alacs skrev:
Nej det gör jag inte.

Jag ville kontakta slamfirman men blev ombedd att inte göra det utan den andra personen skulle "fixa".
Men det innebär ju att du nu måste förstå att det är ett problem mellan dig och sugfirman och inte något som markägaren har med att göra.

Du skrev i ett par tidigare inlägg: "Fast jag förstår inte varför jag ska betala en skada som uppstått då den av markägaren beställda slambilen kör sönder locket?"
Då har du fått en förklaring som du nu förstår hoppas jag, för det är precis samma sak som med exemplet jag gav dig..

Men vill du tjafsa och trilskas med din granne så fortsätt att gå på för dina 500 kronor och skapa en trist stämning mellan er. Om du tycker att dom skall ta ansvar för dig och betala dina fakturor så fortsätt i samma stil men räkna inte med att din granne ger dig några förmåner fler gånger.

Livet är ett givande och tagande, inte bara tagande som du tycks tro.

Tack för mig i denna tråden ! ;)

Tack för er input.

Jag förstår att jag har en annan syn på att göra rätt för sig än vad tydligen är gängse praxis så jag släpper härmed ämnet.

Tips till TS. Knalla över till markägaren med en femhundring och en flaska vin och be om ursäkt för att du betett dig korkat i hela den här historien, och att du är tacksam för att de faktiskt kan ha en brunn på deras mark, och att du vill ha ett fortsatt gott förhållande.

Strunta i om du tycker att det är rätt eller inte. Se det som en investering i grannsämja.

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Fastighetsägaren kan ha ett visst ansvar eftersom det vanligen finns krav på en viss körbar vägbredd. Var vägen för smal är det knappast TS fel.

mycke_nu skrev:
Fastighetsägaren kan ha ett visst ansvar eftersom det vanligen finns krav på en viss körbar vägbredd. Var vägen för smal är det knappast TS fel.
Det kan aldrig vara en affär mellan TS och markägaren om sugbilen kör sönder TS lock. Om sugbilsföretaget har en åsikt om att vägen var/är för smal eller något annat som orsakat skadan är det något dom får göra upp med markägaren om eller alternativt neka att köra in.

TS får fixa sin brunn och kräva sugbilsfirman på ersättning för skadan om nu TS anser att någon annan skall betala.. Om sen sugbilsfirman väljer att regressa mot markägaren så är det deras och en helt annan sak.

Jag hävdar bestämt att det kan inte finnas ett ansvar från markägaren mot TS.

Markägaren har inget ansvar. Detta är en fråga mellan dig och den som skadade brunnen.

Vem vill du skall "göra rätt"?

oceanis skrev:
Jag hävdar bestämt att det kan inte finnas ett ansvar från markägaren mot TS.
DET håller jag med om. Jag skrev endast att att markägaren kan ha ett visst ansvar (för det inträffade).

pelpet skrev:
Tips till TS. Knalla över till markägaren med en femhundring och en flaska vin och be om ursäkt för att du betett dig korkat i hela den här historien, och att du är tacksam för att de faktiskt kan ha en brunn på deras mark, och att du vill ha ett fortsatt gott förhållande.
Vid det här läget är det väl dags för två femhundringar.

• Gilla
Ingper och 2 till
  • Laddar…
Alacs - även om du inte fått någon apropå att märka ut brunnen så faller det väl ändå på ditt intresse att göra just detta? Så att ingen kör på den? =) Och du borde ha propsat på att själv ta kontakt med slamfirman, och inte nöja dig med att någon annan gör det åt dig.

Men för att vara mer konstruktiv - ta nu kontakt med grannen, berätta att du tänkt om och att du inser att du varit orättvis och att du har fel. Sedan erbjuder du dig att betala HELA beloppet på 1000 sek. Jag tror det kommer att gagna dig och din framtida vistelse på marken! Om detta blir en längre dispyt så kanske du har en oanvändbar brunn med äckligt vatten istället för bullkalas.

• Gilla
klonk och 2 till
  • Laddar…
Håller med fullständigt.
Gör en pudel, be om ursäkt, betala tillbaka även femhundringen de stått för. Om du bara visste hur det kan vara att ha grannar som man vet inte gillar en. Du vet ju varför de inte gillar dig och har en chans att göra något åt det. Hade jag kunnat få en normal grannrelation med den enda av mina grannar det inte är friktionsfritt med för 1.000:- hade jag betalat på fem röda sekunder. Trots att jag redan har andra trevliga grannar. Och jag har ändå ingen brunn eller behöver egentligen inte ha några förehavande med min granne alls (ja, det är bara en av det gamla paret kvar i livet nu).

Risken är att du bittert ångrar att du var så småaktig över principer om ett par år, när du insett hur mentalt jobbigt det är att ha ovänner alldeles inpå knuten. Och att du dessutom själv mycket enkelt kunnat påverka så situationen varit en helt annan. Tro mig, du kommer ångra dig om du inte gör en tydlig pudel och ber dem om ursäkt. Nu !

Redigerat:
Alacs.
Du har gjort dig själv en otjänst genom att ha bråkat med din granne om denna småsak. Något måste du göra för grannsämjan. Brunnen ligger faktiskt på hans tomt. Du var väl medveten om att brunnen hade en riskabel placering, utsatt som den var, "i en krök, inklämd mellan den smala grusvägen och en berghäll". Och ändå skyller du ifrån dig på markägaren, att HAN "under alla dessa år aldrig bett mig märka ut brunnen med någon form av varning", Hur kan du vältra över det ansvaret på honom? Så inskränkt egocentriskt du tänker!

Ändå har du i viss mån rätt. Om din granne har beställt slamsugning så har han ett principalansvar för allt vad hans hantverkare ställer till med. Så du kan ju prova den juridiska vägen om du vill fortsätta att vara småsint. Men sannolikheten är att dt kommer att kosta mer än det kommer att smaka - ur alla avseenden sett.

Eller så travar du över med en 1000-lapp i en ena handen och mössan i den andra handen och ber om ursäkt för att du varit dum. Detta är mitt förslag. Samt att du ändrar attityd, blir lite mer generös, och lär dig se saker ur andras perspektiv.

Nyfniken skrev:
Vid det här läget är det väl dags för två femhundringar.
Ja, jag hade nog missat att TS inte hade betalat en femhundring. Det smartaste TS kan göra är att gå över till grannen, be om ursäkt för sitt agerande och ta kostnaden för brunnslocket.

Ska man vara cynisk så behöver det inte ens vara en ärligt menad ursäkt, utan TS kan fortfarande tycka att grannen borde ha tagit kostnaden - men fördelen det innebär att ha ett bra förhållande till en granne är värt betydligt mer än 1000 kr och den stolthet det kan innebära att ha "fått rätt".

Plåster skrev:
Ändå har du i viss mån rätt. Om din granne har beställt slamsugning så har han ett principalansvar för allt vad hans hantverkare ställer till med.
Just detta du skriver stämmer inte. En uppdragsgivare har inget generellt principalansvar för skador uppdragstagaren orsakar tredje man. Ansvar för annans vållande, som det heter, finns generellt endast för arbetsgivare, offentlig sektor vid myndighetsutövning och för föräldrar för de skador som barnen orsakar, se tredje kapitlet i skadeståndslagen. Enligt 8:e § gäller heller inte i det kapitlet för skador som orsakas av motordrivna fordon.

Detta är ett trafikförsäkringsärende helt enkelt.

• Gilla
oceanis och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.