Hej!
Ska byta från en gammal strömbrytare med två knappar till en Biltema strömbrytare med en knapp. Hur hade ni kopplat i detta läget, gul, blå och svart kabel finns och den svarta är inte ens avklippt. Den blåa är väl nolla och svarta är fas? Den gula kan jag bortse från då jag bara ska ha till en lampa? Tack på förhand!
 
  • Gammal strömbrytare med två knappar i en vägg, med synliga gula, blå och svarta kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Biltema strömbrytare med märkningen 46-909 LB60019, synlig infästningsmekanik och elektriska anslutningar, monterad på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Embro95 Embro95 skrev:
Den blåa är väl nolla och svarta är fas?
Nej den blå är inte nolla, troligen tändtråd.
Lossa brytaren så du ser tydligt varje kabel.
 
  • Gilla
Embro95
  • Laddar…
Okej! Har du tips på hur du hade kopplat? Svart till L3 och gul till 3 och isolera den blåa?
 
D Dilato skrev:
Nej den blå är inte nolla, troligen tändtråd.
Lossa brytaren så du ser tydligt varje kabel.
 
  • Ledningar i olika färger syns i ett uttag med delvis borttagen tapet runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
avh67f
  • Laddar…
Du skulle tagit foto innan du lossade alla kablarna.
 
Kanske inte syns men skickade i första meddelandet, gula var kopplad ner till vänster, blå ner till höger, svart uppe till höger.
 
  • Eluttag med gul, blå och svart kabel anslutna på olika positioner i en urgröpt vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tro (bra att dubbelkolla) att svart är fas och gul resp blå är tändtråd till resp lampa, för den gamla är krom och styr väl två olika lampor?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
Som upprepats 1000ggr. Strömmen bryr sig inte om färg. Gulgrön jord kan ha använts som fas eller vice versa. Man måste mäta för att veta. I detta fall skulle jag gissa att svart är fas och vidarekopplad till annan dosa. Medan gul och blå är tändtråd. Om du inte förstår hur det ska kopplas bör du nog låta någon annan göra det.
 
  • Gilla
Embro95
  • Laddar…
Embro95 Embro95 skrev:
Kanske inte syns men skickade i första meddelandet, gula var kopplad ner till vänster, blå ner till höger, svart uppe till höger.
Ok
Sitter det ett vägguttag under som den svarta går vidare till (den vita sladden är då troligen nolla)?
Var det den högra knappen som tände lampan?

I så fall kopplar du svart på antingen L1 eller L3 och blå på antingen 3 eller 1.
Beror på om lampan ska lysa med knappen neråt eller uppåt.
 
  • Gilla
Embro95
  • Laddar…
100% ren idioti att koppla in en ny brytare utan att mäta upp alla kablar så att man VET vad de har för funktion.
Förekommer tex installationer med brytare som sluter mot nolla. Inte lagligt idag.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
100% ren idioti att koppla in en ny brytare utan att mäta upp alla kablar så att man VET vad de har för funktion.
Förekommer tex installationer med brytare som sluter mot nolla. Inte lagligt idag.
Dessutom använda den enda versionen av strömbrytare som inte egentligen passar, en korsbrytare.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack för svaren! Låter någon annan kika på detta i så fall om ingen här heller kan ge ett säkert svar, gamla kablar verkar va ett huvudbry
 
Embro95 Embro95 skrev:
Tack för svaren! Låter någon annan kika på detta i så fall om ingen här heller kan ge ett säkert svar, gamla kablar verkar va ett huvudbry
Så krångligt är det inte.
Svart på L1, blå på 1.
Lyser lampan med brytaren åt "fel" håll flyttar du blå till 3.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så krångligt är det inte.
Svart på L1, blå på 1.
Lyser lampan med brytaren åt "fel" håll flyttar du blå till 3.
Tack för svaret, i mitt fall funkade det med den gula på 1:an, men nu är det löst!
 
Embro95 Embro95 skrev:
Tack för svaret, i mitt fall funkade det med den gula på 1:an, men nu är det löst!
Det blir ju på snudden till löjligt när du hela tiden hävdat att det är den blå som tände lampan tidigare, och dessutom inte svarade på frågan om det var den högra brytaren som tände lampan 😉🤔
Embro95 Embro95 skrev:
Den gula kan jag bortse från då jag bara ska ha till en lampa?
Hur ser det ut i lampänden, vad sitter det för kontakt där, är du säker på att den blå inte går dit också?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.