774 486 läst ·
3 928 svar
774k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Provat att hålla inne öppningsknappen för bakluckan på fjärren?B Bo Berglund skrev:HJÄLP!!!
GTE MY2020
Bilen har blivit inlåst inne i garaget pga att bagageluckan har öppnats och den blockerar nu öppningen av garagedörren. Dörren är en sån här jalusidörr som dras upp med motor..
Dörren åker upp c:a 5-6 cm och sedan stannar den för att bagageluckan antagligen låser mot någon del på garagedörren.
Finns det något sätt att STÄNGA bagageluckan via fjärr eller WeConnect? Nu handlar det om en nödsituation...
Av någon anledning är detta en sak man måste beställa som extra paket som då även är full keyless. Så är det på min som jag fick ut för 1 månad sedan och missade att göra detta tillägg.R Robert-san01 skrev:
Fånigt och säkert bara en mjukvaru sak att fixa för just bakluckan..
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Ok. Jag hade det.på.mon Passat för massa år sedan och trodde det var standard på bilar med fjärr och el-lucka.snuttjulle skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Jag har redan tidigare provat med att hålla inne luck-knappen på nyckeln i säkert en halv minut men det hjälpte inte.R Robert-san01 skrev:
Och via appen var det inte heller möjligt. Den visar inte ens luck-funktionen i detta läge bara en varning om att bilen inte är låst! Och så erbjuds man att låsa den, men det går inte heller.
Nu fick jag i stället tömma förrådet som finns i ett rum bakom garaget och såga ett hål i väggen. Sen fick jag tömma den String-hylla som finns i garaget genom hålet inklusive avlägsna hyllorna så att jag till sist kunde åla mig in.
Mycket riktigt var bagaget på glänt och luckan tryckte mot insidan av garageporten.
Det är verkligen visset av VW att inte ha med stängning av bagageluckan via fjärren och appen. I vart fall borde det alltid gå med fjärren!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Jobbig lösning.B Bo Berglund skrev:Jag har redan tidigare provat med att hålla inne luck-knappen på nyckeln i säkert en halv minut men det hjälpte inte.
Och via appen var det inte heller möjligt. Den visar inte ens luck-funktionen i detta läge bara en varning om att bilen inte är låst! Och så erbjuds man att låsa den, men det går inte heller.
Nu fick jag i stället tömma förrådet som finns i ett rum bakom garaget och såga ett hål i väggen. Sen fick jag tömma den String-hylla som finns i garaget genom hålet inklusive avlägsna hyllorna så att jag till sist kunde åla mig in.
Mycket riktigt var bagaget på glänt och luckan tryckte mot insidan av garageporten.
Det är verkligen visset av VW att inte ha med stängning av bagageluckan via fjärren och appen. I vart fall borde det alltid gå med fjärren!
Bra ändå att det gick att komma in trots förstörd vägg mm.
Tragiskt om man råkar komma åt bagage öppning, att det inte går att stänga på fjärr.
Som jag skrev. Detta med stängning ingår i samma paket som 100% keyless och "sparka för att öppna".Stefan N skrev:
Retligt värre att jag missade att få med det på min beställning men sånt händer när man köper bil via leasingbolag och strul med för höga priser. Frågan nu är ju då om det går att få till möjligheten att stänga bakluckan via fjärr genom en mjukvaru ändring (hack). Utan då att tappa garanti mm då det är en leasingbil.
Skönt det löste sig, kunde ju varit värre. Du får backa in i fortsättningen, eller behålla kryphålet. Misstänker att det inte går pga någon kan klämma sig, om ett litet barn blir klämt av en taklucka eller cab tar bilföretagen bort funktioner som gör att detta går att göra av misstag eller oövervakat. Jag hade en bil där man kunde fälla ned sufletten från fjärren, men inte fälla upp. Då var man tvungen att hålla inne knappen i bilen. Likaså har man vänt alla knappar så att om ett barn ställer sig upp i bilen ska de av misstag inte kunna aktivera funktionen. Sista biten av stängningen är så stark att den kan klippa ett finger. Bilrutorna har hyfsat väl fungerande klämskydd.R Robert-san01 skrev:
Keyless så man inte behöver låsa upp utan bara närma sig bilen och automatisk baklucka är funktioner jag gärna väljer bort...
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Så här ser hålet ut nu efter att byrån ställts tillbaka.
Notera hyllstolpen mitt i hålet! Gör att man bara kan nyttja halva hålet och först efter att hyllorna avlägsnats inifrån förrådet...
Jag visste var reglarna gick så jag tog upp hålet mellan dem.
Notera hyllstolpen mitt i hålet! Gör att man bara kan nyttja halva hålet och först efter att hyllorna avlägsnats inifrån förrådet...
Jag visste var reglarna gick så jag tog upp hålet mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det vore på detta vis skulle de ju inte kunna ha den funktionen om man beställer med 100% keyless.J JohanLun skrev:
Hade detta på bilen innan som va en Mondeo och saknar det mycket då jag ibland kör folk som inte är vana med elektrisk lucka och då har det varit smidigt att kunna både öppna och stänga inne från förarplatsen. Vanan med keyless annars är ju snart borta efter bara 1 månad.
Hur stark är luckan när den stänger sista biten?
Om man lägger nåt halvhårt imellan, vad händer?
Kan den dyrare ha ett klämskydd?
Många bilar har funnits med och utan "auto up" på rutorna, då auto up kräver ett klämskydd som också måste kalibreras om man tappar minnet i systemet...
Om man lägger nåt halvhårt imellan, vad händer?
Kan den dyrare ha ett klämskydd?
Många bilar har funnits med och utan "auto up" på rutorna, då auto up kräver ett klämskydd som också måste kalibreras om man tappar minnet i systemet...
Inte stark kan man säga. Stannar utan problem om något sticker ut. Jag vet att min förra passat så då borde vara en -12a kunde man köpa en 3e part pryl för 1500 för att kunna stänga.J JohanLun skrev:
Vi har en Passat GTE på jobbet. 2020 års modell.Bowman skrev:
Lagt några timmar på att läsa denna tråden nu.
Funderar på att byta ut min passat alltrack 2017, till en GTE 2021 som gått 2000mil typ.
Men allt strul med kort verklig elfunktion i kyla, oanvändbar ”weconnect” och kass värme i ratt och kupé, så känns det inte aktuellt längre.
Har ca 5mil körning till jobb, och kan ladda gratis på jobbet.
men, frågan är om det är värt det.
Väldigt nöjd med alltracken och 4wd är väldigt trevlig med båtrailer och dom veckorna på vintern när det är kasst väglag.
Man kommer högst 3 mil med den. Om det är kallt ute blir det mindre. Krångel med smutsiga sladdar orkar ingen greja med. Men när den står över natten är den inkopplad.
Väl lite mil på el är det tycker jag och kollegor
