J
Att de inte låter luckan backa 2cm om den stöter på motstånd... Detta kan inte vara första gången. Hitta på ett scenario som är farligt och rapportera in till VW så kanske de gör en mjukvarufix för detta...
 
  • Gilla
Blackbird1100xx
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hitta på ett scenario som är farligt och rapportera in till VW så kanske de gör en mjukvarufix för detta.
Optimist. De kan inte ens åtgärda rena buggar med skyltavläsning och filhållningsassistent.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
J
A Avemo skrev:
Optimist. De kan inte ens åtgärda rena buggar med skyltavläsning och filhållningsassistent.
Om någon riskerar skadas så måste företag agera...
 
J JohanLun skrev:
Om någon riskerar skadas så måste företag agera...
Kanske det. Men det lär krävas mer än ett krystat hypotetiskt resonemang kring en baklucka som inte kan stängas med fjärrkontrollen för att bevisa att någon riskerar att skadas.
 
J
A Avemo skrev:
Kanske det. Men det lär krävas mer än ett krystat hypotetiskt resonemang kring en baklucka som inte kan stängas med fjärrkontrollen för att bevisa att någon riskerar att skadas.
Om det suttit ett barn inlåst i bilen så kunde det blivit ett säkerhetsproblem. Att programmera bort att luckan går att öppna med fjärren torde vara trivialt, även om alla ändringar kostar. Kanske är det en redan idag tillgänglig parametersättning varje verkstad kan göra?
 
J JohanLun skrev:
Om det suttit ett barn inlåst i bilen så kunde det blivit ett säkerhetsproblem. Att programmera bort att luckan går att öppna med fjärren torde vara trivialt, även om alla ändringar kostar. Kanske är det en redan idag tillgänglig parametersättning varje verkstad kan göra?
Min erfarenhet är att Volkswagen säger blankt nej till att ändra saker som skulle vara enkelt gjort med deras utrustning. Det stannar inte där. Utan de anstränger sig för att inte tredje part skall kunna göra sådana ändringar heller. För den som orkar ta strid för att få till triviala ändringar kan jag bara uppmuntra. Men jag är skeptisk till om det lyckas.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag har varit med om att luckan öppnas helt utan att jag bett om det. Antagligen så är det för att luck-knappen på fjärren sitter i mitten och är upphöjd så att om det blir nåt tryck där tex om man råkar komma mot nåt hårt med fickan där nyckeln ligger så öppnas luckan.
En gång var jag på ett hotell och råkade titta ut från fönstret mot parkeringen och där stod bilen med öppen lucka!
Samma på landet ett par gånger, och i garaget med besvärliga konsekvenser.
En sån enkel sak som att blockera öppningen om bilen är låst skulle lösa mina problem.
Annars måste man väl designa ett nyckelfodral som hindrar luck-knappen att tryckas.
Du kanske borde fundera på varför knappen aktiveras oavsiktligt, stor nyckelknippa i kläm i fickan osv.
 
B Bo Berglund skrev:
Nja, det är nog problematiskt för det kan lika väl fastna på frigoliten då. Så här ser dörren ut inifrån och den markerade fördjupningen tror jag det är som fastnar mot luckan.
[bild]

Och på bilen är det detta som greppar in när dörren rullas uppåt..:
[bild]
Jag limmade en tvättsvamp på min port. Mitt syfte var att hindra min dåvarande manuella lucka att få repor av porten vid full öppning inomhus. Svampen räcker kanske för att hindra din lycka att få fäste i skarven. Liggunderlagförslaget du fått här är också värt testa.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Hade en liknande upplevelse för några dagar sedan. Plötsligt stod bagageluckan öppen, men bara halvvägs efter att ha varit stängd och låst ett bra tag. Typ att den plötsligt känt av att något var fel och öppnat sig. Den gör på likvärdigt sätt när man lastat fel och något är i vägen för att stängas. Då placerar den sig halvt öppen. I detta fall är det garanterat inte kopplat till ett oavsiktligt tryck på fjärren. Tycker det är lite obehagligt att den bara kan öppna sig. Problemet är att den varken skickar någon signal om att den är öppen eller att stöldlarmet utlöstes. Den var ju trots allt både stängd, låst och larmad. Gäller en MY2017.
 
En parentes är att jag över huvud taget inte förstår vad den elmanövrerade luckan är bra för. Med tillägget att man öppnar den med foten under stötfångaren förstår jag poängen. Men när det bara är fråga om att man skall stå och vänta medan den öppnas i snigelfart efter att man tryckt på knappen i stället för att öppna den fyra gånger snabbare själv är jag bara frågande.
 
  • Haha
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Jag kan hjälpa andra som har händerna fulla att öppna och numera stänga när hag sitter som förare. Öppnar även ofta luckan på väg fram eller när jag bestämt mig för att jag ska lasta in något och slipper då gå en extra gång fram och öppma.
 
J

Jag har heller inte förstått vitsen, men heller inte haft en bil med denna funktion...

Näe, VW tillverkar 100.000-tals bilar och säkert är funktionerna noggrant utprovade med många marknader och människor. Men när nåt är farligt så ändrar man nog... Finns en lista på ord som jag tror det var gm eller Ford förbjudit sina anställda att använda, tex decapitating, Rolling coffin mm. Om du hittar att denna feature uppfyller någon av de uttrycken så har du nog större chans att lyckas få dem att agera. :)
 
B Bo Berglund skrev:
VW har tydligen tagit bort stängningsfunktionen från fjärren... :(.
Stämmer inte, jag har en 2020 med keyless-paket där jag kan både öppna och stänga bakluckan med knappen.
Även "vifta med foten" funkar klockrent när man lärt sig rörelsen. Jag använder denna funktion ofta när jag har grejor i händerna.
 
M MasMats skrev:
Jag limmade en tvättsvamp på min port. Mitt syfte var att hindra min dåvarande manuella lucka att få repor av porten vid full öppning inomhus. Svampen räcker kanske för att hindra din lycka att få fäste i skarven. Liggunderlagförslaget du fått här är också värt testa.
Har du satt en tvättsvamp, som är hård när den är torr eller en vanlig mjuk svamp på dörren?
När jag tänker på saken så känns det som om det skulle räcka att stoppa luckan från att öppna ända mot porten genom att sätta ett stopp på dörren på det viset. Stoppet skall vara några cm utanför portens alla övriga delar för då kommer luckan att stanna med en glipa mot dörren.
Fast den trycker mot svampen förstås och det får inte vara så hårt att dörren inte orkar att köra upp.
Om man tar frigolit i stället så känns det nästan bättre både att limma fast och att det inte blir lika mjukt som en svamp.
Tyvärr fick jag bygga om garaget med en lucka längst in i mellanväggen och det är fullt med grejor i garaget nu så jag kan inte testa ännu.
Varken med en svamp/frigolit eller min idé med krattan.
Skall göra det så snart garaget är tomt igen.
 
Vanlig mjuk billigaste möjliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.