Jag skulle behöva hjälp att ansluta min nya kökskåpa. Franke 1225B-18. Den ska anslutas till ett extern fläktsystem, Villavent C1-120F.

Den äldre fläktkåpan var ansluten till fläktsystemet med ett kopplingsdon enligt bilden.

Kopplingsdonet har 5 positioner vilka är präglade i plasten från vänster enligt L3, N, PE, L2, L1. Däremot är de lite lustigt strömsatta.

PE-L3, 0 V.
PE-N, 230V
PE-L2 230V
PE-L3 230V.

Från den nya kåpan finns däremot två anslutningskablar.

En kabel med tjockare ledare, N, L och PE samt den svarta ledaren som Franke informerar om används som styrledning för centrumfläkt.

En tunnare kabel med Grön (jord), Brun (10V) samt vit (0-10V).

Hur ansluter jag den nya fläkten i kopplingsdonet?

//Pelle

• Kablar från en kökskåpa med olika färger, hållna i en hand. Bakgrunden är en vit vägg med en spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på ventilationssystem Villavent C1-120F med specifikationer som typ, artikelnummer och tillverkningsnummer.
    Skapa konto
  • Diagram över elektrisk installation för köksfläktar, visar kopplingsmetoder för centralfläkt med AC-motor och EC-motor, med märkningar och färgkoder.
    Skapa konto
  • Elanslutning med fem positioner: L3, N, PE, L2, L1. Färgkablar kopplade: brun, blå, gul/grön. Kopplingsdonet ses under ett ventilationssystem.
    Skapa konto
D
Till att börja med borde du väl byta plats på N och L3 väl? Är det en AC eller EC-fläkt?

D datja skrev:
Till att börja med borde du väl byta plats på N och L3 väl? Är det en AC eller EC-fläkt?
AC-fläkt, så efter vad jag förstår gäller bara kåpans anslutningskabel med 4 ledare. Kabeln med de 3 smala ledarna är för EC-fläkt.

Bilden från kopplingsdosan visar hur den gamla kåpan var ansluten till fläkten. Den vita texten är bara ett förtydligande över vilken text som är präglad i den svarta plasten.

Problemet är ju att den nya kåpan bara har 4 ledare, men i fläktens kopplingsschema ska 5 ledare anslutas. Det båda positionerna längst till höger verkar ju styra fläktmotorn och ledas via en kondensator. Det blir ju dock klurigt med endast 4 ledare från den nya kåpan.

Några ideer på hur jag ska koppla?

• Kopplingsschema för anslutning av fläktmotor, med markeringar för olika färger på kablar inklusive brun, svart, blå, vit och gul/grön.
    Skapa konto
Till alla er som har liknande problem så fick jag en lösning.

Ventilationskillen som jag anlitade för att byta lager erbjöd sig att kopplas in kåpan.

Tydligen skulle nollan delas till kondensorn.

• Anslutna elledningar i en kopplingsplint, med fokus på jordledningar och nollans förbindelse i förhållande till en kondensor.
    Skapa konto
Jag håller på att montera en likadan fläktkåpa och får inte centralfläkten att forcera. I läge 1 går fläkten på lågvarv, i övriga lägen går den inte alls. Kopplat enligt schemat som bifogats i montageanvisningen (som tidigare lagts upp i denna tråden). Inkopplingen ser ut så här i fast plint. Vad är det som är galet? Centralfläkten är en Essvent med fast stickpropp som sitter kopplad i vägguttaget. Vägguttaget är kopplat till plinten enligt montageanvisning.

Tack på förhand

• Elkopplingsplint med flera kablar i olika färger, placerad under en diskbänk, intill en strömbrytare och ventilationsrör.
    Skapa konto
P Patrick Boyum skrev:
Jag håller på att montera en likadan fläktkåpa och får inte centralfläkten att forcera. I läge 1 går fläkten på lågvarv, i övriga lägen går den inte alls. Kopplat enligt schemat som bifogats i montageanvisningen (som tidigare lagts upp i denna tråden). Inkopplingen ser ut så här i fast plint. Vad är det som är galet? Centralfläkten är en Essvent med fast stickpropp som sitter kopplad i vägguttaget. Vägguttaget är kopplat till plinten enligt montageanvisning.

Tack på förhand
Jag fick det ju inte heller att fungera utan tog hjälp av fläktmontören som extragigade som elektriker. 😅

Har du bryggat nollan till kondensorn? Det framgick inte i någon av de kopplingsscheman jag hittade varken för kåpa eller centralfläkt.

Olika modeller och årgångar av samma modell av Ventex har olika kopplingsscheman.

Redigerat:
Nix, har inte bryggat den. Osäker på hur jag gör. Centralfläkten, som är från 80-talet, har bara tre ledare

P Patrick Boyum skrev:
Nix, har inte bryggat den. Osäker på hur jag gör.
Det är ju en internkoppling i centralfläkten för att ansluta . Den bruna ledaren (borde vara blå) på bilden från min färdiga installation.

Kopplingen löstes via den gamla kåpan, men inte i min nya moderna. Kondensorn behöver anslutas till noll manuellt.

För att det här ska gälla som en sanning rakt av förutsätter det ju att fläkt och kåpor är av exakt samma modell.

P Patrick Boyum skrev:

Tack på förhand
Varför är den blåa från uttaget inkopplat mot svart på anslutningskabeln? Är svart i anslutningskabeln en styrtråd till uttaget? Du har ju fas till uttaget men den blåa Nollan är ju kopplad mot svart känns inte helt rätt. Iaf inte om uttagget ska ha 230V.

Och vilken montageanvisning hänsvisar du till?

K karkka skrev:
Varför är den blåa från uttaget inkopplat mot svart på anslutningskabeln? Är svart i anslutningskabeln en styrtråd till uttaget? Du har ju fas till uttaget men den blåa Nollan är ju kopplad mot svart känns inte helt rätt. Iaf inte om uttagget ska ha 230V.

Och vilken montageanvisning hänsvisar du till?
Helt rätt. Flyttade runt på kablarna och sen funkade fläkten som den skulle

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.