4 907 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
ersätta xp med vad?
De som har kraftigare datorer märker inte någon skillnad mellan XP och Windows 7 därav den ytterst märkliga rekommendationen att skifta till Windows 7. Visst ar det som du säger att XP går betydligt tyngre nu än när det kom delvis beroende på mer kraftkrävande virus och spywareprogram.
Har en ultralätt tiotums bärbar med fast minne på 1Gb. Levererades med Windows7 och är i praktiken omöjlig att använda till något vettigt på det viset. Listade ut vilka drivers som behövdes och installerade XP och nu är den riktigt trevlig att använda.
Visst har "datortestare" i olika tidskrifter påstått att Windows 7 inte går tyngre än XP men är väl samma med dem som med biltestare. Den leverantör som betalar bra kan påverka testresultatet!
Prova med en linuxversion så får du se. Titta på Distrowatch.com så får du se urvalet.
Linux Mint är Ubuntu baserad och innehåller redan från början de flesta codecs och plugins man behöver.
Xubuntu är en ubuntuversion med en lite mindre resurskrävande fönsterhanterare.
VectorLinux är en snabb liten Linux framtagen för gamla maskiner med lite minne.
PuppyLinux är en ultralätt Linux som kan startas och köras från ett USB minne (bra att ha om windowsdatorn kraschar och man vill rädda sina sparade filer)..
Har en ultralätt tiotums bärbar med fast minne på 1Gb. Levererades med Windows7 och är i praktiken omöjlig att använda till något vettigt på det viset. Listade ut vilka drivers som behövdes och installerade XP och nu är den riktigt trevlig att använda.
Visst har "datortestare" i olika tidskrifter påstått att Windows 7 inte går tyngre än XP men är väl samma med dem som med biltestare. Den leverantör som betalar bra kan påverka testresultatet!
Prova med en linuxversion så får du se. Titta på Distrowatch.com så får du se urvalet.
Linux Mint är Ubuntu baserad och innehåller redan från början de flesta codecs och plugins man behöver.
Xubuntu är en ubuntuversion med en lite mindre resurskrävande fönsterhanterare.
VectorLinux är en snabb liten Linux framtagen för gamla maskiner med lite minne.
PuppyLinux är en ultralätt Linux som kan startas och köras från ett USB minne (bra att ha om windowsdatorn kraschar och man vill rädda sina sparade filer)..
förtydligande på vad som autouppdateras kanske är på sin plats
.
Eftersom jag har antivirusprogram installerat just nu avast som nog är ett av dom snällare plus både chrome och firefox och de tre tillsammans är tyvärr en katastrof med autouppdateringar speciellt webläsarna.
Datorvana har jag nog lite av med tanke på att jag jobbat med eländet sen slutet av 90 talet nånting och innan det så byggde och supporterade jag datorer åt släkt och vänner dock alltid microsoft produkter.
Numera så håller jag inte på med datorer på samma sätt längre sitter man som sysadmin så är det itne riktigt mitt ansvar att hålla koll på hårdvara eller os längre itt jobb är att se till att systemen rullar och blir det fel så får nån annan fixa eländet.
Men xbmc är ju helt klart ett alternativ jag måste titta närmare på det funkade ju riktigt bra i xboxen kansek skulle plocka fram den istället
.
budgeten är begränsad av spar skäl vi ska ha ihop till en insats så just nu vill jag inte lägga ut pengar om jag inte måste bättre att hitta en mjukvarulösning.
Jag vet att allt skulle flyta bättre med mer minne men med tanke på ålder på datorn så är jag lite tveksam till att lägga några pengar på den alls.
Har nog inte råkat ut för att ett nytt ms os har varit mindre resurskrävande och fungerat bättre på gammal hårdvara oavsett vad nån annan sagt undantaget 9x versionerna.
många bra svar jag måste titta närmare på xbmc och förslagen på linux distarna även om linux är ett helt annat tänk har nog bara kört linux distar som är specialbyggda som brandväggar så kunskaperna är ju rätt begränsade
Eftersom jag har antivirusprogram installerat just nu avast som nog är ett av dom snällare plus både chrome och firefox och de tre tillsammans är tyvärr en katastrof med autouppdateringar speciellt webläsarna.
