5 774 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Nedtagen häck lovligen nu krävs på ersättning
Sida 1 av 2
När vi flyttade till vårt nuvarande hus var tomtgränsen felaktigt utsatt, vilket uppdagades efter att en bred häck av snöbär togs ner och jag började mäta upp tomten för borrning av bergvärme. Jag frågade grannen om det var ok att ta ner häcken som gick utmed en påstådd tomtgräns vilket de svarade ja på, efteråt när den riktiga tomtgränsen hittades påstår grannen att vi olovligen tagit ner häcken och vill ha ersättning för detta 55000 kr via en advokat. De vill ha pengar senast inom en månad annars kan rättsliga åtgärder komma att vidtas enligt advokaten. De vill även att jag ska bekräfta mottagandet av skrivelsen och hur jag ställer mig till kravet. Hur jag ska förhålla mig till detta ? Nu har de dessutom hästar på den delen där häcken fanns tidigare och som börjar växa tillbaka men hålls undan av de betande hästarna. Kan jag bara strunta i det hela eftersom det är felaktigt och vad blir isåfall påföljderna ? Eller kanske bara svara att jag bestrider det hela ?
Snöbär (som är en invasiv växt men inte bör ha) växer snabbt upp igen om man tar ner den. Så skadan (om det en är en skada) är mycket liten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 240 inlägg
Ba, det tycker jag. Svara så kort som möjligt och förklara inget i sak. Bara bestrid.T Tim123 skrev:
Sen kan du ju fundera på om du har någon stödbevisning för att du fått tillstånd att klippa ner häcken eller i alla fall för att rotknölarna nu finns kvar.
Har likt ovanstående mycket svårt att tro att grannen har något att hämta i frågan.
har du bara klipt ned den då du säger att den börjar växa upp igen?
Om grannen har hästar gående där som äter av den så den inte växer upp så är det ju bara att säga det till dom. brukar växa upp på 1-2 år om den får stå orörd.
att dom kräver motagningsbevis är bara att strunta i då dom inte skickat det rekomenderat.
Om grannen har hästar gående där som äter av den så den inte växer upp så är det ju bara att säga det till dom. brukar växa upp på 1-2 år om den får stå orörd.
att dom kräver motagningsbevis är bara att strunta i då dom inte skickat det rekomenderat.
Ja vi klippte ner buskarna och ryckte upp rötterna, men vi missade tydligen en hel del eftersom buskarna börjar växa tillbaka, ja jag har nämnt för dem att om de låter bli att ha sina hästar där kommer buskarna att växa tillbaka, men de vill ha ersättning ändå ?L Lunneborg skrev:har du bara klipt ned den då du säger att den börjar växa upp igen?
Ja det är en advokat som skrev att jag ska bekräfta mottagandet av skrivelsen samt återkomma med skriftligt besked om hur jag ställer mig till ersättningskravet på 55 000 kr, om jag inte betalar beloppet eller annan överenskommelse träffas kan rättsliga åtgärder komma att vidtas.A Andy78 skrev:
Ja det verkar vara det bästa att bara bestrida påståendena och kraven.Nötegårdsgubben skrev:
Ba, det tycker jag. Svara så kort som möjligt och förklara inget i sak. Bara bestrid.
Sen kan du ju fundera på om du har någon stödbevisning för att du fått tillstånd att klippa ner häcken eller i alla fall för att rotknölarna nu finns kvar.
Har likt ovanstående mycket svårt att tro att grannen har något att hämta i frågan.
Folk mår inte bra tyvärr. Det är sorgligt med såna typer som grannar. Du kan svara kort på brevet, tex: ”Kravet bestrids, även samtliga framtida krav bestrids!” Advokaten vet att det inte går att stämma er i tingsrätten för detta, dom försöker som sagt skrämmas och den enda som tjänar på detta är advokaten om han inte jobbat gratis åt grannen…T Tim123 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Kolla upp att det faktiskt är en advokat som skrivit. Här var en tråd för en del år sedan där ett liknande krav skrivits på advokatfirmans brevpapper av en praktikant, juridikstudent som var släkt med ena parten i tvisten.
Kravet verkar helt orimligt.
Kravet verkar helt orimligt.