglov krävs för att ändra utseendet genom att:

· byta fasadbeklädnad
· byta takmaterial
· färga om byggnaden, gäller både fasader och tak
· göra andra ändringar som avsevärt påverkar utseendet, t.ex. att
byta eller ta upp ett nytt fönster i fasaden "
 
Hemmakatten
Skulle inte chansa bara för att tjäna några kronor. Eller finns det nån annan anledning till att du vill "glömma" bygglovet.

En helt annan sak. Demontering av eternit tror jag kräver en firma med speciell behörighet och iförda "rymddräkter" då dammet är farligt. Fast om man gör det själv finns nog inga krav. Deponeringen av eternit lär säkert vara jättedyr.
 
Har låtit en snickare ta bort eternit i vårt pannrum, det krävdes lite ansiktsmasker mm. Han lyckades dumpa det på något ställe men det var skitdyrt på tippen....tänk dig för....
 
Eftersom du ändrar utseendet från nuvarande till dåvarande så är det bygglovspliktig ändring. Kostar inte många kronor, kolla med din kommun.

Oftast är detta frågan om delegationsärende d.v.s. en tjänsteman godkänner ändringen på stående/sittande( ;D ) fot.

Eterniten får du plocka ner själv utan att anlita någon som är asbestcertifierad (= dyrt :p ). Så länge du inte knäcker några skivor är det ingen större fara. Om du vattnar skivorna så minskar du risken betydligt.

Kolla med din kommun var du kan lämna eterniten och hur mycket det isf kostar. I vissa kommuner är det t.o.m. gratis. ;)
 
Tack för tipsen. Nej, jag har ingen speciell anledning att "glömma" att ansöka. Upptäckte att det var bygglovspliktigt av en slump egentligen så det hade lika gärna kunnat påbörjas också utan att jag upptäckt det. Tänker avlägsna eländet själv.  
 
Fördelen med att göra det själv är ju att man "slipper" alla rigorösa skyddskläder som mer är avsedda för de som jobbar med sånt varje dag.
I vår kommun kan man iaf lämna asbest och eternit på återbruken gratis om man är privatperson... Som yrkesman får man dock betala.

Och som sagts tidigare, vattna på det hela när du jobbar med det så ska det nog gå bra. Självklart använder du mask osv.

//Markus
 
Måste berätta en rolig sak angående eternitplattor som skall av hus.

Tydligen så finns det vissa luckor i lagen som en firma kände till. Dom gjorde allt utan någon skyddsutrustning och allt vad det var som normalt krävs. Åkte dit och riggade hela kåken, satte vajer och öglor i eterniten samt lossade foder och vindskivor. Sedan tog dom dit 3 grävmaskiner och en massa lastbilar. Sedan blåste man i visselpipan och drog i vajrarna vilket gjorde att all eternit flög av i ett nafs. I med skiten i lastbilarna och allt var klart på en timme.

Tydligen så behöver man inte en massa tjafs om arbetet understiger 1 timme eller om det är 1 1/2 timme. Tyckte det lät mycket roligt att det fanns någon hantverkare som anpassat sig till det nya på ett så finurligt sätt.

Challe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.