Hej!
Ska byta från en gammal strömbrytare med två knappar till en Biltema strömbrytare med en knapp. Hur hade ni kopplat i detta läget, gul, blå och svart kabel finns och den svarta är inte ens avklippt. Den blåa är väl nolla och svarta är fas? Den gula kan jag bortse från då jag bara ska ha till en lampa? Tack på förhand!
Ska byta från en gammal strömbrytare med två knappar till en Biltema strömbrytare med en knapp. Hur hade ni kopplat i detta läget, gul, blå och svart kabel finns och den svarta är inte ens avklippt. Den blåa är väl nolla och svarta är fas? Den gula kan jag bortse från då jag bara ska ha till en lampa? Tack på förhand!
Som upprepats 1000ggr. Strömmen bryr sig inte om färg. Gulgrön jord kan ha använts som fas eller vice versa. Man måste mäta för att veta. I detta fall skulle jag gissa att svart är fas och vidarekopplad till annan dosa. Medan gul och blå är tändtråd. Om du inte förstår hur det ska kopplas bör du nog låta någon annan göra det.
OkEmbro95 skrev:
Sitter det ett vägguttag under som den svarta går vidare till (den vita sladden är då troligen nolla)?
Var det den högra knappen som tände lampan?
I så fall kopplar du svart på antingen L1 eller L3 och blå på antingen 3 eller 1.
Beror på om lampan ska lysa med knappen neråt eller uppåt.
100% ren idioti att koppla in en ny brytare utan att mäta upp alla kablar så att man VET vad de har för funktion.
Förekommer tex installationer med brytare som sluter mot nolla. Inte lagligt idag.
Förekommer tex installationer med brytare som sluter mot nolla. Inte lagligt idag.
Dessutom använda den enda versionen av strömbrytare som inte egentligen passar, en korsbrytare.Huddingebo skrev:
Det blir ju på snudden till löjligt när du hela tiden hävdat att det är den blå som tände lampan tidigare, och dessutom inte svarade på frågan om det var den högra brytaren som tände lampan 😉🤔Embro95 skrev:
Hur ser det ut i lampänden, vad sitter det för kontakt där, är du säker på att den blå inte går dit också?Embro95 skrev:



