M
Google updater körs i autostarten, så det kan du stänga av med msconfig. I FireFox inställningar kan du stänga av autoupdate.

Men Linux är ju trevligt om du nu vill gå på den vägen. Vill du lära dig mycket så välj Gentoo, annars typ Kubuntu, Fedora eller nått sånt. Finns många live-cd/dvd så du kan kopiera över en linux-distro till en cd eller ett usb-minne och köra därifrån utan att behöva installera över Windows. Bra för att testa vilken du gillar!

Micke64 skrev:
XP rullar på snabbt om du vill. De flesta nya webbläsare är däremot stora minnesslukare och äter lätt upp 2-500MB RAM, vilket innebär konstant användning av virtuellt minne (swap) som ligger på en seg hårddisk. Kan du inte köpa mer minne, föreslår jag att du pröva nya Opera 15 ([länk]). Jag har den igång just nu med 11 flikar (tabs) och den använder 55MB RAM. FireFox på samma dator med samma sidor öppna tar 350MB.
Testade just nu senaste versionen av Opera på en minnessvag data (1Gb RAM)
Med endast en flik innehållande byggahus.se/forum startade Opera tre processer om sammanlagt 240000 K
Firefox tog på samma sätt 142000 K. Nu när jag skriver lite ligger Firefox på 158000 K.

Är datan gammal har den förmodligen DDR2 minnen och det är sådant som folk slänger idag så finns det plats för mer minnen eller större minnen kan det göra stor skillnad att utöka.
Virusprogram och spywareprogram kan vara en plåga på minnessvaga maskiner. AVG fria versionen fungerar ganska bra.

Tillägg: Startade nu Opera version 12 på en annan maskin med 2Gb internminne och den slukar bara 97000 K vid start med http://byggahus.se/forum. Nu när jag skriver utan att ha gjort något annat är den uppe i 137000 K.
Måste vara något skumt med version 15 som startar 3 processer.:confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.