Nissens
M M@ZE skrev:
Konstigt isåfall, den nya S735 är upp till 235 eller om det var 250kvm stort hus. Den är absolut det mest klockrena alternativ till IVT 495 Twin.
Men det är väl bara en frånluftsvärmepump? Den använder ju inte bergvärme alls. Det är i så fall en sämre ersättare än s1255 med FLM.

U
Nissens Nissens skrev:
Jag begriper allt det där. Den värme som själva kompressorn avger pga egenuppvärmning är försumbar i sammanhanget…
Eftersom mitt nuvarande system med IVT 495:an är energisnålt så räcker det gott att en ny vp ger ungefär samma resultat. 12 000 kWh per år för ett hus på 180kvm är helt ok.
Att lägga 50 000:- på ett nytt borrhål för att kanske spara 2000 kWh per år är helt vansinningt. Det tar ju typ den nya pumpens hela livstid att få igen de pengarna…

Det är riktigt uselt att nya vp inte är lika ekonomiska som de 20 år gamla 495 twin pumparna. Självklart måsta man lägga till ett nytt borrhål i kalkylen. Det äter ju upp fördelen med en bättre verkningsgrad…
Det är helt korrekt, men ibland kan det räcka med att lägga en jordslinga i serie med hålet ifall att det är på gränsen. Och sen finns det många gamla hål som har fullgott djup. Men det är bara hoppas de gamla maskinerna håller länge.

Förr oss gick det aldrig räkna hem bergvärme över huvudtaget iom att vi som sagt har 21m lera till berg och bor strax söder om Stockholm. Så fick bli en luft/vatten även om det är fult och kanske låter.

Nissens Nissens skrev:
Men det är väl bara en frånluftsvärmepump? Den använder ju inte bergvärme alls. Det är i så fall en sämre ersättare än s1255 med FLM.
Bara och bara, betydligt större kompressor än 495 twin och inverter variant. Jämfört med 495 Twin så sänker jag årsförbrukningen från 12.500 till 7300. En Bergvärme kanske jag kommer ner till 5300. En skillnad på 2000kwh om året. Investeringen på Bergvärmen går inte att tjäna ihop.

D
M M@ZE skrev:
Bara och bara, betydligt större kompressor än 495 twin och inverter variant. Jämfört med 495 Twin så sänker jag årsförbrukningen från 12.500 till 7300. En Bergvärme kanske jag kommer ner till 5300. En skillnad på 2000kwh om året. Investeringen på Bergvärmen går inte att tjäna ihop.
Du har kanske sagt det men vad är effekten på denna S735?

Den förbrukningsminskningen är ju ännu så länge teoretisk antar jag?

D djac skrev:
Du har kanske sagt det men vad är effekten på denna S735?

Den förbrukningsminskningen är ju ännu så länge teoretisk antar jag?
Detta var räknat på F730 som finns idag, och den nya har 1kw större kompressor jämfört med F730.

D
M M@ZE skrev:
Detta var räknat på F730 som finns idag, och den nya har 1kw större kompressor jämfört med F730.
Ok, så 5,3kW blir 6,3 då? Känns som det kommer krävas större luftmändgder så men det är kanske en helt felaktig amatörtanke.

D djac skrev:
Ok, så 5,3kW blir 6,3 då? Känns som det kommer krävas större luftmändgder så men det är kanske en helt felaktig amatörtanke.
Nej det ska det inte göra vad jag hört från Nibe.

Enligt Nibe ska den finnas på Nordbygg mässan, jag har en kompis som skulle gå dit och prata lite och se om det fanns något infoblad osv. Återkommer på den.

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
M M@ZE skrev:
Vi tänker nog olika. Jag tänker att jag vill ha prisvärd värme i huset även om det blir en riktigt kall vinter. Och har man redan borrhål så är det självklart att man använder det.

Bergvärme vinner alltid över frånluftvärme…

Nissens Nissens skrev:
Vi tänker nog olika. Jag tänker att jag vill ha prisvärd värme i huset även om det blir en riktigt kall vinter. Och har man redan borrhål så är det självklart att man använder det.
Jag förstår dig, men du utgår från att du har ett borrhål på 120m och många andra sitter med 60-70m som skaffade denna pump en gång i tiden. Du har ju ett litet annat utgångsläge, men håller med dig ang elpriserna idag som skjutit i höjden. Men sen måste man ju räkna in merkostnaden i investering och se hur lång tid det tar för en att räkna hem det. I mitt fall plus minus 0 på 20år och då bor jag inte kvar.

En sak också, kolla slangarnas dimension, jag fick höra att jag har för klen dimension mot dagens BV pumpar .. sen om det stämmer vet jag inte.

Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
U Utsliten och utdömd skrev:
Det är helt korrekt, men ibland kan det räcka med att lägga en jordslinga i serie med hålet ifall att det är på gränsen. Och sen finns det många gamla hål som har fullgott djup. Men det är bara hoppas de gamla maskinerna håller länge.

Förr oss gick det aldrig räkna hem bergvärme över huvudtaget iom att vi som sagt har 21m lera till berg och bor strax söder om Stockholm. Så fick bli en luft/vatten även om det är fult och kanske låter.
Bra, ytterligare en parameter för mig är att jag vill ha bra och prisvärd värme även om det skulle bli en riktig vargavinter. Då sjunker verkningsgraden betydligt i en luftvärmepump samtidigt som elpriset är högt.

Jag hoppas att mitt 120m hål räcker den dagen det är dags..

Förresten, du som jobbar med värmepumpar, stämmer det att 35mm slang för köldbäraren är för litet för nya pumpar?
Vad beror det på i så fall?

Redigerat:
Lite info

• Informationsblad om NIBE S735 frånluftsvärmepump med teknisk specifikation och energiklassningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av olika husstorlekar med rekommenderade NIBE-produkter baserat på kvadratmeter.
    Skapa konto
  • Ett reklamblad med information och bild av NIBE S735 frånluftvärmepump plus diagram och citat.
    Skapa konto
  • Modern köksinredning med integrerad vit kyl och frys, överskåp och bänksits med förvaringslådor och krokar.
    Skapa konto
  • Gilla
Sowa och 1 till
  • Laddar…
D
Ja det finns ju många fall när äldre borrhål har fullt tillräckligt djup. Men pumpens effekt är specificerad mot dess COP. Så det kompenseras på lägre tillfört el-energi (inte elpatron) till kompressor mm.
Har din nuvarande ett COP på 2.4 och en nya har 3.5 så kommer den dra mer energi från hålet för att komma upp i den högre faktorn. Det är inte bara verkningsgraden som blir bättre.
Tänker jag fel med följande resonemang:

Har en 495a som i huvudsak klarar sig på kompressorn idag, värmeeffekten är 4kW och med COP på 2,5 så får jag tillföra ca 1,55kW för att få ut detta, stämmer rätt bra med mina observationer. Dessa 4kW hämtar pumpen från kombinationen av frånluft och jordslingan.

Om jag byter till en ny pump, tex S1255, så kommer ju husets energibehov vara detsamma, dvs slinga och frånluft används i samma omfattning men pga förbättringar krävs det nu mindre tillförd energi för att utvinna samma energimängd?

U
D djac skrev:
Tänker jag fel med följande resonemang:

Har en 495a som i huvudsak klarar sig på kompressorn idag, värmeeffekten är 4kW och med COP på 2,5 så får jag tillföra ca 1,55kW för att få ut detta, stämmer rätt bra med mina observationer. Dessa 4kW hämtar pumpen från kombinationen av frånluft och jordslingan.

Om jag byter till en ny pump, tex S1255, så kommer ju husets energibehov vara detsamma, dvs slinga och frånluft används i samma omfattning men pga förbättringar krävs det nu mindre tillförd energi för att utvinna samma energimängd?
Effekten på pumpen är specad efter uteffekt (husets värmebehov)
Sen med högre cop så kommer den kräva mindre tillförd energi för att ska producera denna angivna effekten. Ganska förenklat.
Men eftersom att den inte trollar fram energi så kommer den utvinna mer energi från slinga och frånluft istället.

Nissens
Effekten på pumpen är specad efter uteffekt (husets värmebehov)
Sen med högre cop så kommer den kräva mindre tillförd energi för att ska producera denna angivna effekten. Ganska förenklat.
Men eftersom att den inte trollar fram energi så kommer den utvinna mer energi från slinga och frånluft istället.
Det du skrev fram till den sista meningen är lätt att förstå.
Eftersom verkningsgraden är bättre på 1255, så kommer den inte att behöva ta ut lika mycket energi ur borrhålet dom 495:an gör. Det är enkel logik.
Rimligtvis utvinner 1255 med FLM också mer ur frånluften än vad 495:an gör.

Du är totalt ute och cyklar @Nissens. Läs inlägg #122 och #123!

Frånluftsflödet ändras inte för att man byter värmepump. Det beror endast på husets storlek och planlösning. I båda fall låter man luftflödet värma brine i en värmeväxlare. Ökar man uttagen effekt sjunker temperaturen på brine och verkningsgraden minskar. Värmeväxlaren får inte bli igenfrusen för då kan luftflödet upphöra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.