Har precis köpt en Gaggia TS och är mycket nöjd med den. Fick den dessutom till ett bra pris (10.000) eftersom den hade stått i butik som skyltex. Gaggia TS är kvalitet rakt igenom, dessutom är den ett självklart val om man inte gillar maskiner med en massa armar. Maskinen gör dessutom mycket bra espresso och har värmeväxlare så att man inte behöver vänta flera minuter innan man kan skumma mjölken. Rekommenderas varmt OM man har ett stort kök.
Hade tidigare en Isomac som var hur bra som helst, med separat kvarn. Efter ca. två år bytte jag i höstas till en Jura eftersom jag använder den så ofta och ville ha en "tryck på knappen o maskinen fixar resten maskin".
Kan bara rekommendera den, jag har en Jura F50 ( http://www.coffeequeen.jura.com/sv/ccse/products_se/products_home/products_f-line/f50.htm ), finns häftigare maskiner, men jag är super-nöjd.
Vatten o bönor i maskinen, bara att trycka på knappen när man blir sugen. Finns AutoCappucinnator (var med då jag köpte, termos-njölkbehållare mm mm).
Suverän espresso, perfekt cappuchino eller machiato mm, även latte t.ex.
Rekommenderas.
Pris (i höstas, extrapris): 9.995:- inklusive ett antal vattenfilter, termos till mjölk o lite till.
Vatten-filtren gör att var kopp kostar lite extra, men det tycker jag det är värt, slipper allt med rengöring o avkalkning
Sen, någon skrev att man tröttnade...de jag känner (inkl. mig själv) använder snarare maskiner oftare än i början, så enkelt att ta en kopp när man får lust.
Kan bara rekommendera den, jag har en Jura F50 ( http://www.coffeequeen.jura.com/sv/ccse/products_se/products_home/products_f-line/f50.htm ), finns häftigare maskiner, men jag är super-nöjd.
Vatten o bönor i maskinen, bara att trycka på knappen när man blir sugen. Finns AutoCappucinnator (var med då jag köpte, termos-njölkbehållare mm mm).
Suverän espresso, perfekt cappuchino eller machiato mm, även latte t.ex.
Rekommenderas.
Pris (i höstas, extrapris): 9.995:- inklusive ett antal vattenfilter, termos till mjölk o lite till.
Vatten-filtren gör att var kopp kostar lite extra, men det tycker jag det är värt, slipper allt med rengöring o avkalkning
Sen, någon skrev att man tröttnade...de jag känner (inkl. mig själv) använder snarare maskiner oftare än i början, så enkelt att ta en kopp när man får lust.
Någon som vet om den maskin som Shell har på sina Select stationer finns att köpa för oss privatpersoner. Den kan göra kaffe, latte, cappucino, espresso. Den är helt enastående, kan inte känna någon skillnad på deras latte för 16:- med den betydligt dyrare "handgjorda" du köper på café. Maskinen gör varje kopp från start dvs mal, brygger och skummar riktig mjölk.
Förlåt min totala ignorans i ämnet, men vad är det för fel på en vanlig kaffekokare ??
Är en espressomaskin inte bara en dyr sak som är krånglig att rengöra ??
Jag dricker 10 koppar kaffe om dagen. Eller nej, 10 muggar, kanske 15-20 koppar ??
Är en espressomaskin inte bara en dyr sak som är krånglig att rengöra ??
Jag dricker 10 koppar kaffe om dagen. Eller nej, 10 muggar, kanske 15-20 koppar ??
Det är stor skillnad på kaffe och kaffe, både vad gäller bönor och rostning, men också hur man brygger kaffet. Det bästa är att pröva själv så får du känna!Fagerborn skrev:
Exempelvis är en slät kopp kaffe i Sverige är en helt annan sak än om du beställer en kaffe i Italien (då får du vad vi i Sverige kallar "espresso", dvs en lite kopp med starkt kaffe).
Kaffe o Espresso är för mig helt olika drycker 
Gott båda två, har både en Moccamaster för vanligt kaffe och en Jura för Espresso, Cappuchino mm
Rengöring? Vad är det? Inget som behövs med Jura i alla fall.... om man använder vattenfilter. En liten rengöring, allt vad som behövs, sköter maskinen själv om då man slår på den.....
