T Polos skrev:
Har du fått något inkopplat som ska kosta något av kommunen?
Inte inkopplat ännu men har skickat in en begäran till anslutning av kommunalt VA. Så dom har grävt fram vatten och avloppsledning
 
Beklagar verkligen din stora otur med respektlös maskinförare. Har tyvärr inga konstruktiva råd att komma med, men tror tyvärr liksom en del andra här att träden inte värderas särskilt högt. Hade någon lekt vild noshörningsflock på min tomt på det viset hade jag blivit galen. De träd jag äger är mina vänner och den som gör åverkan på min 150-åriga lönn lär inte uppleva nästa soluppgång.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Inte inkopplat ännu men har skickat in en begäran till anslutning av kommunalt VA. Så dom har grävt fram vatten och avloppsledning
Vad gör de i så fall på din tomt? De skall ju lämna av detta vid tomtgräns, varefter det är ditt ansvar att gräva in i huset. Har du inte köpt tjänsten in i huset så skall de inte röra din tomt mer än möjligtvis marginellt vid tomtgränsen.

Nu blir jag snart tvångsansluten till VA-nätet, men min kommun erbjuder inte ens en lösning för att samtidigt gräva in från tomtgräns till huset, utan detta får vi lösa själva.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant. så jag kan spränga bort en bergknalle på grannens tomt (som stör min utsikt) också och förvänta mig att inte behöva betala särskilt mycket skadestånd alls, eftersom bergknallen i sig inte i någon större grad påverkar försäljningspriset på tomten.

Nu tycker jag nog att HD har skjutit sig själva i foten här. Det kan ju vara ekonomiskt fördelaktigt för mig att begå brott när man resonerar så här, att spränga bort bergknallen på granntomten kan ju öka värdet på min tomt rätt kraftigt...
Nu går ju detta rejält OT, men jag kan inte låta bli att raljera lite mer över HDs domslut rörande ersättningen för träden som kapades ned på fyllan.

Jag var ute igår kväll och inventerade bergnallen, jag behöver kapa fyra mindre tallar (ca 50 år gamla, men de har ingen jordmån) som är i vägen. Dessutom två jättestora björkar (ca 20 år gamla) som står i den enda skrevan med lite jord i. Jag tror inte ens att jag behöver spränga, men om jag sätter en salva i toppen på knallen och fyller igen skrevorna med sprängstenen så skulle jag också kunna förhindra en snabb tillväxt på björkarna. Det skulle då till och med gå att slänga på ett lass jord och så gräs.

Man blir ju faktiskt lite sugen att fixa detta när grannen är på semester i sommar. Nog blir mitt hus rätt mycket mer värt om jag får havsutsikt över solnedgången? Det borde rimligen lägga på ca 500000 i värde. Dessutom blir jag av med vegetationen som huserar myggen som kommer fram på kvällen.

Tack HD, detta blir jättebra. Grannen blir också en vinnare, han skulle aldrig få marklov på att spränga bort bergknallen och plana ut tomten själv. Med denna lösning så kan han klippa gräs istället för att slyröja denna delen av tomten. Det gäller bara att jag inte berättar för grannen så att han blir medskyldig, för då blir han ansvarig för att återställa. Och jag kommer billigt undan, värdestegringen på tomten betalar alla mina kostnader/böter/skadestånd med råge. Bara vinnare. Frågan är om grannen ens bryr sig om att göra en polisanmälan, men han kanske vill göra det för att inte själv bli ansvarig...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Dom har gjort en anslutning precis innanför tomtgränsen.

Såhär är en beskrivning. Gul är placering av hus, blå är skadade träd. Röd hur dom grävt
Flygbild med markerat hus i gult, skadade träd i blått och grävningslinje i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Dom har gjort en anslutning precis innanför tomtgränsen.

