Nissens
pdov pdov skrev:
Allt gällande en ny frånluftsvärmepump från Nibe är förmodligen en företagshemlighet till den är släppt. Det kommer ju fortfarande vara en frånluftsvärmepump utvecklad av samma team av ingenjörer hos Nibe som utvecklat F750 och F730 så i det avseendet så kan man väl räkna med att det är en liknade om inte samma pump i botten som de har förfinat och förbättrat.
Den största skillnaden bör vara att man flyttar från F-serien till S-serien vilket innebär mer än 10 års hopp framåt i tiden när det gäller programmering och möjligheter att styra pumpen mjukvarumässigt. Några specs lär vi inte få se för ens den är släppt och det lär säkert dröja 6-12 månader.
Men det är då endast frånluftsvärmepump?

B
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, en modernare värmepump borde ta MINDRE mängd värme ur borrhålet eftersom de har bättre verkningsgrad.
Nä. Du har fattat fel. Vi tar ett räkneexempel så ser du.

Gammal värmepump cop 3. 10000kWh värmebehov i huset. Dvs 3333 kWh från el, och 6667 kWh från borrhålet.

Ny pump, samma hus. Cop 4. 10 000kWh värmebehov, 2500 kWh elförbrukning och 7500kWh värme som tas från borrhålet.

Dvs ju bättre pump, desto fler kWh tas ut från hålet vid ett givet värmebehov.

• Gilla
abbe_ och 1 till
  • Laddar…
Och dessutom var äldre värmepumpar ofta underdimensionerade mot vad man har idag och därför leder även detta till att borrhålet måste vara djupare.

D
M M@ZE skrev:
Jag fick även som svar av Vi värmer att slangarna som jag har idag är 35mm och är för klen dimension för dom nya BV pumparna, om det stämmer har jag ingen aning om. Men han jag pratat med verkar ha koll.
Intressant, jag ringde Nibes egen kundkontakt och hans första bedömning var att jag, pga min jordslinga är ganska lång (ca 350m), borde kunna sätta in en värmepump om jag samtidigt förstärkte denna med en frånluftsmodul. Nästa steg blir att jag pratar med en lokal installatör som förhoppningsvis beräftar eller förkastar denna idé.

Något att tänka på är att leveranstiderna på pumpar är ganska lång, så om man vill planera sitt byte till den varma årstiden blir det först nästa vår!

D djac skrev:
Intressant, jag ringde Nibes egen kundkontakt och hans första bedömning var att jag, pga min jordslinga är ganska lång (ca 350m), borde kunna sätta in en värmepump om jag samtidigt förstärkte denna med en frånluftsmodul. Nästa steg blir att jag pratar med en lokal installatör som förhoppningsvis beräftar eller förkastar denna idé.

Något att tänka på är att leveranstiderna på pumpar är ganska lång, så om man vill planera sitt byte till den varma årstiden blir det först nästa vår!
Framgår inte vad han tyckte du skulle sätta in för värmepump ?

Nissens
B BSOD skrev:
Nä. Du har fattat fel. Vi tar ett räkneexempel så ser du.

Gammal värmepump cop 3. 10000kWh värmebehov i huset. Dvs 3333 kWh från el, och 6667 kWh från borrhålet.

Ny pump, samma hus. Cop 4. 10 000kWh värmebehov, 2500 kWh elförbrukning och 7500kWh värme som tas från borrhålet.

Dvs ju bättre pump, desto fler kWh tas ut från hålet vid ett givet värmebehov.
Nej, jag har absolut inte fattat fel. Eftersom min IVT 795 i stort sett aldrig använder elpatronerna så stämmer inte det du säger på mitt system. Mitt hus är välisolerat och drar ca 12000 kWh per år inklusive allt.

Det betyder att om jag skaffar en modernare pump så kommer den att ta mindre värme ur borrhålet än vad IVT 795:an gör.

D
M M@ZE skrev:
Framgår inte vad han tyckte du skulle sätta in för värmepump ?
Den vi pratade om var S1255, mest för att jag absolut vill ha den programvaran och att den är inverterstyrd, finns enklare och billigare modeller där man kan lägga till frånluftmodulen och få samma funktion, då är kompressorn av/på istället.