Datorvana har jag nog lite av med tanke på att jag jobbat med eländet sen slutet av 90 talet nånting och innan det så byggde och supporterade jag datorer åt släkt och vänner dock alltid microsoft produkter.
Numera så håller jag inte på med datorer på samma sätt längre sitter man som sysadmin så är det itne riktigt mitt ansvar att hålla koll på hårdvara eller os längre itt jobb är att se till att systemen rullar och blir det fel så får nån annan fixa eländet.
Men xbmc är ju helt klart ett alternativ jag måste titta närmare på det funkade ju riktigt bra i xboxen kansek skulle plocka fram den istället
budgeten är begränsad av spar skäl vi ska ha ihop till en insats så just nu vill jag inte lägga ut pengar om jag inte måste bättre att hitta en mjukvarulösning.
Jag vet att allt skulle flyta bättre med mer minne men med tanke på ålder på datorn så är jag lite tveksam till att lägga några pengar på den alls.
Har nog inte råkat ut för att ett nytt ms os har varit mindre resurskrävande och fungerat bättre på gammal hårdvara oavsett vad nån annan sagt undantaget 9x versionerna.
många bra svar jag måste titta närmare på xbmc och förslagen på linux distarna även om linux är ett helt annat tänk har nog bara kört linux distar som är specialbyggda som brandväggar så kunskaperna är ju rätt begränsade
Installerade win7 på sambons gamla trötta bärbara.
Minns inte vad det var för CPU men hade 512mb ram.
Fungerade långt över förväntan!
Visst blev inte supersnabb men hon var jätte nöjd.
Hittade sen 1024mb ram för en hundralapp och då hade jag aldrig gissat att det var en budget Acer som borde pensionerats för 3-4 år sedan.
Se till att installera ett antivirusprogram som inte kräver mycket samt en snabb webbläsare.
Minns inte vad det var för CPU men hade 512mb ram.
Fungerade långt över förväntan!
Visst blev inte supersnabb men hon var jätte nöjd.
Hittade sen 1024mb ram för en hundralapp och då hade jag aldrig gissat att det var en budget Acer som borde pensionerats för 3-4 år sedan.
Se till att installera ett antivirusprogram som inte kräver mycket samt en snabb webbläsare.
man få ju skilja lite på hur datorer används......
Den bärbara jag har på jobbet har 8GB ram och ssd-disk. Med den bestyckningen fungerar den grymt bra. Med 4GB och vanlig disk var det inte ok.
Surfdatorn på landstället har 1GB och duger till det den är tänkt för OCH gick faktiskt märkbart snabbare med W7 än med XP. XP installationen var heller inte speciellt gammal.
Den bärbara jag har på jobbet har 8GB ram och ssd-disk. Med den bestyckningen fungerar den grymt bra. Med 4GB och vanlig disk var det inte ok.
Surfdatorn på landstället har 1GB och duger till det den är tänkt för OCH gick faktiskt märkbart snabbare med W7 än med XP. XP installationen var heller inte speciellt gammal.
Jag har en ultralätt Asus EEE som levererdes med Windows 7. Den var helt omöjlig att använda. Installerade om Windows 7 utan alla extra program tillverkaren levererar med och nu går den som en dans!johanpelle skrev:
Min dator på jobbet har nyligen uppgraderats från XP till Windows 7 och de 2 GB som sitter i den räcker inte riktigt till nu... Händer flera gånger om dagen att den halft swappar ihjäl sig och det dröjer 20-30 sekunder innan nåt händer.
Ni som har vana, xbmc klarar den av silverlight, flash filer är ju inga problem
om jag inte kommer ihåg fel var det en av de få saker som Linux distar inte klarar.
En linux dist som jag labbar med just nu är Bodhi , mycket lättdriven. men dessa finns ju en mängd olika.
men frågan är om dem går att få att fungera med silverlight.
om jag inte kommer ihåg fel var det en av de få saker som Linux distar inte klarar.
En linux dist som jag labbar med just nu är Bodhi , mycket lättdriven. men dessa finns ju en mängd olika.
men frågan är om dem går att få att fungera med silverlight.
Sist jag kollade (Februari) fanns inte silverlight med stöd för DRM för linux. DRM krävs för alla videotjänster jag hittat på internet. Det finns en silverlight (moonlight) för linux men tyvärr utan DRM.
