Grunden är som sagt att man inte får missgynnas när man är föräldraledig. Vad står det på din frus anställningskontrakt? Bara för att man byter uppgifter behöver man nödvändigtvis inte byta tjänst. Är man anställd som ”administratör” (läs sekreterare) utan särskilda specifikationer och utan medarbetaransvar, så kan man väl tekniskt arbeta med otroligt många sysslor på samma företag inom ramen för den tjänsten.

Jag är själv anställd hos en stor region, och rent arbetsjuridiskt har de rätt att flytta mig 20mil om de ger mig 2veckors varsel om detta. Nu skulle ju detta leda till massiva protester om de började schemalägga så, men formellt har de rätten.

• Gilla
adron
  • Laddar…
E
G GordonE skrev:
Jag känner samma sak, men det vore bra om de kunde tänka till nästa gång det är dags. Det är inte Åhléns faktiskt. En industrifirma denna gång på en mindre ort.
Din fru skall ha ett fett skadestånd, hon har gjort skitgörat och nu blivit diskriminering!

En årslön i väntan på nytt arbete är rimligt att kräva så kan ni kanske landa runt ett halvår i alla fall. Är arbetsmarknaden dålig så passa på att skaffa fler barn.

Lyssna inte på stollarna i tråden som tycker din fru blivit Sjysst behandlad, detta med att föda bebisar är viktiga saker som vi i Sverige efterfrågar.

Märker du at chefen försöker köra med er får ni engarera er mer i facket och bli mer pålästa så kommer chefens kän skaka.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
De nya undantagen innebär att arbetsgivaren får plocka två (eller några fler i specialfall) nedanför strecket och sätta överst på turodningslistan.
Därefter börjar kompetensmatchningen, där man fyller organisationen efter turordningen. Om man då stöter på någon som inte har rätt kompetens (lägre krav än tidigare på arbetsgivarens omskolningsskyldighet) så hamnar utanför.
Om hustrun är ovanför strecket så behöver hon kompetensmässigt slå ut någon mellan sig och strecket, i detta fall via en omplacering, så kan hon bli inplacerad.
Om man tackar nej till omplacering - ev. med lönesänkning - så åker man ut.
Jag har sett mammalediga komma tillbaka till en omplacering med halva lönen, vilket säger en del om arbetsgivarens syn hur mycket anställda är en tillgång eller förbrukningsvara.

E
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
De nya undantagen innebär att arbetsgivaren får plocka två (eller några fler i specialfall) nedanför strecket och sätta överst på turodningslistan.
Därefter börjar kompetensmatchningen, där man fyller organisationen efter turordningen. Om man då stöter på någon som inte har rätt kompetens (lägre krav än tidigare på arbetsgivarens omskolningsskyldighet) så hamnar utanför.
Om hustrun är ovanför strecket så behöver hon kompetensmässigt slå ut någon mellan sig och strecket, i detta fall via en omplacering, så kan hon bli inplacerad.
Om man tackar nej till omplacering - ev. med lönesänkning - så åker man ut.
Jag har sett mammalediga komma tillbaka till en omplacering med halva lönen, vilket säger en del om arbetsgivarens syn hur mycket anställda är en tillgång eller förbrukningsvara.
För jäkligt att det blivit så här sen SD kommit till makten! :thumbdown:

Så nu blir det alltså slut på barnafödande, vi får inhandla besbiar på Wish igen...

• Haha
  • Gilla
Storsockret och 1 till
  • Laddar…
O
E El-Löken66 skrev:

Så nu blir det alltså slut på barnafödande, vi får inhandla besbiar på Wish igen...
Jag förstår inte om du skämtar men lagändringarna som gäller arbetsrätten trädde ikraft 30 juni 2022 (alltså när Socialdemokraterna och Miljöpartiet satt i regering. De nya reglerna tillämpas från den 1 oktober 2022.

Källa: https://www.regeringen.se/artiklar/2022/06/fragor-och-svar-om-regeringens-omstallningspaket/

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
E
O och en till skrev:
Jag förstår inte om du skämtar men lagändringarna som gäller arbetsrätten trädde ikraft 30 juni 2022 (alltså när Socialdemokraterna och Miljöpartiet satt i regering. De nya reglerna tillämpas från den 1 oktober 2022.

