C
R Rocker1 skrev:
Vill minnas från tv-programmet som refereras till i tråden att detta är samma case.
Japp, det stämmer bra.

wildeside wildeside skrev:
inte ofta det sitter en yrkeskunnig grävmaskinist i maskinerna när det grävs fiber.
Dom yrkeskunniga är och gräver på platser där det behövs kunniga maskinister.
Mest skit bakom spakarna på dom maskiner som gräver fiber pga dåligt betalt arbete.
Det beror väll helt på vem som räknat hem jobbet?

Nu var fibergrävarna där för ca en månad sedan, inga märken efter dom förutom en fiberslang och lite jord.

Det var alltså på uppdrag av tekniska förvaltningen för vatten och avlopp som träden förstördes

wildeside
fiber och kommunalt va har oftast en fast betalning vilket inte ligger i överkant av tariffen.
Så man kan räkna vad man vill men dom betalar inte mer för det.

Har din kommun egna grävare eller? Standarden är väll att de handlas upp på en entreprenad och då har ju grävaren lön ifrån sitt företag, oavsett vad kommunen betalar. De som gräver för fiber åt Halmstad kommun är bland de bäst betalda i stan.
Allt detta är dock OT...

Ja, grävaren verkar vara från ett externt företag.

Oavsett så är min plan nu att komponera ihop ett brev med bifogade bilder och krav på ersättning så får vi se vad kommunen svarar.

C
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ja, det står ju Mind construction på grävmaskinen.
Från http://www.mindconstruction.se: "Vår personal är kunnig och har lång erfarenhet av trädgårdsanläggning.". Right...

Namnet gav ju inget superbra intryck.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Först och främst, tråkigt att se TS!

Det där med träd kan vara svårt att säga vad skadan innebär ekonomiskt. Som några varit inne på har det varit uppe till prövning vid olika tillfällen, och det senaste är väl refererade HD-fall. I tidigare fall finns exempel på ganska höga ersättningar utdömda av domstolen, det har då handlat om träd som skapat en "inramning" eller fyllt en viktig funktion för helhetsintrycket för fastigheten. I andra fall har ersättningen bedömts lägre pga att träden inte haft samma funktion inom fastigheten.

Jag minns ett fall där fastighetsägaren yrkade, om jag kommer ihåg rätt, 2 miljoner kronor i ersättning för att man av misstag fällt 4-5 fullvuxna tallar. Yrkandet baserades på en värdering av en agronom vad det skulle kosta att återplantera 4-5 fullvuxna tallar. Till saken hör att detta var på ett skogsskifte, det slutade med att fastighetsägaren fick virkesvärdet med lite påslag.

Ett vanligt sätt att värdera tomtanläggningar (träd, staket, buskar etc.) är att använda sig av Lantmäteriets tomtanläggningsmetod (https://www.lantmateriet.se/globala...06_2012/lmrapport_2012-6_tomtanlaggningar.pdf). Det bör kanske kunna ses som ett slags minimibelopp som ersättning.

Grunden för skadestånd bör vara hur stor skada har fastigheten tagit i termer av marknadsvärde av att träden försvunnit. Där spelar då roll hur trädet stått, hur ser det ut i omgivningen etc.

Var nog mest bara ordbajseri av mig här ovan. Men kanske till någon nytta hoppas jag.

Oavsett så är min plan nu att komponera ihop ett brev med bifogade bilder och krav på ersättning så får vi se vad kommunen svarar.
Äh, skriv till kommunen att du råkat köra på ett av deras träd och att det troligen kommer dö. Fråga vad du blir skyldig. Bifoga bilderna. Då får du taxan kommunen anser ska gälla :)

• Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Med ett träd som inte är borttaget utan grovt demolerat som TS björk så kan man tänka sig att det kommer framtida kostnader för att ta ner den på ett säkert sätt om ett par år när den är halvdöd och har fått röta som sprider sig från såren. Kanske båda om de är sammanväxta nertill. Och ev. lutar mot något hus så det behövs kranbil e.dyl. Se till att det finns öppet för att komma med fler krav om inte den kostnaden är med i första överenskommelsen.

Kan en proffs-beskärning få äppelträdet till någon bättre form som inte ser lika tydligt stympad ut? kan vara ett förslag på ersättning att kräva

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Går det inte att gräva utan att skada träden får man väl hämta en mindre maskin, eller gräva för hand?

F
A Adam F skrev:
Går det inte att gräva utan att skada träden får man väl hämta en mindre maskin, eller gräva för hand?
Det är på tok försent att ta dit en mindre maskin eller handschakta nu eller hur?

Har du fått något inkopplat som ska kosta något av kommunen?

F

Skicka brevet men ring först och spela in samtalet. Risk att någon person inte svarar på brevet om dom får funder på det ett tag. Telefonsamtalet kan du ta dom lite mer oförberett.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.