hej hej...
min eternit fasad är så ful! :P Min man vill ta bort den och sätta träpanel, jag lutar lite åt att låta den sitta kvar och sätta puts över. Går det? Vilket blir billigast och lättast?
Nån som har några geniala förslag? :-/

-Lin

Skall bygga nytt och tänkte ha eternitfasad! (dvs. fibercementplattor). Blir grymt snyggt och absolut underhållsfritt. Tvätta och måla dina gamla plattor så skall du se att du har det coolaste huset i området snart. Modet växlar men vem vill lägga en semester vart femte år för att måla om huset?

Kolla t.ex. www.tepro.se för inspiration kring snygga eternitfasader. Framtidens fasadmaterial helt klart!

Allting går :)

Men nog måste det vara skönast att bli av med eterniten.

Inge roligt att tänka på asbest varje gång man slår en spik i panelen

Hej!

Har aldrig hört talas om någon som har putsat ovanpå eternit. Det enda någorlunda lyckade jag har sett är vissa hus där de har målat på eterniten i någon snygg färg. Och jag håller med om att nya varianter på fibercepmentplattor kan vara snygga på nya hus. Men hus som ursprungligen har haft träfasad tycker jag passar bäst i just träfasad eller kanske möjligen puts beroende på hur huset ser ut.

Vårt hus har en lockläkt träfasad under eterniten. Om huset är byggt på 50-talet kanske möjligen eternitfasaden är original. Är huset äldre finns förmodligen något annat under.

Jag vet inte riktigt vad man har under en putsad fasad, men jag gissar att om ni vill putsa måste ni ta bort både eterniten och eventuell träfasad under den först.

När vi skulle fixa vår fasad sa vissa att man kan spika ny fasad utanpå eterniten. Det tror jag blir ganska dåligt resultat. Eternitskivorna spricker väldigt lätt och förmodligen blir det en röra av trasig eternit bakom den nya fasaden om man gör så.

Vi har valt att ta bort eterniten. Vi tar också bort lockläkten på vår gamla träpanel. På så sätt får vi en slät yta. På denna yta tilläggsisolerar vi med 50 mm västkustskiva och ovanpå den en ny träfasad, likadan som den gamla.

/pinebar

Fult?
Det håller jag med om, men framför allt är det inget bra material.
Cancerframkallande.....dötufft......

Modern eternit (kallas fibercement i Sverige) har ingen asbest och är helt ofarlig. Ett mycket spännande material med många möjligheter (finns numera i många former, färger och strukturer) speciellt om man bygger i modern stil.

Eternit med asbest är även den helt ofarlig så länge den sitter där den sitter. Att eternit fått rykte som fult beror nog på att materialet är så underhållsfritt att det fått sitta kvar länge utan underhåll och därmed helt enkelt blivit smutsig. Tvätta och måla så blir det som nytt. Tror många som bytt till träfasad i utsatta lägen på t.ex. västkusten kommer att ångra sig bittert när de inser att en träfasad kan behöva målas om vart tredje år där sol, vind och hav ligger på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.