2 721 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Eternit - ventilationskanaler
Riktningen på luftflödet i dessa kanaler är UT ur huset. Om det skulle finnas lite fibrer kvar (vilket det inte kommer göra i någon nämnvärd utsträckning), så kommer de transporteras ut ur huset. Perfekt!
Det har du helt rätt i! Men tänker mer under själva monteringen. Man lär ju sätta någon typ av plast invändigt, mot rummen när de ska avlägsnas för att inte få eventuella fibrer in i rummen? Och sedan avlägsna den när nya kanaler är på plats?jonmo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är en bild på taket i min källare. Det är asbestbeklätt pga att det tidigare varit ett pannrum. I de spikade eternitplattorna sitter det sedan ett otal elinstallationer och rör till kall- och varmvatten, samt vattenburen värme. Det finns inte minsta chans att ta ned detta utan att samtidigt skräpa ner ganska mycket. Jag ska ta in proffs här vilket kommer kosta en del pengar. Det är en jävla cirkus: det ska byggas luftslussar så att kläder kan tas av i en innesluten miljö, det etableras ett undertryck i utrymmet för att inte kontaminerad luft ska smita ut. Arbetet ska anmälas till arbetsmiljöverket (tror jag det var) och få klartecken innan det körs igång.
Det är ena extremen. Att däremot ta ner den typen av rör som ses på bilden i inlägg 8 handlar mest om att försöka få ut det så helt som möjligt. Asbesten har minst två funktioner: brandskydd (därav ideal till imkanal) och armering. Den asbest jag hanterat (framförallt den gången för knappa drygt 25 år sen år sen när mina föräldrar tyckte det var för dyrt att ta in en firma för att ta ner eternitfasaden, så jag och mina bröder fick göra jobbet) har varit väldigt tålig. Det är ingen gips vi talar om som smular, utan det är ett mycket stabilt material som om man är lite noggrann kommer loss i sin helhet.
Om det känns bättre om du sätter upp lite plast, köper en billig engångsoverall och sedan använder nämnda plast till att slå in röret så gör det. Men om du ska hantera asbesten i ett stycke är det troligen mycket värre att pendla med lokaltrafiken i Stockholm i några år. Med andra ord, oroa dig inte för mycket. Det är som många påpekat i otaliga trådar här på byggahus och annorstädes så att de som for illa av asbest ofta både rökte och stod och slipade och sågade rören utan andningsskydd. I decennier. Den sortens exponering avråder jag dig ifrån, men tror inte att du skulle lyckas med det ens om du försökte.
Tack snälla för ditt långa och utförliga svar.jonmo skrev:
[bild]
Det här är en bild på taket i min källare. Det är asbestbeklätt pga att det tidigare varit ett pannrum. I de spikade eternitplattorna sitter det sedan ett otal elinstallationer och rör till kall- och varmvatten, samt vattenburen värme. Det finns inte minsta chans att ta ned detta utan att samtidigt skräpa ner ganska mycket. Jag ska ta in proffs här vilket kommer kosta en del pengar. Det är en jävla cirkus: det ska byggas luftslussar så att kläder kan tas av i en innesluten miljö, det etableras ett undertryck i utrymmet för att inte kontaminerad luft ska smita ut. Arbetet ska anmälas till arbetsmiljöverket (tror jag det var) och få klartecken innan det körs igång.
Det är ena extremen. Att däremot ta ner den typen av rör som ses på bilden i inlägg 8 handlar mest om att försöka få ut det så helt som möjligt. Asbesten har minst två funktioner: brandskydd (därav ideal till imkanal) och armering. Den asbest jag hanterat (framförallt den gången för knappa drygt 25 år sen år sen när mina föräldrar tyckte det var för dyrt att ta in en firma för att ta ner eternitfasaden, så jag och mina bröder fick göra jobbet) har varit väldigt tålig. Det är ingen gips vi talar om som smular, utan det är ett mycket stabilt material som om man är lite noggrann kommer loss i sin helhet.
Om det känns bättre om du sätter upp lite plast, köper en billig engångsoverall och sedan använder nämnda plast till att slå in röret så gör det. Men om du ska hantera asbesten i ett stycke är det troligen mycket värre att pendla med lokaltrafiken i Stockholm i några år. Med andra ord, oroa dig inte för mycket. Det är som många påpekat i otaliga trådar här på byggahus och annorstädes så att de som for illa av asbest ofta både rökte och stod och slipade och sågade rören utan andningsskydd. I decennier. Den sortens exponering avråder jag dig ifrån, men tror inte att du skulle lyckas med det ens om du försökte.
