Har ett Biltema elverk 17-426 där brytaren till uttagen är kass.
Skulle vilja ersätta denna med likvärdig eller bättre lösning.
Googling av typbeteckning ger inget.
Principskissen på sidan av brytaren (se bild) får mig att tro att den även fungerar som säkring/överlastskydd.
Någon som har några idéer på ersättningskomponent eller annan lösning?
Skulle vilja ersätta denna med likvärdig eller bättre lösning.
Googling av typbeteckning ger inget.
Principskissen på sidan av brytaren (se bild) får mig att tro att den även fungerar som säkring/överlastskydd.
Någon som har några idéer på ersättningskomponent eller annan lösning?
Hobbyelektriker
· Avesta
· 34 inlägg
Har du inte nå sånt där el-pryttel-ställe i närheten där du bor som kan ta hem saker från ELFA? Kan du få assistans i elektronikdjungeln.
Ser ut å vara en två-polig brytare med nåt termiskt skydd på (OBS ej säker på den symbolen). Det är fyra "stift" på den va? Och den lyser inte när man knäpper igång den. (När den va hel naturligvis...)
Ser ut å vara en två-polig brytare med nåt termiskt skydd på (OBS ej säker på den symbolen). Det är fyra "stift" på den va? Och den lyser inte när man knäpper igång den. (När den va hel naturligvis...)
Går väldigt bra att ha handla från Elfa som privatperson också, bara som en parentes
Men visst, frakten är kanske lite i överkant om man bara handlar en strömställare. Ordervärde 0-250kr kostar 89kr, 250-600 kostar 39kr.
Jag letade lite på Elfa, brytarfunktionen är säkert inga problem att ersätta. Men värre med överbelastningsskyddet. Eller fungerar den som en vanlig säkring? Googling på EN 60934 ger överlast skydd enligt svensk elstandard.
Skillnad på säkring och överlastskydd?
Skillnad på säkring och överlastskydd?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja det är en säkring. Karakteristiken kan ju skilja lite mellan smältsäkring och bimetallsäkring som detta troligen är, men det är nog inte så kritiskt. Det finns både smältsäkringar och automatsäkringar på Elfa. Om det är så att du har överbelastat elverket ofta och därigenom lagt denna brytare på rygg så kan en automatsäkring vara ett bra val, om den går att montera på ett bra sätt i verket.
Klicka här för att svara