4 907 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
ersätta xp med vad?
Sida 1 av 3
tja har suttit och funderat på vad man ska göra med en gammal dator egentligen.
Just nu så har jag den kopplad till tv'n som dvd/mediaspelare med windows xp installerat men det börjar gå tungt intressant nog så har det aldrig varit några större problem med prestanda tidigare men nu låser den vid uppstart nån halvtimme sig pga att allt ska autouppdateras konstant och det är ju numera helt omöjligt att stänga av allt sånt.
Kan ju kanske ha nåt att göra med att jag inte använder den förofta men iallfall.
Funderingen är väl vad man ska byta till för os, det ska ju funka att spela dvd divx etc och nyare linux distar är väl vad jag förstått mer resurskrävande än vad en gammal xp var/är.
har börjat fundera på om man kanske ska börja titta på android för pc men det att försöka få liv i nåt som på sin höjd kan klassas som en beta release gänns inte bra det heller.
Det värsta är ju att det verkar som att ska man kunna använda nån av videotjänsterna så krävs ju silverlight hur man nu kan vara så genomkorkad att bygga en tjänst på det skräpet.
Kanske ska tilläga att just nu så lever jag på en begränsad budget där alla pengar hamnar på sparkontot så att köpa nåt nytt är inte att tänka på så länge som det inte har havererat totalt och knappt då heller för den delen
.
Plus att jag som gammal windows människa egentligen har lite svårt för linux lära gamla hundar att sitta och allt det där
Just nu så har jag den kopplad till tv'n som dvd/mediaspelare med windows xp installerat men det börjar gå tungt intressant nog så har det aldrig varit några större problem med prestanda tidigare men nu låser den vid uppstart nån halvtimme sig pga att allt ska autouppdateras konstant och det är ju numera helt omöjligt att stänga av allt sånt.
Kan ju kanske ha nåt att göra med att jag inte använder den förofta men iallfall.
Funderingen är väl vad man ska byta till för os, det ska ju funka att spela dvd divx etc och nyare linux distar är väl vad jag förstått mer resurskrävande än vad en gammal xp var/är.
har börjat fundera på om man kanske ska börja titta på android för pc men det att försöka få liv i nåt som på sin höjd kan klassas som en beta release gänns inte bra det heller.
Det värsta är ju att det verkar som att ska man kunna använda nån av videotjänsterna så krävs ju silverlight hur man nu kan vara så genomkorkad att bygga en tjänst på det skräpet.
Kanske ska tilläga att just nu så lever jag på en begränsad budget där alla pengar hamnar på sparkontot så att köpa nåt nytt är inte att tänka på så länge som det inte har havererat totalt och knappt då heller för den delen
Plus att jag som gammal windows människa egentligen har lite svårt för linux lära gamla hundar att sitta och allt det där
Jag skulle kört Kubuntu. Orkar den dra XP så orkar den dra Kubuntu. Övergången från XP känns lite jobbig en vecka eller två, beroende på hur datorvan du är (ju mer datorvan, desto jobbigare, eftersom du har mer att lära om), men efter det så är allt bara bättre.
Om du däremot enbart ska ha den som mediaspelare, ta en titt på XBMC. De har en Linux-baserad version som du installerar på ett kick, och då känns den inte längre som en dator utan snarare som en lyxigt pimpad hemelektronik.
Båda alternativen är gratis.
Det går dessutom utmärkt att stänga av uppdateringarna i XP. Har du dessutom datorn enbart som mediaspelare bakom en brandvägg så finns det ingen egentlig anledning att uppdatera heller.
Om du däremot enbart ska ha den som mediaspelare, ta en titt på XBMC. De har en Linux-baserad version som du installerar på ett kick, och då känns den inte längre som en dator utan snarare som en lyxigt pimpad hemelektronik.
Båda alternativen är gratis.
Det går dessutom utmärkt att stänga av uppdateringarna i XP. Har du dessutom datorn enbart som mediaspelare bakom en brandvägg så finns det ingen egentlig anledning att uppdatera heller.
nja nu är ju den burken rätt gammal standard gammal kontors pc levererad med xp 500 mb ram etc så att ens fundera på att installera windows 7 i den är att glömma
för övrigt så är ju XP användarmässigt ett bättre os än win 7 tycker nog egentligen fortfarande att gamla nt4 var det bästa os som ms släppt efter det har dom bara börjat gömma alla inställningar bakom en massa j**** wizards
för övrigt så är ju XP användarmässigt ett bättre os än win 7 tycker nog egentligen fortfarande att gamla nt4 var det bästa os som ms släppt efter det har dom bara börjat gömma alla inställningar bakom en massa j**** wizards
Jag blir lite fundersam över din motivering till att du måste byta operativsystem.
Vad är det som gör att det går tungt nu?
Uppdateringar som inte går att slå av?
Sitter själv med en dator som kör XP, visst både datorn och operativsystemet är gammalt. Och det finns snabbare datorer idag, men jag upplever inte att den går långsammare idag än vad den gjorde när den var ny. Enbart om jag jämför prestandan med den dator jag t.ex. använder nu när jag skriver så är datorn med XP "långsam".
Men det kanske är som du skriver om silverllight, att du vill använda datorn till en ny funktion som gör att det inte riktigt fungerar bra.
Har du kollat hur XBMC skulle fungera på din dator?
Lite från google:
http://www.nordichardware.se/Andreas-Galistel/xbmc-och-plugins-du-borde-ha.html
och XBMC hemsida:
http://xbmc.org/
Vad är det som gör att det går tungt nu?
Uppdateringar som inte går att slå av?
Sitter själv med en dator som kör XP, visst både datorn och operativsystemet är gammalt. Och det finns snabbare datorer idag, men jag upplever inte att den går långsammare idag än vad den gjorde när den var ny. Enbart om jag jämför prestandan med den dator jag t.ex. använder nu när jag skriver så är datorn med XP "långsam".
Men det kanske är som du skriver om silverllight, att du vill använda datorn till en ny funktion som gör att det inte riktigt fungerar bra.
Har du kollat hur XBMC skulle fungera på din dator?
Lite från google:
http://www.nordichardware.se/Andreas-Galistel/xbmc-och-plugins-du-borde-ha.html
och XBMC hemsida:
http://xbmc.org/
Win7 kräver inte så mycket mer av hårdvaran än XP, Vista var däremot en katastrof.
Tror det finns något litet testprogram du kan ladda ner annars så kolla specen här http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/system-requirements
Största nackdelen med att ligga kvar med XP är att du inte år drivrutinsuppdateringar alt att det saknas drivare för ny hårdvara både i o utanför PCn
Tror det finns något litet testprogram du kan ladda ner annars så kolla specen här http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/system-requirements
Största nackdelen med att ligga kvar med XP är att du inte år drivrutinsuppdateringar alt att det saknas drivare för ny hårdvara både i o utanför PCn
Fast om det inte är ny hårdvara man installerat så borde en gammal drivrutin som fungerade när den nu gamla hårdvaran var ny eller relativt ny när XP fortfarande hade stöd fortfarande fungera?
(1 111 inlägg iom detta, det måste på något sätt vara forumfengshui? Om jag hade 7 777 inlägg och 777 gillanden så skulle jag gå i pension och vara nöjd.)
(1 111 inlägg iom detta, det måste på något sätt vara forumfengshui? Om jag hade 7 777 inlägg och 777 gillanden så skulle jag gå i pension och vara nöjd.)
Redigerat:
Du skriver att ekonomin är ganska ansträngd, nu vet jag inte hur ansträngd den är , men finns det inte möjlighet att
"uppgradera " hårdvaran lite, om du bara har 500mb ram så kan du troligen hitta bättre minnen på tradera.
(när jag kikade så hittade jag 2 st 1GB minnen för knappa 100 lappen )
Samma sak med cpu'n, brukar inte vara några jätte summor det handlar om.
Själv skulle jag sedan fortsätta köra med XP , fast göra en total ominstallation samt använda programmet nlite för att göra en "liteweight" version av vad du behöver.
"uppgradera " hårdvaran lite, om du bara har 500mb ram så kan du troligen hitta bättre minnen på tradera.
(när jag kikade så hittade jag 2 st 1GB minnen för knappa 100 lappen )
Samma sak med cpu'n, brukar inte vara några jätte summor det handlar om.
Själv skulle jag sedan fortsätta köra med XP , fast göra en total ominstallation samt använda programmet nlite för att göra en "liteweight" version av vad du behöver.
Nja, den kräver mer minne och väldigt mycket mer hårddiskutrymme. Jag skulle inte ens bry mig om att köra det med mindre än 4GB minne och 100 GB disk. Visst, den kanske kan klara sig hjälpligt på mindre, men jag skulle inte bry mig.
XP (eller Win2000) klarar sig fint på 512 MB minne och 10 GB disk, om man är lite försiktig.
Ska du uppgradera, se om du kan komma över minnen billigt. Det är flaskhalsen för dig. Prova tex att ringa till Inrego, de brukar ha gamla minnen för en spottstyver, även om de inte listar dem på websiten.
Nja, jag tycker de toppade med Windows 2000. NT4 var rätt så kantigt, men Win2000 hade fixat det utan att bloatas eller dummas ner.
Minnet är som sagt billigt att uppgradera via tradera/blocket/ebay. Kolla också på facebook om någon av dina kompisar har minnen som ligger och skräpar.
Finns det lite mer budget så kan det vara värt att byta ut hårddisken mot den billigaste SSD du kan hitta som rymmer operativet. En 120GB Kingston SSDNow för 700:- är populärast på prisjakt just nu. Det brukar göra rejäl skillnad. Frågan är bara om det är värt att investera i en så gammal burk.
Finns det lite mer budget så kan det vara värt att byta ut hårddisken mot den billigaste SSD du kan hitta som rymmer operativet. En 120GB Kingston SSDNow för 700:- är populärast på prisjakt just nu. Det brukar göra rejäl skillnad. Frågan är bara om det är värt att investera i en så gammal burk.