U
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag har absolut inte fattat fel. Eftersom min IVT 795 i stort sett aldrig använder elpatronerna så stämmer inte det du säger på mitt system. Mitt hus är välisolerat och drar ca 12000 kWh per år inklusive allt.

Det betyder att om jag skaffar en modernare pump så kommer den att ta mindre värme ur borrhålet än vad IVT 795:an gör.
Ja det finns ju många fall när äldre borrhål har fullt tillräckligt djup. Men pumpens effekt är specificerad mot dess COP. Så det kompenseras på lägre tillfört el-energi (inte elpatron) till kompressor mm.
Har din nuvarande ett COP på 2.4 och en nya har 3.5 så kommer den dra mer energi från hålet för att komma upp i den högre faktorn. Det är inte bara verkningsgraden som blir bättre.

Nissens
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja det finns ju många fall när äldre borrhål har fullt tillräckligt djup. Men pumpens effekt är specificerad mot dess COP. Så det kompenseras på lägre tillfört el-energi (inte elpatron) till kompressor mm.
Har din nuvarande ett COP på 2.4 och en nya har 3.5 så kommer den dra mer energi från hålet för att komma upp i den högre faktorn. Det är inte bara verkningsgraden som blir bättre.
Märkligt att det lönar sig bättre att köra med gammal teknik då. Ett nytt borrhål räknar man inte hem på många år..

pdov
Nissens Nissens skrev:
Men det är då endast frånluftsvärmepump?
Ja, övriga värmepumpar från Nibe har de redan uppdaterat till S-serien.

Nissens
pdov pdov skrev:
Ja, övriga värmepumpar från Nibe har de redan uppdaterat till S-serien.
Då är det ingen bra ersättare till 495…

D
Nissens Nissens skrev:
Då är det ingen bra ersättare till 495…
Jag pratade med om denna med kundservice också och de var inte så positiva till att ersätta 495an i mitt fall, de tycker nog att huset är lite för stort, 200m2.

D djac skrev:
Jag pratade med om denna med kundservice också och de var inte så positiva till att ersätta 495an i mitt fall, de tycker nog att huset är lite för stort, 200m2.
Konstigt isåfall, den nya S735 är upp till 235 eller om det var 250kvm stort hus. Den är absolut det mest klockrena alternativ till IVT 495 Twin.

B
Nissens Nissens skrev:

Mitt exempel var utan elpatron, bara 2 olika effektiva värmepumpar som förbrukade olika mängder el.

En värmepump flyttar energi. Den skapar ingen energi. Plus och minus. Svårare än så är det inte. Hela förlusten i kompressorn blir till värme som kommer till nytta i huset (vid värnedrift).

En mer effektiv värmepump har mindre förluster. Eftersom husets värmebehov är konstant blir det mer energi som tas från borrhålet/utedelen, för att det ska bli balans.

Jag jobbar med värmepumpar och kylmaskiner, det här är väldigt basic. Termodynamikens första huvudsats om du vill fördjupa dig.

Nissens
B BSOD skrev:
Mitt exempel var utan elpatron, bara 2 olika effektiva värmepumpar som förbrukade olika mängder el.

En värmepump flyttar energi. Den skapar ingen energi. Plus och minus. Svårare än så är det inte. Hela förlusten i kompressorn blir till värme som kommer till nytta i huset (vid värnedrift).

En mer effektiv värmepump har mindre förluster. Eftersom husets värmebehov är konstant blir det mer energi som tas från borrhålet/utedelen, för att det ska bli balans.

Jag jobbar med värmepumpar och kylmaskiner, det här är väldigt basic. Termodynamikens första huvudsats om du vill fördjupa dig.
Jag begriper allt det där. Den värme som själva kompressorn avger pga egenuppvärmning är försumbar i sammanhanget…
Eftersom mitt nuvarande system med IVT 495:an är energisnålt så räcker det gott att en ny vp ger ungefär samma resultat. 12 000 kWh per år för ett hus på 180kvm är helt ok.
Att lägga 50 000:- på ett nytt borrhål för att kanske spara 2000 kWh per år är helt vansinningt. Det tar ju typ den nya pumpens hela livstid att få igen de pengarna…

Det är riktigt uselt att nya vp inte är lika ekonomiska som de 20 år gamla 495 twin pumparna. Självklart måsta man lägga till ett nytt borrhål i kalkylen. Det äter ju upp fördelen med en bättre verkningsgrad…

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.