Källa: [länk]
Nu är det ju allmänt känt att riksdagen stiftar lagar och inte regering. Samt att Moderaterna inget hellre önskar än att montera ner facket och få till det amerikanska systemet, helst sälja Saab oh Bofors till någon otäck diktator för att få ut en sista skön bonus i fickan.
Men allt är kanske bara ett sammanträffande.

Nu handlar tråden i vilket fall inte om detta, TS meddelar någonting, vilket vi alla, 99%, tycker är fel.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:

Det är en konsekvens av det nya huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter, dock med Januariavtalet mot strupen. Så rent politiskt drevs det på för en förändring främst av Centerpartiet.
Att Januariavtalet var upplöst när riksdagen klubbade förändringarna i lagen är mindre intressant i sammanhanget då inget parti på allvar vågade vågade säga att de visste bättre än arbetsmarknadens parter.

• Gilla
  • Wow
big mike och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu handlar tråden i vilket fall inte om detta, TS meddelar någonting, vilket vi alla, 99%, tycker är fel.
Där tror jag att du har fel. Vi är nog en inte obetydlig skara som både kan sympatisera med TS fru och tycker att det är rimligt att arbetsgivaren har en möjlighet att påverka vilka som får ha kvar sin anställning i sådana här situationer.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Om det är fel eller inte är omöjligt att avgöra utifrån enbart ts information i tråden. Vi har i tråden också förklarat att det finns många faktorer som påverkar hur en övertalighet hanteras.

E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Där tror jag att du har fel. Vi är nog en inte obetydlig skara som både kan sympatisera med TS fru och tycker att det är rimligt att arbetsgivaren har en möjlighet att påverka vilka som får ha kvar sin anställning i sådana här situationer.
Lägg upp dina argument ihop med Anders, hur förklarar ni att frugan ska bli ersatt permanent för hon råkar föda barn?

E El-Löken66 skrev:
Lägg upp dina argument ihop med Anders, hur förklarar ni att frugan ska bli ersatt permanent för hon råkar föda barn?
Att vi inte vet alla förutsättningar varför företaget t.ex. har en övertalighet och hur samverkan/förhandling gått till.
Om det finns specificerade kompetenskrav och hur de ska bedömas och mycket mera.
Har inget med föräldraledighet att göra utan vi tar upp olika saker som kan påverka en övertalighetshantering.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
E
A AndersS skrev:
Att vi inte vet alla förutsättningar varför företaget t.ex. har en övertalighet och hur samverkan/förhandling gått till.
Om det finns specificerade kompetenskrav och hur de ska bedömas och mycket mera.
Har inget med föräldraledighet att göra utan vi tar upp olika saker som kan påverka en övertalighetshantering.
Om det finns en övertalighet kan det ju inte komma någon och ersätta TS fru direkt efter, eller hur?

Har det hänt något speciellt inom företaget under denna period?

Vad säger kontakterna med fackförbund?

E El-Löken66 skrev:
Tack, men nej tack. Det här forumet är inte till för den typen av politiska diskussioner.

Jag tycker att jag i den här tråden skrivit relativt balanserat med inlägg som både kan tolkas som råd till TS fru och som beskrivningar av parternas rättigheter. Jag försöker hålla mig till det tills någon drar in mig i sin åsiktssfär och jag inte tycker mig höra hemma där – som nu med dina 99 %.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Om det finns en övertalighet kan det ju inte komma någon och ersätta TS fru direkt efter, eller hur?

Har det hänt något speciellt inom företaget under denna period?

Vad säger kontakterna med fackförbund?
Men snälla du, läser du inte vad jag skriver?
"Att vi inte vet alla förutsättningar varför företaget t.ex. har en övertalighet och hur samverkan/förhandling gått till."

Och en verksamhet kan nyrekrytera parallellt med övertalighet hanteras beroende varför den uppstått och syfte med förändringen.

E
A AndersS skrev:
Men snälla du, läser du inte vad jag skriver?
"Att vi inte vet alla förutsättningar varför företaget t.ex. har en övertalighet och hur samverkan/förhandling gått till."

Och en verksamhet kan nyrekrytera parallellt med övertalighet hanteras beroende varför den uppstått och syfte med förändringen.
Ja. Ni får säga upp. Men då får ni betala.
Läs tidigare inlägg.

En årslön rimligt. Ta från er bonus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.