Byggahus.se
Hej.
Har lite frågor angående uppbyggnaden av detta hus och är inte så kunnig inom detta.
Besiktningen säger att detta är en krypgrund men gick ej att besikta eftersom att man kommer inte ner.
Mäklaren däremot säger att det inte är som vanliga krypgrund och går därför inte att komma ner.
Syllarna visa 15-15.5% vid två ställe.
Jag vill ju gärna veta hur fukten ser ut på plattan, borde man kunna komma ner här egentligen?
Vad tror ni angående denna konstruktion? Är lite orolig och vill gärna vara mer säker hur man kan kolla upp plattan och hur jag ska gå till väga.
Tacksam för hjälp

• Svartvit bild av ett dokument med tekniska specifikationer om huskonstruktion, inklusive grund och bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset är från 1977.

Vi har Erge som ligger på tre murar istället.
Anledningen till att det inte går att besiktiga är att man helt enkelt inte byggt någon inspektionslucka, det saknar vi också.

Aha så jag måste helt enkelt bygga en inifrån eller utifrån trägården för att kunna se hur det ser ut under.
Enligt bilder från 1978 jag såg verkade det endast vara 20cm typ cm så inget direkt krypbart?

Vi har 30cm, så man får vara rätt tunn för att komma under även hos oss:
Sektionsskiss av bottenskiva över utgrävning med lager av isolering och betong exemplifierat med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ni fixar så ni kan komma ner då? Är det något man borde fixa?
Ser konstruktionen bra ut annars, är ej så kunnig där... erge balkar på plint, ergebjälklag, sen cellplast och till sist spånskiva? Är det risk för fukten att komma upp ifall grunden är fuktig? Eller cellplasten är på rätt plats för att hindra ?

Jag övervägde det i början, men det har inte blivit av.
Vårt hus står på sand, så för vår del är jag inte speciellt rädd för fukt.

Cellplasten skulle jag nog inte lita på håller borta fukten, men jag känner mig inte tillräckligt insatt för att uttala mig något djupare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.