774 561 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Vänta nu, pratar vi inte om en VW GTE? Den har väl ingen mekanisk nyckel som kan frysa fast? Bara fjärrkontroll för öppning, så var tänkte du applicera lås-sprayen?D danfri skrev:
Det känns och låter som att något låser sig mekaniskt i låskistan. Jag har aldrig testat öppna med nyckel, vet inte ens om det finns, det är inte där låset fryser. Det är i själva låskistan som håller dörren stängd i b-stolpen som det låser sig, bara när det är kallt. Högst troligt är det fukt i låsmekanismen.B Bo Berglund skrev:
Min bil är leasad förmånsbil så jag tänkte inte göra nåt själv alls, annat än att säga till på service att dörrlåset krånglar!
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
I mitt fall (GTE MY 2020) var man tvungen att mata in chassinumret och sen fick man rutan om "inget innehåll tillgängligt", samt välj annat språk + en lista på några språk. Jag fick välja English UK. Fast då kanske det handlar om en högerstyrd bil...
Till råga på eländet fick jag sen mata in det långa chassie-numret en gång till!
Och slutligen dyker det upp en webb-version av boken som är komplett oanvändbar, åtminstone för mig.
Ingen nerladdningsbar version i t.ex. pdf-format heller.
Så man måste vara on-line för att nyttja den och man måste söka saker och hoppas att ens egna söktermer stämmer med vad VW anser att saker skall kallas...
Till råga på eländet fick jag sen mata in det långa chassie-numret en gång till!
Och slutligen dyker det upp en webb-version av boken som är komplett oanvändbar, åtminstone för mig.
Ingen nerladdningsbar version i t.ex. pdf-format heller.
Så man måste vara on-line för att nyttja den och man måste söka saker och hoppas att ens egna söktermer stämmer med vad VW anser att saker skall kallas...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 823 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 823 inlägg
Klen effekt i elvärmd ratt kan väl vara specifikt för elbilar kanske? Det drar ordentligt med ström för att värma ordentligt. Minns jag köpte värmehandtag till BMW-motorcykeln och de drog rätt saftigt mycket, så att det märktes på belysningen, trots två korta stumpar på 10 cm var. Men varmt blev det!
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Vad gör alla dessa typ 30 OTA-uppdateringar som jag gjort i bilen?
Fortfarande har dom inte löst flera enkla buggar:
- Hela entertainment-systemet kraschar kort efter start och startar om
- Välkomstskärmen försvinner inte om back-kameran aktiveras (man måste trycka "ok")
- Förlorat ibland ljudet över CarPlay, löser sig med omstart.
Ofattbart uselt att sälja en pryl för 500 lax och sen helt skita i kvaliteten på mjukvaran.
Fortfarande har dom inte löst flera enkla buggar:
- Hela entertainment-systemet kraschar kort efter start och startar om
- Välkomstskärmen försvinner inte om back-kameran aktiveras (man måste trycka "ok")
- Förlorat ibland ljudet över CarPlay, löser sig med omstart.
Ofattbart uselt att sälja en pryl för 500 lax och sen helt skita i kvaliteten på mjukvaran.
+1 för att förlora ljud över i mitt fall wireless Android Auto. Händer titt som tätt, löses med omstart.
Välkomstskärm och multipla användarprofiler - helt onödigt tycker jag. Har problem när min fru använder bilen så byts profil till guest (hon säger att hon inte gör nåt
) och därefter tappar We Connect kontakt med bilen - går inte att programmera avresetider tex. Så fort jag kliver tillbaka i bilen och den säger Välkommen Daniel (mitt namn) så hoppar We Connect igång igen. Ärligt talat, jag kunde helt vara utan denna irriterande välkomstskärm och multipla användarprofiler.
Har även funderat lite på hur bilen vet att det är frugan och inte jag i bilen, antar det hänger ihop med mobiltelefonen? Vi använder båda samma nyckel. Måste testa någon gång att själv köra bilen utan att ha mobiltelefonen med mig - få se om jag då också blir en guest...
Välkomstskärm och multipla användarprofiler - helt onödigt tycker jag. Har problem när min fru använder bilen så byts profil till guest (hon säger att hon inte gör nåt
Har även funderat lite på hur bilen vet att det är frugan och inte jag i bilen, antar det hänger ihop med mobiltelefonen? Vi använder båda samma nyckel. Måste testa någon gång att själv köra bilen utan att ha mobiltelefonen med mig - få se om jag då också blir en guest...
Kan vara så men borde inte vara det. Finns tre olika effektlägen, två lägsta inställningarna märks inte alls. Stolvärmen borde dra betydligt mer, den är både snabb och varm.MultiMan skrev:
Klen effekt i elvärmd ratt kan väl vara specifikt för elbilar kanske? Det drar ordentligt med ström för att värma ordentligt. Minns jag köpte värmehandtag till BMW-motorcykeln och de drog rätt saftigt mycket, så att det märktes på belysningen, trots två korta stumpar på 10 cm var. Men varmt blev det!
Med min Golf hände det två gånger under tre år att den startade bensinmotorn omedelbart vid start för att det var kallt. Mina arbetskamrater som hade Passater var inte med om det men däremot att den ibland startade bensinmotorn trots ström i batteriet vid lite större gaspådrag om det var riktigt kallt. Min uppfattning är att det fungerar bra men inte perfekt så länge batteriet varar. Men det är inte speciellt länge i -15º. Jag hade en Golf 2018. Passaten från 2021 har ett betydligt större batteri.R Rennod skrev:
Är det någon som använder funktionen i we connect att skicka destination till bilen. Enligt we connect supporten ska det fungera men det gör inte det för mig.. Jag kan gå in under maps, söka en adress, trycker på knappen "använd i fordonet" men då får jag alltid ett felmeddelande att kontrollera internet anslutningen.
Rätt praktiskt om det funkar då uppstart av navigationen är lite seg och dålig sökfunktion så slipper man det
Någon annan som får det att fungera?
Har en MY2020 men den större displayen
Rätt praktiskt om det funkar då uppstart av navigationen är lite seg och dålig sökfunktion så slipper man det
Någon annan som får det att fungera?
Har en MY2020 men den större displayen


