774 499 läst ·
3 928 svar
774k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Jag har ingen koll på hur väl separerade sådan saker är men har tyvärr känslan av att det mesta blir mer och mer integrerat och beroende av "allt annat" i moderna bilar.J JohanLun skrev:
Den kommer nog att kännas väldigt mycket äldre än vad en 15 år gammal bil kändes runt exempelvis 2000... Tyvärr känns det lite som en oundviklig konsekvens av den snabba teknikutvecklingen och inte minst det pågående "teknikskiftet".J JohanLun skrev:
Eftersom jag jobbar med fordonsutveckling har jag väl viss insyn... Mycket nytt med radar, kameror etc har ju kommit, men det är inte fullkomligt nödvändiga funktioner och dessutom är det många som inte använder dem. Men integrationen är förvisso hög, samtidigt så tycker jag själv att bilars grundfunktion förvisso förfinats men fortfarande står sig en bra bil med automatlåda sig rätt ok sett till komfort och körbarhet i drivlinan. Säkerhetsmässigt är det klart att det är viktigt med radar, men inte utifrån ett perspektiv där mjukvaran uppgraderas utan mera att funktionen finns.Alfredo skrev:
Jag tror det som kommer kännas mest daterat är infotainment. Och om man integrerar bilens grundfunktioner i infotainment är ju risken även dem blir föråldrade. Jag är negativ till att lägga in tex klimatsystem på en pekskärm, och konservativ att jag gärna har ett fysiskt vred för tex värmen eller belysningen. Historiskt har det inte behövt vara speciellt många rattar och knappar för att hantera dessa grundfunktioner.
Jag har alltid haft en personlig åsikt att en bil ska fungera, kunna degraderas, om dyra komponenter går sönder. Tex tycker jag att en bil bör fungera om AC kompressorn går sönder. Om värmesystemet får flipp om kompressorn inte funkar så är det inte bra designat. Om de upptäcker att kompressorn inte funkar så ska den inte försöka använda kompressorn för att avfukta kupen, eller slå på recirkulation. Utan gå in i ett annat läge. Samma sak borde gälla de flesta funktioner, att det går att nedgradera och slå av funktionalitet som inte är absolut nödvändig. Då kan en äldre bil med lite fel gå att fortsätta köra. Därmed tycker jag alla "komfortsystem" ska gå att stänga av. Säkerhetssystem som antisladd, airbag, nödbroms eller emissionssystem som påverkar utsläpp bör ju inte gå att stänga av.
Förutom då man "kört fast", vill sätta en barnstol i framsätet, måste forcera en järnvägsbom eller vill avaktivera "start/stopp" för att hålla liv i batteriet... Inte lätt att göra system som alltid passar...J JohanLun skrev:
Nu tänker jag ur aspekten vad man "får" göra certmässigt som en permanent åtgärd om en komponent gått sönder.Alfredo skrev:
Att stänga av en airbag med nyckel eller ha en knapp för att slå av antisladd är ju något jag sett på många bilmodeller.
Stänga av start/stopp påverkar säkert certifiering, är den certad med det så går det nog inte att slå av. Tyvärr. Men 3epart levererar ju gott om lösningar för att slå av DPF, SCR och andra saker jag tycker skulle vara belagt med böter att slå av då det ökar utsläppen.
Jaha, denna morgon hade jag inte slut på requests (testade att inte ladda i natt heller), men som igår så var felmeddelandet istället "unable to connect to vehicle". Underbart! Hade jag inte jobbat mestadels hemifrån hade jag blivit tokig (dock skjutsar jag oftast barnen till skolan ändå så vill ändå bilen ska vara tinad).J JohanLun skrev:För mig känns det som när barnen går ut och samlar pokemon go, det finns nya bollar vid ICA, vi måste dit.
Jag måste ha nya requests, jag tar en runda runt kvarteret med fossilmotorn så det blir lite kraft till telematiken...
När bilen står inpluggad i laddare fattar jag inte hur requests kan ta slut...
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Så här tycker WeConnect att status på min GTE MY20 som står i garaget med laddkabel inkopplad är:
Att notera:
1) Bilen är låst
2) Inga fönster är öppna
3) Bagageluckan är stängd
4) Huven fram är stängd
Vad 17 håller de på med på VW?
Inte lagar de sin programvara i alla fall...
PS: När jag kopplade bort min telefon från datorn efter att ha fört över screenshot och skrivit mitt inlägg, så märkte jag att telefonen var ovanligt varm.
Så jag gick in och kollade vad som drog ström och det visade sig vara WeConnect som dränerade batteriet!
Fast att den hade stängts av!
Så jag fick gå in i App-inställningarna och leta reda på WeConnect och trycka "Force Stop".