Ett annat bra sätt att få bättre sprutt på datorn är att ominstallera windows för att bra av med allt gammalt bröt som datorn samlat på sig.
Orkar man inte ominstallera datorn så kan man köra ett rensningsprogram som CCleaner (som är gratis) som tar bort en massa skräp man inte behöver.
Sedan kan man köra 2 rundor hårddiskdefragmentering och sedan köra någon form av computer optimization (googla på det). De programmen brukar sätta bakgrundsprocesser som inte behövs i "manual"-läge så att de bara startar när de behövs istället för automatiskt och rensa bort onödiga browsertillägg och liknande.
Mitt tips att kolla runt med kompisarna på facebook om någon har överblivna minnen som ligger och skräpar kvarstår. Engigsmoduler har i princip inget marknadsvärde. En kompis ger dem till dig mot en burk öl.
Orkar man inte ominstallera datorn så kan man köra ett rensningsprogram som CCleaner (som är gratis) som tar bort en massa skräp man inte behöver.
Sedan kan man köra 2 rundor hårddiskdefragmentering och sedan köra någon form av computer optimization (googla på det). De programmen brukar sätta bakgrundsprocesser som inte behövs i "manual"-läge så att de bara startar när de behövs istället för automatiskt och rensa bort onödiga browsertillägg och liknande.
Mitt tips att kolla runt med kompisarna på facebook om någon har överblivna minnen som ligger och skräpar kvarstår. Engigsmoduler har i princip inget marknadsvärde. En kompis ger dem till dig mot en burk öl.
Låt oss inte dra igång en sånt påstående just nuTroberg skrev:
Angående slöhet är 1) RAM och 2) HDD som ska prioriteras. RAM kan du ju få för en hundring numera (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/datorkomponenter/minnen/ddr/).
Att datorn skulle ta en halvtimme att starta är märkligt. Mitt tips är att köra msconfig för att se vad som autostartas. Avinstalla alla antivirusprogram, speciellt norton, mcaffee med inbyggd brandvägg. Se till att du installerar Security Essentials från Microsoft (gratis).
Uppdateringar kan du ställa in att de inte körs automatiskt. Ställ in att du får ett meddelande om uppdateringar, men att du själv ska välja om de ska laddas ner och installeras.
XP rullar på snabbt om du vill. De flesta nya webbläsare är däremot stora minnesslukare och äter lätt upp 2-500MB RAM, vilket innebär konstant användning av virtuellt minne (swap) som ligger på en seg hårddisk. Kan du inte köpa mer minne, föreslår jag att du pröva nya Opera 15 (http://www.opera.com). Jag har den igång just nu med 11 flikar (tabs) och den använder 55MB RAM. FireFox på samma dator med samma sidor öppna tar 350MB.
Redigerat av moderator:
nja nu har jag lite windowskunskaper har en gammal mcse för nt 4 så jag vet att ett problem är hårvarurelaterat alldeles för lite minne och att det andra problemet är mjukvarurelateret nämligen antivirus, chrome och firefox.
Jag blir nog så illa tvungen att avinstallera chrome och firefox pga att det såvitt jag kan komma på är helt omöjligt att stoppa eländet från att autouppdateras konstant.
windows är ju inställt på att medella att det finns uppdateringar men inte ladda hem dom så där är det inga problem.
Just nu så vill jag inte lägga några pengar alls därav frågan om alternativa os eller lösningar. Jag ska så fort tid finnes testa linix varianter men problemet är ju tyvärr silverlight.
När ekonomin gått från snål läge så blir det nog byte av min "vanliga" dator och då blir ju media datorn uppgraderad den vägen istället men det är ju nåt år tills det händer så......
Jag blir nog så illa tvungen att avinstallera chrome och firefox pga att det såvitt jag kan komma på är helt omöjligt att stoppa eländet från att autouppdateras konstant.
windows är ju inställt på att medella att det finns uppdateringar men inte ladda hem dom så där är det inga problem.
Just nu så vill jag inte lägga några pengar alls därav frågan om alternativa os eller lösningar. Jag ska så fort tid finnes testa linix varianter men problemet är ju tyvärr silverlight.
När ekonomin gått från snål läge så blir det nog byte av min "vanliga" dator och då blir ju media datorn uppgraderad den vägen istället men det är ju nåt år tills det händer så......