1 621 läst ·
36 svar
2k läst
36 svar
Ersättare till USLA "KLIPPUTPROGRAMMET" I WIN 11
Visserligen ett sidospår, men hur lätt är det att stoppa in Linux i en dator?M MrDizzy skrev:
Jag har försökt med ett köpt Linux på sticka men det gick inte pga något lösen till bios saknades.
Jag skulle gärna ha detta dels i minst en dator och även i en ny mobil.
Det är relativt enkelt, inte mycket svårare än att installera Windows. Linux behöver du inte köpa, det går utmärkt att ladda ner och lägga över på en USB-sticka som du kan boota från. Rufus är ett program du kan använda i Windows för att skapa en bootbar USB-sticka: https://rufus.ie/sv/I Incinerator skrev:
Vad är det för dator? Det låter som att det är en begagnad, eller tidigare företagsdator, där man låst BIOS med lösenord vilket göra att du inte kan välja att boota från USB-stickan.
Nu är detta OT men lite svar iafI Incinerator skrev:
Det går ev att fabriksåterställa BIOS beroende på tillverkare även om man inte har lösenordet.
Google typ "reset bios without password for XXXXX" fär XXXX är modell/tillverkare.
Man kollar enklast hur det är att "flasha" om en mobil med nytt os på site:n
https://xdaforums.com/
Det är jag fullt medveten om, jag vill inte ha tilläggen som Android och mobiltillverkaren stoppat in i OS.BirgitS skrev:
Det säljs även nya Linuxmobiler men tyvärr inte från något land som jag är intresserad att beställa på egen hand från.
Redigerat:
Stort tack!J jtl skrev:Det är relativt enkelt, inte mycket svårare än att installera Windows. Linux behöver du inte köpa, det går utmärkt att ladda ner och lägga över på en USB-sticka som du kan boota från. Rufus är ett program du kan använda i Windows för att skapa en bootbar USB-sticka: [länk]
Vad är det för dator? Det låter som att det är en begagnad, eller tidigare företagsdator, där man låst BIOS med lösenord vilket göra att du inte kan välja att boota från USB-stickan.
Det är äldre HP EliteBook´s som givetvis är begagnade när jag köpte dem, dels 2540p och 2560p men även några 8440p både i5 och i7.
Före detta företags och universitets datorer.
Stort tack!M MrDizzy skrev:
Det är äldre HP EliteBook´s som givetvis är begagnade när jag köpte dem, dels 2540p och 2560p men även några 8440p både i5 och i7.
Före detta företags och universitets datorer.
Mobilen som ska "flashas" är en helt ny kines.
Klicka här för att svara