774 489 läst ·
3 928 svar
774k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Det känns lite olika beroende på om det är regenerering eller konventionell broms. Vanligtvis används regenerering men om man bromsar hårt kommer de vanliga bromsarna in. Regenereringen känns svampigare. Med vissa mellanrum används bara de vanliga bromsarna för att "motionera" dem.h0lle skrev:
Med tanke på din förbrukning och ditt bromsmönster får jag rent allmänt intrycket av att du kör hårt. 0,7-0,9 i 130kmh på motorväg med en 1,4l bensinmotor är inget anmärkningsvärt och i den farten hjälper inte elmotorn till alls. Prova att hålla dig under 110km/h och se vad den drar då. Jag upplever att den drar markant mycket mer över 120km/h.
Kör sen Mars 2021, en ny Passat GTE som tjänstebil. Haft flera nya Audi A4 och A6 TDI Quattro, allroad och vanliga modellen tidigare som referens. Tänkte skala ner kostnaderna för min "daily-driver" då jag istället köpte mig en rolig sommarbilh0lle skrev:
Håller med om att bromsarna kändes mycket konstiga, fick nära panikkänsla flera gånger, men jag har faktiskt helt vant mig. Som andra sagt så känns bromsarna märkliga, när det skiftar mellan regenerering och traditionella skivbromsarna. Ibland tar dom som man förväntar sig, ibland tar dom inte alls som man hade hoppats/trott och man måste snabbt trycka hårdare än normalt på pedalen.
We Connect appen har i gruden de funktioner jag behöver, men då den är så otroligt långsam och opålitligt (indikerar felaktigt status om dörlås osv, samt att den lyckas programmera tider för avfärd mindre än hälften av gångerna jag försöker) är den i praktiken oanvändbar och istället väldigt irriterande. Inget går att kolla snabbt, tex mätarställning om man köpt nåt på macken och sätter upp kostnaden på leasingbilens kostnader.
Jag uppskattar heller inte väntetid för "hälsningsmeddelande" i infotainment varje gång bilen startas - helt onödigt.
Förbrukningen, bor i Finland, ligger helt OK då jag kör mkt korta sträckor och kan ladda både hemma och på jobbet. Långkörning, full last, 120km/h motorväg så sticker det iväg. Men där vi bor i Finland är det mest 80km/h överallt och då går den snålt. Men det gjorde mina tidigare Audi dieslar också. Jag kör generallt ganska lugnt och försiktigt. Passat GTE motorljud vid omkörningar, den typ skriiiiiker, stör mig så jag undviker att köra om
Annars lyckas jag väl swipe:a med foten kanske 7-8 ggr av 10 för att öppna bakluckan. För att stänga finns det ytterligare nåt trick, men det är ärligt krångligare än att bara trycka på knappen på luckan, så jag använder det aldrig.
Passagerar och bagageutrymmen i Passaten är klart bättre än A4, kanske tom aningen större än A6 jag hade. Äldsta dottern tycker Passaten är otroligt lättkörd, ratten går otroligt lätt säger hon, även om jag tycker Audi bilarna var liknande (servotronic). Nåt gör att hon tycker denna känns lättare och enklare att hantera...
Bullermässigt var min förra 2017 A4 Allroad tystare (hade isolerglas mm), 18" på båda. Jag saknar inte Quattro så mkt som jag trodde, tar mig fram bra med fram (en)-hjulsdrift förvånadsvärt bra. Saknar heller inte den högre månadskostnaden från Audi bilarna - njuter istället av min drömbil/finbil på sommaren och klarar mig med Passaten som "daily"
Redigerat:
@danfri - man kan dra med foten under när luckan är öppen så är det som att trycka på knappen med ett A. Börjar pipa o så när man går iväg så stängs luckan (förhoppningsvis)
Tycker det är drygast när man ska montera på cykelstället och sätta i kontakten för ljusen varvid man just då lyckas aktivera öppningen av luckan det som inte annars händer när jag står med händerna fulla med matkassar
Tycker det är drygast när man ska montera på cykelstället och sätta i kontakten för ljusen varvid man just då lyckas aktivera öppningen av luckan det som inte annars händer när jag står med händerna fulla med matkassar
Japp, jag har noterat dom där pipen och då borde luckan gå igen när man knallar iväg med nyckeln. Ska testa mera vid tillfälle!L logopedian skrev:@danfri - man kan dra med foten under när luckan är öppen så är det som att trycka på knappen med ett A. Börjar pipa o så när man går iväg så stängs luckan (förhoppningsvis)
Tycker det är drygast när man ska montera på cykelstället och sätta i kontakten för ljusen varvid man just då lyckas aktivera öppningen av luckan det som inte annars händer när jag står med händerna fulla med matkassar
@Bo Berglund med flera, angående detta med ”välkommet” skärmen som kommer upp när man startat bilen och som inte kan tas bort med mindre än att trycka på skärmen. Jag testade att hålla in OK på ratten och då försvann meddelandet. Gällde att hålla in ett tag bara. Testa gärna o se om det funkar på nån mer bil eller om det är något annat som gjorde att det funkade här.
Hårt vet jag inte men att ligga och söla bakom långtradare är väl inte min melodiE Edlunn skrev:Det känns lite olika beroende på om det är regenerering eller konventionell broms. Vanligtvis används regenerering men om man bromsar hårt kommer de vanliga bromsarna in. Regenereringen känns svampigare. Med vissa mellanrum används bara de vanliga bromsarna för att "motionera" dem.
Med tanke på din förbrukning och ditt bromsmönster får jag rent allmänt intrycket av att du kör hårt. 0,7-0,9 i 130kmh på motorväg med en 1,4l bensinmotor är inget anmärkningsvärt och i den farten hjälper inte elmotorn till alls. Prova att hålla dig under 110km/h och se vad den drar då. Jag upplever att den drar markant mycket mer över 120km/h.
Det stämmer med bromsarna som du säger. Det är att det beter sig olika jag inte gillar men nu har man ju vant sig..
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Det har kommit in flera inlägg så detta kom fel.J JohanLun skrev:
Det rör sig om spolarvätskepåfyllning..
Det visar sig att i dagsljus kan man se det här röret som försvinner ner i behållaren. Så jag hällde långsamt denna gång och kunde stoppa när vätska började fylla röret...
Förra gången blev det översvämning.
Och när jag skulle åka till Karlstad i går ville jag ha fullt med spolarvätska så att vänta på tom behållare var inte aktuellt.
F.ö. så kan jag också rapportera att WeConnect inte ser att vi har kört 320 km igår, den tror fortfarande att vi åkt några km bara därhemma.
Har väntat 8 timmar men det var fortfarande en bil som står hemma med fullt batteri trots att det blev tomt strak innan vi kom fram....
Otroligt dåligt, och då har jag också för säkerhets skull uppdaterat appen (Android).
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Varför kan man ej slå på värmen i bakrutan när man har tändning påslagen och sladden ansluten när man värmer bilen innan avfärd? Av någon anledning går den inte starta då.. Laddar med 10A via schuko.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Eller varför kan man inte koppla upp sig med WeConnect till bilen som står utanför huset med sladd inkopplad så man kan starta kupevärmningen innan man går ut?Onsalakorven skrev:
Inloggning misslyckades, försök igen senare....
Fast senare hjälper inte heller.
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Jag blir galen på WeConnect!
Nu fick jag kontakt med WeConnect igen och kan se bilens kördata mm.
Men nu larmar den om att min auktoriserade verkstad saknas! Det är alltså där jag var i maj i år och fick årsservicen gjord och den har synts i appen sedan dess.
Nu går det inte ens att lägga in den som verkstad, det finns inga verkstäder i norra Storstockholm när man provar med deras sökverktyg heller!
Dvs om man använder kartan i appen och zoomar in på där den ligger så syns den men den är inte valbar för det!
Och allt skall göras in den här förbenade appen i stället för på en vettig PC där man ser något....
Nu fick jag kontakt med WeConnect igen och kan se bilens kördata mm.
Men nu larmar den om att min auktoriserade verkstad saknas! Det är alltså där jag var i maj i år och fick årsservicen gjord och den har synts i appen sedan dess.
Nu går det inte ens att lägga in den som verkstad, det finns inga verkstäder i norra Storstockholm när man provar med deras sökverktyg heller!
Dvs om man använder kartan i appen och zoomar in på där den ligger så syns den men den är inte valbar för det!
Och allt skall göras in den här förbenade appen i stället för på en vettig PC där man ser något....
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Igår testade jag och det verkade funka, men idag var det förkylt igen. Höll inne knappen i en minut utan att meddelandet försvann...L logopedian skrev:angående detta med ”välkommet” skärmen som kommer upp när man startat bilen och som inte kan tas bort med mindre än att trycka på skärmen. Jag testade att hålla in OK på ratten och då försvann meddelandet. Gällde att hålla in ett tag bara. Testa gärna o se om det funkar på nån mer bil eller om det är något annat som gjorde att det funkade här.
Om man är villig att lägga pengarna så kanske en gsm-start är ett alternativ som fungerar bättre? Ska tydligen inte vara så svår att installera. Funderade på det då vår 2018 inte är uppkopplad och vi hade alldeles för långt till parkeringen för att fjärren skulle funka. Men så valde vi att lösa det genom att lägga några miljoner på ett hus iställetAlfredo skrev:
https://www.eftermontering.se/passat-b8/912-gsm-sms-styrning-vw-passat-b8-dieselvarmare.html
Använder man bara WeConnect för parkeringsvärmarfjärrstart går den där nästan att räkna hem om man skippar "WeConnect abonnemanget". Vet inte riktigt vad mer man missar om man skippar det?Storsockret skrev:
Pragmatisk lösning!Storsockret skrev: