Tack för tipset, fast jag är nog fortfarande på jagt efter min drömmaskin med helautomatik och kannbryggning... :rolleyes:
 
marjons skrev:
Tack för tipset, fast jag är nog fortfarande på jagt efter min drömmaskin med helautomatik och kannbryggning... :rolleyes:
Du får nog leta länge. Det är två helt olika kulturer som möts.
 
Jag tycker inte man skall satsta på helautomatiska espressomaskiner. I princip kan man säga att allt den gör gör den sämre en än semi-automatisk maskin.

Gaggia Classic är en utmärkt förstamaskin, bra pris(4000), bra kvallite.
Men till denna måste man ha en bra kvarn, kvarnen är faktiskt nästan viktigare en maskinen för att få en bra espresso.
 
Vi har en Isomac Giada de luxe och en kaffekvarn från Isomac. Vi är så sjukt nöjda och njuter våra espressos och lattes varje dag!

Den kostade nog en 5000 och 1800 för kvarnen. Värt allt!
 
tridde_69 skrev:
Jag tycker inte man skall satsta på helautomatiska espressomaskiner. I princip kan man säga att allt den gör gör den sämre en än semi-automatisk maskin.
Förutom att leverera en espresso på några sekunder bara genom en knapptryckning, då. Det är liksom det som är vitsen med en helautomat. :)

Alternativet för mig hade ofta varit att vara utan espresso (speciellt på morgonen). Har varken tid, ork eller intresse. Så en helautomat är helrätt för mig.
 
sandhall skrev:
Förutom att leverera en espresso på några sekunder bara genom en knapptryckning, då. Det är liksom det som är vitsen med en helautomat. :)
Jag skulle inte kalla det för espresso som den levererar på några sekunder ;)

En Semi-Automatisk maskin tar på sig exakt 20-30 sekunder och då pratar vi om en gudomligt god Espresso.
 
sandhall skrev:
Alternativet för mig hade ofta varit att vara utan espresso (speciellt på morgonen). Har varken tid, ork eller intresse. Så en helautomat är helrätt för mig.
Måste nog hålla med dig. Dessutom vill jag som sagt även ha kannbryggning. Ingen som vet något om AEG:n? Eller har erfarenhet av andra AEG Espressomaskiner? Den har ju fått rätt bra kritik i tester...
 
tridde_69 skrev:
Jag skulle inte kalla det för espresso som den levererar på några sekunder ;)

En Semi-Automatisk maskin tar på sig exakt 20-30 sekunder och då pratar vi om en gudomligt god Espresso.
Finns nog även de som säger att det en halvautomat producerar inte heller skall få kallas expresso utan att det är helt manuellt som gäller. ;)

Jag är i vilket fall som helst väldigt nöjd med min Jura. En helautomat kan kräva lite inblandning av robusta för att det skall smaka bra dock. Enbart arabicabönor tenderar att ge ett lite smaklöst kaffe.
 
tridde_69 skrev:
Jag skulle inte kalla det för espresso som den levererar på några sekunder ;)

En Semi-Automatisk maskin tar på sig exakt 20-30 sekunder och då pratar vi om en gudomligt god Espresso.
EXAKT 20-30 sekunder? :eek: :D
Hur skall du ha det? Annars är det helt rätt tid att brygga en kopp espresso.

Har för övrigt aldrig fått en kopp rätt bryggd espresso hos någon med helautomatisk maskin, jag brukar av ren hövlighet inte kommentera det. Brukar ta nacksving genom bjuda tillbaka på en kopp från helmanuella Gaggian hemma. :D
Lättjan med "en knapptryckning" tar överhanden och hantverket glöms bort. Blir det väderomslag skall kvarnen ställas om även i än helautomatisk maskin. Kaffebönorna skall inte stå i flera veckor i behållaren. Håll dem i frysen och dosera lagom mycket.

Varmt brygghuvud
7 gram kaffe
20-30 sekunder
3 cl kaffe i en varm kopp.

Mmmmm....
 
Jag skall faktiskt hämta min nya kvarn imorrn :)
En MacapM4 stepless, det skall bli kul o se vilken skillnad det blir på kaffet från Andrejan.
 
Johan Gunverth skrev:
Kaffebönorna skall inte stå i flera veckor i behållaren. Håll dem i frysen och dosera lagom mycket ...
Och naturligtvis rostar man sina bönor själv för bästa resultat. :rolleyes:

Det är alltid frågan om en avvägning mellan kvalitet, pris och bekvämlighet. Och vilken avvägning som passar envar är mycket individuellt. För en del finns det inget roligare än att hålla på att slabba, exprimentera, dona och joxa. Andra vill bara ha en hyffsad kopp latte utan någon större arbetsinsats (annat än att fylla på vatten, fylla på bönor och stoppa slangen till skummaren i ett glas med mjölk). Jag tillhör den senare kategorin. Skulle jag köpa en manuell eller halvautomatisk skulle det vara kul i ett par månader ungefär. Sedan skulle maskinen stå och samla damm.
 
marjons skrev:
Har faktiskt hittat en:

AEG Hausgeräte Café Grande CG 6600 : Test, Preisvergleich, Preis, Vergleich und Kaufen

men jag vet inte mycket om den ännu. Någon som har sett/testat/hört något om den?
Frågan kvarstår. Jag har fortfarande inte kommit till skott, men tycker att denna känns klart intressant. Fast det hade varit kul att klämma och känna först, eller höra någon som hade gjort det...
 
Tack för tipset, fast jag skulle vilja ha info om just den AEG maskinen jag hittat. Det är den enda(?) maskinen som har BÅDE kannbryggning (som en vanlig kaffebryggare), samt helautomatisk espresso med kvarn och aut. mjölkskummare etc. i samma maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.