Dricker mycket jag med.... men expresso såååå mycket snällare mot magen, hade önskat vi hade haft espresso på jobbet med.
Men visst, vanligt kaffe är också gott...
Gott båda två, har både en Moccamaster för vanligt kaffe och en Jura för Espresso, Cappuchino mm
Rengöring? Vad är det? Inget som behövs med Jura i alla fall.... om man använder vattenfilter. En liten rengöring, allt vad som behövs, sköter maskinen själv om då man slår på den.....
Dricker mycket jag med.... men expresso såååå mycket snällare mot magen, hade önskat vi hade haft espresso på jobbet med.
Men visst, vanligt kaffe är också gott...
La Pavoni Europicola;
Jag är den ända i familjen som dricker kaffe (än så länge) - den startar snabbt, i allal fall snabbare än professional. Manuell, inget elektroniskt trams som går sönder. Underhåll, torkar av maskinen och tar bort kaffe från grupphuvudet så att den glänser fint precis som i Bondfilmen där den flashar förbi. I övrigt så byter jag packningar en gång om året. Det är en ritual att skruva isär, rengöra, pilla alla packningar och o-ringar på plats innan man skruvar ihop och värmer upp den på nytt. Absolut viktigast en riktig är en kaffekvarn (också Pavoni, Jolly) som maler inte halshugger bönorna. Och naturligtvis riktigt gott kaffe. För mig som har nära till Köpenhamn, så slinker jag in och på Österlänsk Thehus i närheten av Iraels plads för att prata lite kaffe. Därinne fnyser man åt Illy, Mauro och annat supermercadokaffe...
Jag har haft min pavoni sedan 1998 och lär mig fortfarande att dra bättre shots, det ni som förespråkar elektroniska monster som gör allt utan det minsta känsla.
Jag är den ända i familjen som dricker kaffe (än så länge) - den startar snabbt, i allal fall snabbare än professional. Manuell, inget elektroniskt trams som går sönder. Underhåll, torkar av maskinen och tar bort kaffe från grupphuvudet så att den glänser fint precis som i Bondfilmen där den flashar förbi. I övrigt så byter jag packningar en gång om året. Det är en ritual att skruva isär, rengöra, pilla alla packningar och o-ringar på plats innan man skruvar ihop och värmer upp den på nytt. Absolut viktigast en riktig är en kaffekvarn (också Pavoni, Jolly) som maler inte halshugger bönorna. Och naturligtvis riktigt gott kaffe. För mig som har nära till Köpenhamn, så slinker jag in och på Österlänsk Thehus i närheten av Iraels plads för att prata lite kaffe. Därinne fnyser man åt Illy, Mauro och annat supermercadokaffe...
Jag har haft min pavoni sedan 1998 och lär mig fortfarande att dra bättre shots, det ni som förespråkar elektroniska monster som gör allt utan det minsta känsla.
Jag köpte en Siemens S40 TK64001 i Januari som jag är jättenöjd med
den kostade c:a 5000 Kr inkl frakt. Jag betalade kontant vid leverans, beställde den från www.buyandbehappy.de, tog lite tid innan leveransen bekräftades. Siemens görs i samma fabriker som Jura. Det verkar som om de har höjt priserna något sedan sist. 
Jag har ännu inte skaffat någon espressomaskin pga att jag redan har en massa olika maskiner i köket och det börjar nästan bli trångt. Jag, som många andra, vill gärna ha både en kaffebryggare och en helautomatisk espressomaskin, men har inte hittat någon som passar mitt behov riktigt.
Det jag vill ha är (som sagt) helautmatisk espresso (samt gärna capuccino) och kannbryggning i samma maskin, så att man slipper ha 2 stora maskiner för (nästan) samma sak...
Någon som har hört talas om någon sådan?
mvh
Det jag vill ha är (som sagt) helautmatisk espresso (samt gärna capuccino) och kannbryggning i samma maskin, så att man slipper ha 2 stora maskiner för (nästan) samma sak...
Någon som har hört talas om någon sådan?
mvh