Min telefon har de senaste dagarna laddats ur minst dubbelt så fort som vanligt, det kan mycket väl vara WeConnect som är boven!
Har en Samsung Galaxy S7 telefon.
DS
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att notera:
1) Bilen är låst
2) Inga fönster är öppna
3) Bagageluckan är stängd
4) Huven fram är stängd
Vad 17 håller de på med på VW?
Inte lagar de sin programvara i alla fall...
PS: När jag kopplade bort min telefon från datorn efter att ha fört över screenshot och skrivit mitt inlägg, så märkte jag att telefonen var ovanligt varm.
Så jag gick in och kollade vad som drog ström och det visade sig vara WeConnect som dränerade batteriet!
Fast att den hade stängts av!
Så jag fick gå in i App-inställningarna och leta reda på WeConnect och trycka "Force Stop".
Min telefon har de senaste dagarna laddats ur minst dubbelt så fort som vanligt, det kan mycket väl vara WeConnect som är boven!
Har en Samsung Galaxy S7 telefon.
DS
Redigerat:
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
Jag fattade väldigt lite av appen. Men använde den att starta dieselvärmaren (sry har bara kört gte under några månader, kör en Arteon men appen är ju typ densamma) Det konstiga med värmaren var att man var lite osäker på om sen startat eller ej. Man fick inte alltid bekräftelse, samt har för mig att man inte enkelt kunde slå in en starttid för värmaren utan att det var på eller av som gällde. Men kan ha glömt bort exakt hur den fungerade. När det blev aktuellt att börja betala för tjänsten, jag visste inte att det var en betaltjänst, då klev jag av!T tobbbias skrev:
I natt beslutade jag mig för att ladda bilen (skjutsar dottern till skolan ett par km bort så behöver inte ladda varje natt). Bilen var halvladdad, requesten var slut. Fick även idag åka med kall bil.J JohanLun skrev:Jaha, denna morgon hade jag inte slut på requests (testade att inte ladda i natt heller), men som igår så var felmeddelandet istället "unable to connect to vehicle". Underbart! Hade jag inte jobbat mestadels hemifrån hade jag blivit tokig (dock skjutsar jag oftast barnen till skolan ändå så vill ändå bilen ska vara tinad).
Jag tror Tibber som jag har laddaren kopplad till har vissa problem just nu för jag har hört fler som får halvladdade bilar på morgonen. Jag börjar misstro att dessa system ska vara smarta och drömmer om tiden man gick ut innan morgonkaffet och satte i en kabel och sen kunde njuta av en varm bil lite senare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Att kombinera avreseladdning med något system som begränsar laddströmmen är knepigt.
Igår skulle jag köra 15.00 från jobbet 15.04 kommer jag ut och bilen både laddar och värmer fortfarande, så jag hade 90% batteri och ljummen kupé.
Men då har jag också märkt att Eon börjat begränsa laddströmmen (bilen ska normalt sett toppa upp till 60% när jag pluggat i, brukar ta 1.5h, kan ta 2-3h nu efter sommaren)
Igår skulle jag köra 15.00 från jobbet 15.04 kommer jag ut och bilen både laddar och värmer fortfarande, så jag hade 90% batteri och ljummen kupé.
Men då har jag också märkt att Eon börjat begränsa laddströmmen (bilen ska normalt sett toppa upp till 60% när jag pluggat i, brukar ta 1.5h, kan ta 2-3h nu efter sommaren)
Om du alltid har kabeln i för laddning så kan du gå ut innan morgonkaffet och slå på klimatregleringen så kan du njuta av en varm bil lite senare.J JohanLun skrev:I natt beslutade jag mig för att ladda bilen (skjutsar dottern till skolan ett par km bort så behöver inte ladda varje natt). Bilen var halvladdad, requesten var slut. Fick även idag åka med kall bil.
Jag tror Tibber som jag har laddaren kopplad till har vissa problem just nu för jag har hört fler som får halvladdade bilar på morgonen. Jag börjar misstro att dessa system ska vara smarta och drömmer om tiden man gick ut innan morgonkaffet och satte i en kabel och sen kunde njuta av en varm bil lite senare.
Det här med requesten måste vara kopplat till Tibber. Jag har inte TIbber och har aldrig sett något om requests.
Hur gör jag rent praktiskt för att göra detta med minsta insats? Trodde det skulle räcka trycka rest knappen, men jag har bara lyckats genom att starta bilen eller gå in i menyn. Det första kräver att dra ur kabeln. Radion tar 2 minuter att starta. Jag vill inte tillbringa 5 minuter i bilen för att få igång värmen. Då fryser jag hellre de första 5 minuterna på resan...E Edlunn skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg