Hej, tack självklart inte att det är bättre, men tidigare försäkringsskafor hsr jag fått pengar och snlitat en byggfirma som ger garanti. här finns inga avtal det kommer en gubbe bsra som är konsult, bör jag kräva något papper eller garanti från msthem ? hur skall det se ut i så fall ?
 
C
B Byggdjuret skrev:
De får anlita vilka de vill för att åtgärda allt.
Näe, så funkar det inte när man skadar någon annans egendom. Tänk om någon skulle krocka med din bil och sedan skicka hem någon gubbe till dig med plastic padding och sprejfärg för att fixa bucklorna?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S
O olof63 skrev:
Hej, tack självklart inte att det är bättre, men tidigare försäkringsskafor hsr jag fått pengar och snlitat en byggfirma som ger garanti. här finns inga avtal det kommer en gubbe bsra som är konsult, bör jag kräva något papper eller garanti från msthem ? hur skall det se ut i så fall ?
Vad fan ska du ha för garanti på av Mathem? Att den nya busken får tillräckligt många blad? Självklart får du garanti på utfört jobb av Veterankraft, vad tror du? Sitt still i båten och lugna ner dig!
 
S
C cpalm skrev:
Näe, så funkar det inte när man skadar någon annans egendom. Tänk om någon skulle krocka med din bil och sedan skicka hem någon gubbe till dig med plastic padding och sprejfärg för att fixa bucklorna?
Jo, det fungerar så. Bara man använder sig av ett företag som sysslar med den typen av skador. Om det sedan är en plåtverkstad hos Volvo, mekonomen eller en lokal verkstad spelar ingen roll. Man kan inte kräva vilket företag! Du försöker bara vara en lustigkurre, vilket är pinsamt i sig.
 
Jag har råkat ut för nästan samma sak. I mitt fall slutade killens färd vid ett fruktträd och drog med sig häck, staket och sabbade gräsmatta och studsmatta.

Det är lastbilens försäkringsbolag, alltså deras fordonsförsäkring, som ska täcka detta. Inte ditt försäkringsbolag.

Du kommer behöva fixa fram en egen entreprenör och få offerten godkänd av försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
C
S Stadsfiskalen skrev:
Jo, det fungerar så. Bara man använder sig av ett företag som sysslar med den typen av skador. Om det sedan är en plåtverkstad hos Volvo, mekonomen eller en lokal verkstad spelar ingen roll. Man kan inte kräva vilket företag! Du försöker bara vara en lustigkurre, vilket är pinsamt i sig.
Va f-n, skall du hit och trolla sönder den här tråden också?
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Va f-n, skall du hit och trolla sönder den här tråden också?
Du besitter ju noll kunskap i allt. Sluta ge dåliga/falska råd!
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Efter en månad ringer en konsult från Veterankraft, snlitad av Zmathem, för stt fixa skadan. Nu undrar jag vem som står för garsntier, m. när han drar nytt gunnebo, gjuter och byter plantor.. borde inte en snläggningsfirma vsra bättre, känns som. åde snålar macimalt.
Nej men stopp och belägg!

Mathem vet förmodligen inte om att det är deras lastbils försäkring som måste kopplas in. Det är försäkringsbolaget som ska sköta allt, inte Mathem via Veterankraft för att de inte förstår bättre...

Om du lyckas få rätsida på detta så är det du själv som kommer få ta kontakt med valfri entreprenör och sedan ska du skicka offerten till försäkringsbolaget som då får godkänna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
MatHem vill/kan kanske inte utnyttja försäkringen för det här ärendet av någon anledning.
De goda nyheterna är ju att de tar på sig att fixa det.
Sen är det kanske läge att ta en koll vem Veterankraft skickar vid starten på jobbet.
Är det en erfaren anläggningsarbetare, eller är det "Händige Harry".
 
Självrisken på en företagsförsäkring kan vara ganska hög, så om det inte kostar stora summor att åtgärda skadorna kan det vara bättre för dom att betala åtgärderna själva.
 
Ojoj spännnande hetta i tråden, jag tog in en offert från grannens trädgårdskllle, ca 40 tkr ink moms. Det jag unte förstår är vem jag skall vända mig till ifall staketet, gjutnjng mm inte håller. Det är ju inte Veterankraft som är entreprenör, de skickar ju hit en timanställd, känns sådär att ringa honom om typ två år.
 
Men om man tittar på skadorna på första bilderna. Att det skulle kosta 40k låter rätt överdrivet.
 
C cpalm skrev:
Näe, så funkar det inte när man skadar någon annans egendom. Tänk om någon skulle krocka med din bil och sedan skicka hem någon gubbe till dig med plastic padding och sprejfärg för att fixa bucklorna?
Du måste skilja mellan en skada på en bil och gräsmatta. Finns lite fler regler att följa. Resultatet måste bli rätt.
Det är lättare att få ordning på en gräsmatta än å lacka om en bil.

Men oavsett är det inte säkert att man får välja.
 
O olof63 skrev:
Ojoj spännnande hetta i tråden, jag tog in en offert från grannens trädgårdskllle, ca 40 tkr ink moms. Det jag unte förstår är vem jag skall vända mig till ifall staketet, gjutnjng mm inte håller. Det är ju inte Veterankraft som är entreprenör, de skickar ju hit en timanställd, känns sådär att ringa honom om typ två år.
Varför skulle en trädgårds firma gjuta bättre stolpar? Den firman skickar ut 1 eller 2 man. Du. Vet inte mer att de gör ett bättre jobb. Du kommer inte kunna ringa killen som gjorde jobbet om 2år.
Du får ringa företaget och hoppas de finns kvar.
Det är väl samma sak med Veterankraft?

Vem som betalar skadan är egentligen ointresserant. Bara det blir gjorg
 
  • Gilla
Jln1
  • Laddar…
I Gsssson skrev:
Självrisken på en företagsförsäkring kan vara ganska hög, så om det inte kostar stora summor att åtgärda skadorna kan det vara bättre för dom att betala åtgärderna själva.
En fordonsförsäkrings självrisk borde inte vara tokhög, men jag har förstås inte koll på hur MatHem försäkrar sina lastbilar och vilka självrisker de valt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.