B Bo Berglund skrev:
Då behöver jag inte alls luck-knappen på fjärren.
Och inte heller klossen på garagedörren (om man kan stänga av öppningen via fjärren alltså).
Skall in på service på tisdag så jag får fråga om de kan stänga av luck-funktionen på fjärren.
Nu har jag letat på nätet också och hittade denna forumtråd från 2014-2019 där man diskuterar precis detta Passat-problem med bagageluckan.
Så jag är inte ensam med problemet även om det blir andra konsekvenser om bilen står utomhus och det spöregnar jämfört med att den blir inlåst i garaget...
 
B Bo Berglund skrev:
Skall in på service på tisdag så jag får fråga om de kan stänga av luck-funktionen på nyckeln.
Nähej... :mad:
Så det blir till att limma fast klossen på insidan av garagedörren i alla fall..

En helt annan sak ang servicen:
När jag köpte bilen tog jag också ett "serviecavtal" för 99:-/mån på 3 år.
Det blir alltså 1200:-/år
Nu har jag utnyttjat det för andra gången och blir åter förbluffad över vad jag får:
- Service med oljebyte och genomgång av bilen (kostar 4800:- utan avtal)
- Lånebil under servicen, kostar bara bensin (skall tankas upp innan återlämning)
- Biltvätt utvändigt och invändigt! Den är som ny inne nu!

Är detta vad man alltid erbjuds när man köper en VW eller hade jag bara tur?
 
Har läst om de som öppnat upp nyckeln och filat ner knappen för bagageluckan så att den inte fungerar.
 
  • Haha
  • Gilla
danfri och 1 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Har läst om de som öppnat upp nyckeln och filat ner knappen för bagageluckan så att den inte fungerar.
Då kan man ju ta någon droppe snabblim utifrån och limma fast knappen oxå.
 
  • Gilla
danfri
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Har läst om de som öppnat upp nyckeln och filat ner knappen för bagageluckan så att den inte fungerar.
snuttjulle snuttjulle skrev:
Då kan man ju ta någon droppe snabblim utifrån och limma fast knappen oxå.
Båda dessa åtgärder har den nackdelen att man får en "trasig" nyckel som kan bli ett problem när man senare skall sälja bilen...
Jag såg ett förslag (ev. på ett annat forum) om en sorts plastfodral till nyckeln som gör att knappen blir nersänkt i ett hål i fodralet och gör att den blir svårare att oavsiktligt trycka in.
Men jag hittade inget sådant fodral till min bil när jag letade en stund...
 
B Bo Berglund skrev:
Båda dessa åtgärder har den nackdelen att man får en "trasig" nyckel som kan bli ett problem när man senare skall sälja bilen...
Jag såg ett förslag (ev. på ett annat forum) om en sorts plastfodral till nyckeln som gör att knappen blir nersänkt i ett hål i fodralet och gör att den blir svårare att oavsiktligt trycka in.
Men jag hittade inget sådant fodral till min bil när jag letade en stund...
Kan du inte se om du hittar någon väl vald bekant som kan 3D-printa ett skal åt dig? Med ett plastlock över mittenknappen på nyckeln blir det svårt att tycka på den.
Kanske någon i tråden som kan vara behjälplig till och med?
Nyckeln blir förvisso lite större, men det kanske är värt det andra omaket?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kan du inte se om du hittar någon väl vald bekant som kan 3D-printa ett skal åt dig?
Eller enklare, hitta en lagom liten plastask att förvara nyckeln i men du kanske använder de övriga knapparna? Själv använder jag aldrig nyckeln utan den ligger alltid bara i fickan.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Eller enklare, hitta en lagom liten plastask att förvara nyckeln i men du kanske använder de övriga knapparna? Själv använder jag aldrig nyckeln utan den ligger alltid bara i fickan.
Helt klart enklare. Tänker att det kan vara svårt att hitta en så liten ask som i alla fall jag skulle vilja gå runt med i fickan dock. Speciellt som man kanske har andra saker på samma knippa, om inte annat så fjärren till parkeringsvärmaren i förekommande fall.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Tänker att det kan vara svårt att hitta en så liten ask som i alla fall jag skulle vilja gå runt med i fickan dock.
Classe sålde i alla fall förr i tiden skruv i småförpackningar i lite varierande storlek. Kanske det finns liknade idag?

Förpackning med 30 stycken försänkta skruvar, 3.0 x 35 mm, från Rotadrill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller en ask med häftstift?

Transparent förpackning med nickelpläterade häftstift från Staples.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller en lämplig "elektroniklåda" i passande storlek.

Svart elektroniklåda med rundade hörn från Teko, modell SRO1-E9, storlek 38x57x20mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elfa har en miljard varianter.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kan du inte se om du hittar någon väl vald bekant som kan 3D-printa ett skal åt dig? Med ett plastlock över mittenknappen på nyckeln blir det svårt att tycka på den.
Kanske det. Min svärson har en 3D-printer och vi skall besöka dem i nästa vecka så kanske att det går att fixa det då. I vart fall verkar han intresserad när jag frågade.
Ett snäpp-på skal med två hål för låsningen men inte för luckan är vad det kanske blir.
 
Någon som vet leveranstiden om man beställer en GTE om några veckor?
 
J
H Holmspel skrev:
Någon som vet leveranstiden om man beställer en GTE om några veckor?
Säljer de några fortfarande? En ID4 blir billigare som förmånsbil och privat kostar väl bilen en halv mille?
 
H Holmspel skrev:
Någon som vet leveranstiden om man beställer en GTE om några veckor?
Gissar att det är ett antal månader och ev år då ryktet säger att VAG får sina kabelhärvor från Ukraina. Har en kollega som väntar på en Golf som skulle levereras v 16 och senaste nytt va att den tillverkas v 19.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Gissar att det är ett antal månader och ev år då ryktet säger att VAG får sina kabelhärvor från Ukraina. Har en kollega som väntar på en Golf som skulle levereras v 16 och senaste nytt va att den tillverkas v 19.
En bekant har beställt en ny Transporter som var planerad leverans i Augusti. Nu har de ingen aning om när den kan byggas.
 
J JohanLun skrev:
Säljer de några fortfarande? En ID4 blir billigare som förmånsbil och privat kostar väl bilen en halv mille?
Exakt, samma situation här i Finland. ID4 är billigare att ha som förmånsbil och vem köper en GTE ny privat med alla risker som batteri/laddteknikutveckling innebär... här kostade min GTE över 55k€ enlig leasingofferten :( tur den är relativt billig i förmånsleasing.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.