Såhär är en beskrivning. Gul är placering av hus, blå är skadade träd. Röd hur dom grävt
[bild]
Och varför har de då varit inne på tomten med maskinerna? Redan där har de ju gjort fel...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu går ju detta rejält OT, men jag kan inte låta bli att raljera lite mer över HDs domslut rörande ersättningen för träden som kapades ned på fyllan.
Tja, vi har ju som sagt inte straffskadestånd i Sverige, så det är inte värdet av skadan som är tänkt att avhålla dig från att begå brottet. Det är istället straffet för brottet som begås, som är tänkt att göra det. I fallet i fråga så bedömdes straffvärdet för gärningen (som rätten ansågs begåtts med uppsåt) till två månaders fängelse i lägre rätter. Men det blir med automatik villkorlig dom i ett sådant här fall. HD ändrade till skadegörelse av normalgraden m böter som påföljd.

Om du dessutom blandar in dynamit, så är risken än större att rätten ser med ännu mer oblida ögon på det... ;)

Så, man/du/vi kan ju ha åsikter om straffvärdet på att fälla träd och spränga bergknallar, men det är som sagt en helt annan fråga än hur stor ersättningen blir. Den är bara till för att hålla brottsoffret skadeslös, och har ingenting med brottet som sådant att göra (jmf ej straffmyndiga ungar som bränner ner skolor). Du får åka över "pölen" för att hitta straffskadestånd ("punitive damanges").
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Om vi nu ponerar att pacman42 spränger bort knallen när grannen är på semester, och snyggar till efter sig, kanske till och med slänger ut jord och lite gräsfrö. Grannen kommer hem och undrar vem som gjort det, men tycker det ser rätt bra ut, bättre än förr. Han kanske kan ana vem som gjort det men ställer inga frågor.
Om kommunen så småningom märker att knallen saknas lär de ju gå på honom. Men om grannen polisanmäler tilltaget (vilket lär läggas ned i brist på spaningsuppslag) och samtidigt anmäler det till kommunen, kan han råka illa ut? Han lär ju kunna bevisa att han inte tagit bort knallen, men kommer kommunen att kunna döma ut sanktioner ändå?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är på tok försent att ta dit en mindre maskin eller handschakta nu eller hur?
Och det tror du att jag inte förstod eller?
 
K kindvall skrev:
Om vi nu ponerar att pacman42 spränger bort knallen när grannen är på semester, och snyggar till efter sig, kanske till och med slänger ut jord och lite gräsfrö. Grannen kommer hem och undrar vem som gjort det, men tycker det ser rätt bra ut, bättre än förr. Han kanske kan ana vem som gjort det men ställer inga frågor.
Om kommunen så småningom märker att knallen saknas lär de ju gå på honom. Men om grannen polisanmäler tilltaget (vilket lär läggas ned i brist på spaningsuppslag) och samtidigt anmäler det till kommunen, kan han råka illa ut? Han lär ju kunna bevisa att han inte tagit bort knallen, men kommer kommunen att kunna döma ut sanktioner ändå?
Tja, sanktionsavgift för att förändring skett utan marklov borde kommunen kunna ta ut ändå. Att du sedan utsatts för brott, det är ditt problem. Dvs, en sak mellan dig och ditt försäkringsbolag (om din försäkring täcker det), om ingen gärningsman kan fastställas (kan man det så blir det ju en fråga om skadestånd). Kommunen kan t ex vid vite förelägga dig att riva ett nedbrunnet hus, oavsett om det brann ner pga olyckshändelse eller mordbrand.

Så att "byta mord" med grannarna för att gå helt fri från alla konsekvenser kan vara riskfyllt. ;)
 
Vi ska bygga hus på tomten så att dom tog vägen genom tomten för att det är lättillgängligare är i sig inte ett problem för mig. Bara att träden är sabbade som jag är ledsen över. Tomten kommer ändå grävas upp..
 
Hemmakatten
Nu har diskussionen driftat iväg lite för mycket. Håll er till TS fråga.
 
F
A Adam F skrev:
Och det tror du att jag inte förstod eller?

Man kan ju fundera på det eller hur?

Skadan är skedd, vad tillför ditt inlägg om du funderar på det? Är det inte ganska självklar, och ett meningslöst inlägg från din sida?

Med vänlig hälsning, FSN
 
Redigerat:
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Inte inkopplat ännu men har skickat in en begäran till anslutning av kommunalt VA. Så dom har grävt fram vatten och avloppsledning
Få borde du kunna få bra pris om du inte betalat ännu.
 
Det är en fast taxa. Men kan väl hoppas på lite rabatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.