1 534 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Ersätta KULO - Vad använder jag istället ?
Forumregeln 5.4.4 säger bl.a. "Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI.".J JanneGuleböj skrev:"I Sverige har reglerna för elinstallationer ändrats flera gånger genom åren, och det är Elsäkerhetsverkets föreskrifter och standarden SS 436 40 00 (Elinstallationsreglerna) som styr.
- Före 1994: Det var inte krav på skyddsjordade uttag i kök i bostäder. Det var vanligt med ojordade uttag, särskilt i äldre hus, även i kök. Man litade på så kallad "skyddsavskiljning" i gamla elanläggningar."
Din AI har fel, det var krav redan innan 1994 på jordade uttag och armaturer i kök, med undantag för matplats.
Den sekundära skyddsmetod som gällde för ojordade uttag var "isolerad miljö", och det betyder att man inte har risk för kontakt med jordade föremål. Så har man vattenkran är det uppenbart att villkoren för isolerad miljö inte är uppfyllda.
Det är nog extremt ovanligt med skyddsavskiljning i kök, inte minst för att skyddstransformatorer är dyra.
Jag kan ju emellanåt tycka att det är lite väl hårt att en händig person inte får byta ut en kabel i sitt eget hus.
Men så kommer man ihåg dem som man varit med om som själva anser sig som duktiga, också förstår man varför reglerna finns, och varför dom är utformade på ett visst sätt.
Som elektriker testar man alltid av allting innan man åker därifrån.
Nu vet jag att alla ute i fällt inte gör detta och dessa anser jag inte är sanna elektriker. Test är den säkerhetsbarriären som verifierar att allting blev rätt.
Ett testinstrument där man kan kompensera bort kabeln man drar emellan centralen till set nya uttaget man ska testa, är inget man hittar på jula. Att som elektriker låta bli att testa och förlita sig på att förra snubben som grejade gjorde rätt är något av det farligaste man kan göra.
Sedan har man erfarenheten, en elektriker vet vad isolerad miljö är och att den standarden måste bevaras i sin helget eller bytas ut i sin helhet.
Kan mycket väl se för mig att en person som byter ut en kabel tänker själv och tar med en jord för att "jord är bra"
Det är så lätt att få för sig något när man inte jobbar med det dagligen.
Säger inte att någon av dessa scenario speglar TS, men det är en trolig anledning till varför reglerna är så hårda.
Jag har dessutom sett en del.
Men så kommer man ihåg dem som man varit med om som själva anser sig som duktiga, också förstår man varför reglerna finns, och varför dom är utformade på ett visst sätt.
Som elektriker testar man alltid av allting innan man åker därifrån.
Nu vet jag att alla ute i fällt inte gör detta och dessa anser jag inte är sanna elektriker. Test är den säkerhetsbarriären som verifierar att allting blev rätt.
Ett testinstrument där man kan kompensera bort kabeln man drar emellan centralen till set nya uttaget man ska testa, är inget man hittar på jula. Att som elektriker låta bli att testa och förlita sig på att förra snubben som grejade gjorde rätt är något av det farligaste man kan göra.
Sedan har man erfarenheten, en elektriker vet vad isolerad miljö är och att den standarden måste bevaras i sin helget eller bytas ut i sin helhet.
Kan mycket väl se för mig att en person som byter ut en kabel tänker själv och tar med en jord för att "jord är bra"
Det är så lätt att få för sig något när man inte jobbar med det dagligen.
Säger inte att någon av dessa scenario speglar TS, men det är en trolig anledning till varför reglerna är så hårda.
Jag har dessutom sett en del.
Byggnovis
· Hjalmars hemtrakter
· 36 inlägg
Har inte försökt få det till lagligt, ifrågasatte om det kan vara möjligt att en relativt, med rätt material och kunskap, enkel uppgift inte är delegerbar.Alfredo skrev:
¯\_(ツ)_/¯
Byggnovis
· Hjalmars hemtrakter
· 36 inlägg
Byggnovis
· Hjalmars hemtrakter
· 36 inlägg
Ja.. målet är att få en bra installation, ska ju ha kvar gården så länge jag lever.K KenNo skrev:
Klicka här för att svara