Haha men är det nyinstallationer gjorda också i ditt asbestinnertak? Har du planer på att sanera bort det?
Jag ska ta in firma (med tillstånd för asbestsanering) men tycker det är svårt att få någon klar inblick i hur det faktiskt ska gå till så att få lite info om hur andra gjort gör mig väldigt gott! 😊
Sedan det monterades på 50-talet har det installerats åtskilligt i taket. Det ska som jag skrev ovan tas in proffs här. Jag har även en isoleringsböj i ett annat rum, och en im-kanal i eternit. De grejerna tar jag hand om själv.L Linjeemma skrev:Tack snälla för ditt långa och utförliga svar.
Haha men är det nyinstallationer gjorda också i ditt asbestinnertak? Har du planer på att sanera bort det?
Jag ska ta in firma (med tillstånd för asbestsanering) men tycker det är svårt att få någon klar inblick i hur det faktiskt ska gå till så att få lite info om hur andra gjort gör mig väldigt gott! 😊
Om du har så mycket pengar att du inte vet vad du skall göra av dom, finns det fortfarande lite plats över på mitt konto.L Linjeemma skrev:
Att plocka bort rören är en ren barnlek. De är trädda i varandra som tidigare nämnts ock ett utmärkt projekt för en totalamatör. Man kan helt enkelt inte göra fel.
Den helt omotiverade abestskräcken är däremot ett hinder för era renoveringsplaner så tänk på att de som skadades av asbest jobbade i erernitfabriker i årtionden gåendes i en ständig dimma av omkringsvävande fibrer. Men inte ens det räckte vanligtvis utan de behövde även vaneröka.
Nej, jag litar på fakta och nojar inte i onödan.L Linjeemma skrev:
Det vill jag inte, jag vill bara ta bort eterniten som sitter spikad i den träpanel som andra delar av källaren har som innertak. Jag ska också dra om all el och en hel del av vatten- och värmerören som är en sinnessjuk sörja i dagsläget, efter att ha etablerats inkrementellt i 60+ år. Utrymmet ska även delvis byggas om till ett badrum. Slutligen: det projekt som är närmast förestående är en renovering av det ovanför utrymmet liggande köket, vilket kommer inkludera både flytt av avlopp som går genom taket och installation av golvvärme och tillhörande shunt, vilket är otroligt mycket enklare om man har tillgång till utrymmet underifrån.Intet skrev:
Vill du ha fler skäl? 😁
Nej tack. Det var en föredömligt utförlig redogörelse.jonmo skrev:
Det vill jag inte, jag vill bara ta bort eterniten som sitter spikad i den träpanel som andra delar av källaren har som innertak. Jag ska också dra om all el och en hel del av vatten- och värmerören som är en sinnessjuk sörja i dagsläget, efter att ha etablerats inkrementellt i 60+ år. Utrymmet ska även delvis byggas om till ett badrum. Slutligen: det projekt som är närmast förestående är en renovering av det ovanför utrymmet liggande köket, vilket kommer inkludera både flytt av avlopp som går genom taket och installation av golvvärme och tillhörande shunt, vilket är otroligt mycket enklare om man har tillgång till utrymmet underifrån.
Vill du ha fler skäl? 😁
Jag fruktade asbestnoja men av det fann jag glädjande nog Intet 😀
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Att ta bort eländet när man har möjlighet är att föredra. Annars kommer alla som ska göra arbeten i framtiden förbanna snålheten. Har själv ett eternitrak som täckts med plåt. Takfirmor som behövs för reparationer tvekar. Sannolikt blir det extra dyrt om någon tar på sig jobbet.
Är inte plåtslagare så jag ger mig inte på det själv.
Är inte plåtslagare så jag ger mig inte på det själv.
Kostar skjortan att leja någon och med så mycket rör och annat blir det svårt. Det med asbetsplattor var för att brandhärda pannrum, en gång i tiden. Duger gott att måla med vanlig plastfärg, som spädes ut, så den blir liiiiite blaskigare första strykningen. Färgen ska suga in, sen normal strykning efter det.L Linjeemma skrev:Tack snälla för ditt långa och utförliga svar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden