20 554 läst ·
75 svar
21k läst
75 svar
Ersättaren fick frugans jobb efter mammaledighet, frun varslad som tack
Var inte ett offer. Företaget har valt en annan person istället. Hon ska fundera över vad hon kan lära sig av detta och hur hon kan bli bättre av detta.
Se möjligheterna framåt istället!
Se möjligheterna framåt istället!
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Man kan ju förstå att hon inte är jättetaggad att få fortsätta på den arbetsplatsen. Men samtidigt är det ju inte bästa tiderna att söka jobb nu. Vi håller tummarna att det går bra.
Men även i de allra mörkaste tider, brukar jobb kunna lösa sig (lite "pep talk").
Men även i de allra mörkaste tider, brukar jobb kunna lösa sig (lite "pep talk").
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Nöj er inte med arbetsbrist, se till att få argumenten på bordet. Prata med facket så att de hjälper er, se till att få ett rejält avgångsvederlag.G GordonE skrev:
Tack för bra svar.
Hon har bra chanser att hitta jobb med tanke på att hon har utbildning och vi är också klara med tre barn, så det är nog ingen nackdel!
Så på det sättet är det nog inga problem, och lite tid finns att söka jobb fortfarande! Så vi är inte bittra över det. Men jag tycker att rätt ska vara rätt!
Det är nog svårare för frun att tänka som jag när hon är utsatt och mer berörd än vad jag är.
Rent varselmäsdigt så är det säkert rätt skött. Det är nog ungefär liknande tjänst hon skulle fått, och det är ju helt ok om det verkligen behövts.
Helt klart vill hon inte ha jobbet kvar efter detta ändå. Det är ju inte kul att bli ratad och sen få behålla jobbet ändå.
Är allt korrekt är jag ok med det. Men är det så att hon blivit missgynnad pga mammaledighet så är det ändå inte ok.
Ersättaren hade ju inte funnits på hennes plats om min fru varit mammaledig. Då hade ju hon varit speciellt viktig för företaget om inte det hänger på personliga skäl.
Hon har bra chanser att hitta jobb med tanke på att hon har utbildning och vi är också klara med tre barn, så det är nog ingen nackdel!
Så på det sättet är det nog inga problem, och lite tid finns att söka jobb fortfarande! Så vi är inte bittra över det. Men jag tycker att rätt ska vara rätt!
Det är nog svårare för frun att tänka som jag när hon är utsatt och mer berörd än vad jag är.
Rent varselmäsdigt så är det säkert rätt skött. Det är nog ungefär liknande tjänst hon skulle fått, och det är ju helt ok om det verkligen behövts.
Helt klart vill hon inte ha jobbet kvar efter detta ändå. Det är ju inte kul att bli ratad och sen få behålla jobbet ändå.
Är allt korrekt är jag ok med det. Men är det så att hon blivit missgynnad pga mammaledighet så är det ändå inte ok.
Ersättaren hade ju inte funnits på hennes plats om min fru varit mammaledig. Då hade ju hon varit speciellt viktig för företaget om inte det hänger på personliga skäl.
Redigerat:
Det är tyvärr inte så ovanligt att företag prioriterar bort de med småbarn, trots alla nya regler. Om de verkligen varit fula i detta fallet är ju svårt att säga, men om uppgifterna stämmer kring erfarenhet så kan det ju vara ett tecken på att det bara är rent mygel. Att hålla sig kvar på företaget är nog inte en trevlig upplevelse, men då hon varit på förädraledighet och blir utbytt och sedan varslad kan vara grund för rätt stora skadestånd om det visat sig vara rent missgynnande.
Ring facket och prata om ärendet med någon där. Företaget MÅSTE kunna visa förfacket att det inte varit missgynnande pga att ni fått barn och kan de inte det så blir det skadestånd. Men det gäller att ni får tag i rätt person på facket, precis som det är i alla andra situationer. Be dem kolla specifikt på ärendet och säg att ni vill få det prövat och att företaget lämnar ut tydliga bevis. Var hård och KRÄV saker. Facket jobbar ju för er och ni har betalat för den tjänsten.
Ring facket och prata om ärendet med någon där. Företaget MÅSTE kunna visa förfacket att det inte varit missgynnande pga att ni fått barn och kan de inte det så blir det skadestånd. Men det gäller att ni får tag i rätt person på facket, precis som det är i alla andra situationer. Be dem kolla specifikt på ärendet och säg att ni vill få det prövat och att företaget lämnar ut tydliga bevis. Var hård och KRÄV saker. Facket jobbar ju för er och ni har betalat för den tjänsten.
Men så trevligt med lite svensk flathet. Med den inställningen är det inte konstigt att företag kan göra som de vill med sina anställda.S S.Strularsson skrev:
Det var tydligen vidare förhandling nästa vecka fick frun meddelande om idag.ingenmansland skrev:
Det är tyvärr inte så ovanligt att företag prioriterar bort de med småbarn, trots alla nya regler. Om de verkligen varit fula i detta fallet är ju svårt att säga, men om uppgifterna stämmer kring erfarenhet så kan det ju vara ett tecken på att det bara är rent mygel. Att hålla sig kvar på företaget är nog inte en trevlig upplevelse, men då hon varit på förädraledighet och blir utbytt och sedan varslad kan vara grund för rätt stora skadestånd om det visat sig vara rent missgynnande.
Då är det sportlov så då tänker jag vara med frun tänker jag.
Vi ska göra vad vi kan med fackrepresentanten så får vi se om de är villiga att förhandla något.
Annars får vi hitta någon annan genom facket, nästa väg är nog genom diskrimineringsombudsmannen.
Men det är nog bara att vänta ut nästa veckas förhandlingar och vara krävande!
Medlem
· Östergötland
· 18 inlägg
G GordonE skrev:Min fru har hamnat i en liten tråkig sits och jag hoppas man kan få lite råd och energi av er. Hon har blivit behandlad som skit rätt ut sagt. Se nedan!
Så nu är väl det ända att göra att försöka ge företaget en läxa. Så har ni några tips så är det välkommet
Min fru jobbar på ett företag med ca 250 anställda.
Hon har nu varit föräldraledig i över ett år, och blev kontaktad för ca en månad sen av hennes chef och HR chefen på företaget som förklarade att hon inte skulle få tillbaka sin gamla tjänst efter ledigheten. Hon bråkade inte mycket om det men det kändes ju konstigt, men jag läste på lite och förstod rätt snabbt att man har rätt till sitt gamla jobb om det finns kvar i någorlunda lika form. Men jag tänkte att man kan pressa åt dem när det är dags att börja jobba igen vid behov och lät det bero.
Enligt chef och HR chef så räknades alla tjänster på hennes nivå som en administrativ tjänst, och då var det inga problem att flytta runt till valfri administrativ tjänst enligt dem. Vilket känns tokigt i min värld.
Nu ca en månad senare har de varslat några tjänstemän och då visar det sig att företaget använt sitt ena undantag från varselturordningen och angett att ersättaren är särskilt viktig för företaget och därför får hon vara kvar medan min fru inte få vara kvar. Till saken hör att min frus tjänst finns kvar och ersättaren har tagit över den.
Även erfarenhetsmässigt har ersättaren bara jobbat lite över ett år och har jobbat inom vården innan och har någon internetutbildning inom inköp tror jag det var. Min fru har ca 5års erfarenhet av liknande arbete och har en treårig universitetsutbildning. Enligt Unionens fackliga representant var detta tyvärr lagligt om än fult, men det känns inte som att han har full koll.
Jag har läst på en del och har förstått att man har rätt till sin gamla tjänst efter föräldraledighet och om inte så är fallet så kallas det missgynnande eller kan bedömas som diskriminerande då man har extra bra skydd när man är föräldraledig.
Hur skulle ni agerat om ni varit i samma sits? Det känns ju inte som att facket har koll, så jag söker råd hos er! Det lär ju vara några av er som har varit ute för liknande dumheter!
Enligt länkarna nedan som har många likheter så är det ju inte otroligt att man kan få skadestånd
[länk]
[länk]
[länk]
Låter som din fru arbetar på Åhlens Outlett? Precis så där hände min fru. Tycker det var svinigt gjorg av dem. Men samtidigt förtjänar inte dem att ha min fru hos sig. Så de kan dra åt … och jag kommer aldrig handla på Åhlens igen
Jag känner samma sak, men det vore bra om de kunde tänka till nästa gång det är dags. Det är inte Åhléns faktiskt. En industrifirma denna gång på en mindre ort.M Mightyjochen skrev:
Som sagt prata med någon på facket centralt om ni inte kommer någon vart eller om det drar ut på tiden.
Om dom anställt någon annan och hon arbetat där 5 år så borde det inte vara omöjligt att få ut ett paket.
Om dom anställt någon annan och hon arbetat där 5 år så borde det inte vara omöjligt att få ut ett paket.