Äh! Den är ju bara 22 år gammal. Skall jag verkligen behöva byta ut den redan? Med hjälp av bl.a. @returen har den hållits i liv och reparerats löpande.
Nu har dock tömingspumpen gett upp och det luktade bränt. i20 och två pip. Inget stopp i. Pumphjul eller axelbussningen verkar har havererat. Det sitter löst. Inget som kan servas. Måste byta hela pumpen isåfall.
Art.nr. 111591700 på tömningspumpen, men jag hittar inga reservdelar längre. ”Slutsålt” eller ”ej i lager”.

Är det dags för en IKEA KALLBODA? Vad är skillnaden mot TORSBODA.

Bild av en tömningspump med märkning "PLASET - 58967", 220-240 V AC, 50 Hz, 28 W, inkopplad med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Äh! Den är ju bara 22 år gammal. Skall jag verkligen behöva byta ut den redan? Med hjälp av bl.a. @returen har den hållits i liv och reparerats löpande.
Nu har dock tömingspumpen gett upp och det luktade bränt. i20 och två pip. Inget stopp i den. Pumphjul eller axelbussningen verkar har havererat. Det sitter löst. Inget som kan servas. Måste byta hela pumpen isåfall.
Art.nr. 111591700 på tömningspumpen, men jag hittar inga reservdelar längre. ”Slutsålt” eller ”ej i lager”.

Är det dags för en IKEA KALLBODA? Vad är skillnaden mot TORSBODA.

[bild]
sällan att pumpen ger upp typ aldrig att den lucktar brukar inte påverka funktionen
du byter bara den som sladdarna sitter på till en ascoll med bajonett

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
annars skall du klart som f-n köpa en kallboda
torsbodan är enklare inte lika bra visning av programmet mm
1000,. spänn skillnad skulle inte bry mig utan ta kallbodan alla dar i veckan

returen returen skrev:
sladdarna
Antar att du menar ”slangarna”.
Tack iallafall.

Antar att du menar ”slangarna”.
Tack iallafall.
nä de två du ser på bilden elontakterna

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
returen returen skrev:
nä de två du ser på bilden elontakterna
OK. Just den pumpen passar ESL6250, men inte (enligt uppgift) garanterat ESL6251. Samma svar som på Electrolux reservdelsshop. Det kanske inte betyder något.

Frugan hade åsikter om diskmaskins-HLR, så det blev en tur till IKEA för att hämta en KALLBODA. Lite justeringar av öppningen för maskinen och genomföringen för slangpaketet behöver fixas först. ESL:n skall få sig en snabb genomgång. Hittade en vinröd neoprengummibricka med öra i utloppet under diskbänken, som jag misstänker är ett backspjäll som lossat inifrån maskinen. Från pumpbrunnen kanske.

• Gilla
returen
  • Laddar…
OK. Just den pumpen passar ESL6250, men inte (enligt uppgift) garanterat ESL6251. Samma svar som på Electrolux reservdelsshop. Det kanske inte betyder något.
precis betyder inget samma pump i alla diskmaskiner sedan hedenhös, pumhuset kan däremot skilja sig men det låter du bli

Frugan hade åsikter om diskmaskins-HLR, så det blev en tur till IKEA för att hämta en KALLBODA. Lite justeringar av öppningen för maskinen och genomföringen för slangpaketet behöver fixas först. ESL:n skall få sig en snabb genomgång. Hittade en vinröd neoprengummibricka med öra i utloppet under diskbänken, som jag misstänker är ett backspjäll som lossat inifrån maskinen. Från pumpbrunnen kanske.
det är mycket riktigt backventilen, sitter i utloppet på pumphuset, för att komma åt detta måste man ta bort avloppslangen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.